Peter Gijsbertsen ontvangt Nederlandse Muziekprijs

Geschreven op 17-09-2018

FOTO Peter Gijsbertsen 1.3 MB

Tenor Peter Gijsbertsen ontvangt de Nederlandse Muziekprijs op donderdagavond 8 november
2018 in het kader van November Music. De prijs wordt uitgereikt door Ingrid van Engelshoven,
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, na afloop van het concert dat Gijsbertsen
geeft in de Pleinzaal van het Theater aan de Parade in ’s-Hertogenbosch. Peter Gijsbertsen
zingt dan onder meer de wereldpremière van Zeven levensliederen en een aanslag, die Bart
Visman in zijn opdracht schreef.
De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding die door het Fonds Podiumkunsten,
namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, aan jonge getalenteerde musici
wordt toegekend.
Tenor Peter Gijsbertsen werd in 1983 geboren in Hardenberg. Hij volgde lessen bij Cristina
Deutekom en Roberta Alexander, en studeerde in 2006 cum laude af aan het Utrechts
Conservatorium, waar hij studeerde bij Harry Peeters. In 2007 werd Gijsbertsen de John Christie
Award toegekend door het Glyndebourne Festival en in 2012 won hij drie prijzen tijdens het
Internationaal Vocalistenconcours ’s-Hertogenbosch, waaronder de Liedprijs. Gijsbertsen trad al op in
huizen als het Bolshoi, Glyndebourne en BAM en zalen als Het Concertgebouw en de Royal Albert
Hall. Hij maakte diverse cd-opnames met werken van Richard Strauss, Franz Schubert, Clara &
Robert Schumann, Jef van Hoof en Lodewijk Mortemans. Zijn cd van Henze’s Kammermusik 1958
stond in The Guardian op de shortlist van beste klassieke opnames van 2016.
Na andere vocalisten als Jard van Nes, Geert Smits en Christianne Stotijn, is Peter Gijsbertsen de
eerste tenor die de Nederlandse Muziekprijs ontvangt. Tijdens het ontwikkeltraject was sopraan
Claron McFadden zijn mentor. Een van de twee doelstellingen die hij zich had gesteld was uitbreiding
van nieuw repertoire. Dat resulteerde onder meer in de liederen-cyclus van Bart Visman op teksten
van Marc Pantus. Daarnaast wilde Gijsbertsen zijn stem verder ontwikkelen van lied en oratorium naar
ook opera. Hij deed dat onder de vleugels van Welsh tenor Dennis O’Neill en de New Yorkse coach
Ira Siff.
Siff: “When I first heard Peter sing, I immediately was able to recognize an extremely artistic and
intelligent singer, with a beautiful voice that had few “issues.” Virtually all vocalists have these things
that need work, as the voice is a physical element of one’s body (and mind), not an instrument you
purchase that remains the same through time. In Peter’s case, I felt he’d reached the limit of what his
voice could do in terms of becoming a singer of operatic repertoire. It was a bit too dark, lacking the
“squillo”, the ring, necessary for opera. I knew with the right ease of breath flow and brighter
placement of the sound, he could become the lyric tenor for opera he was meant to be. Peter is
extraordinarily musical, and a fine actor, and belongs on the opera stage. Augmenting his sound with
the necessary ping, increasing the carrying power with better breath support, has brought out his
marvellous temperament in opera roles. The voice is now something truly exciting!”
Het werk dat Gijsbertsen met O’Neill en Siff deed resulteerde meteen in een engagement bij de
Scottish Opera (als Alfredo in Verdi’s La traviata), waarna hij direct werd teruggevraagd voor een
productie dit komend seizoen als Tamino in Mozart’s Die Zauberflöte.
Tijdens het concert ter gelegenheid van de uitreiking van de Nederlandse Muziekprijs zingt Peter
Gijsbertsen met pianist Hans Eijsackers en het Ciconia Consort naast de genoemde wereldpremière
van Bart Visman ook werken van Jeppe Moulijn, Willem Jeths, Monique Krus, Henri Duparc, Benjamin
Britten en Francesco Paolo Tosti.

Peter Gijsbertsen ontvangt Nederlandse Muziekprijs
Tenor Peter Gijsbertsen ontvangt de Nederlandse Muziekprijs op donderdagavond 8 november
2018 in het kader van November Music. De prijs wordt uitgereikt door Ingrid van Engelshoven,
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, na afloop van het concert dat Gijsbertsen
geeft in de Pleinzaal van het Theater aan de Parade in ’s-Hertogenbosch. Peter Gijsbertsen
zingt dan onder meer de wereldpremière van Zeven levensliederen en een aanslag, die Bart
Visman in zijn opdracht schreef.
De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding die door het Fonds Podiumkunsten,
namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, aan jonge getalenteerde musici
wordt toegekend.
Tenor Peter Gijsbertsen werd in 1983 geboren in Hardenberg. Hij volgde lessen bij Cristina
Deutekom en Roberta Alexander, en studeerde in 2006 cum laude af aan het Utrechts
Conservatorium, waar hij studeerde bij Harry Peeters. In 2007 werd Gijsbertsen de John Christie
Award toegekend door het Glyndebourne Festival en in 2012 won hij drie prijzen tijdens het
Internationaal Vocalistenconcours ’s-Hertogenbosch, waaronder de Liedprijs. Gijsbertsen trad al op in
huizen als het Bolshoi, Glyndebourne en BAM en zalen als Het Concertgebouw en de Royal Albert
Hall. Hij maakte diverse cd-opnames met werken van Richard Strauss, Franz Schubert, Clara &
Robert Schumann, Jef van Hoof en Lodewijk Mortemans. Zijn cd van Henze’s Kammermusik 1958
stond in The Guardian op de shortlist van beste klassieke opnames van 2016.
Na andere vocalisten als Jard van Nes, Geert Smits en Christianne Stotijn, is Peter Gijsbertsen de
eerste tenor die de Nederlandse Muziekprijs ontvangt. Tijdens het ontwikkeltraject was sopraan
Claron McFadden zijn mentor. Een van de twee doelstellingen die hij zich had gesteld was uitbreiding
van nieuw repertoire. Dat resulteerde onder meer in de liederen-cyclus van Bart Visman op teksten
van Marc Pantus. Daarnaast wilde Gijsbertsen zijn stem verder ontwikkelen van lied en oratorium naar
ook opera. Hij deed dat onder de vleugels van Welsh tenor Dennis O’Neill en de New Yorkse coach
Ira Siff.
Siff: “When I first heard Peter sing, I immediately was able to recognize an extremely artistic and
intelligent singer, with a beautiful voice that had few “issues.” Virtually all vocalists have these things
that need work, as the voice is a physical element of one’s body (and mind), not an instrument you
purchase that remains the same through time. In Peter’s case, I felt he’d reached the limit of what his
voice could do in terms of becoming a singer of operatic repertoire. It was a bit too dark, lacking the
“squillo”, the ring, necessary for opera. I knew with the right ease of breath flow and brighter
placement of the sound, he could become the lyric tenor for opera he was meant to be. Peter is
extraordinarily musical, and a fine actor, and belongs on the opera stage. Augmenting his sound with
the necessary ping, increasing the carrying power with better breath support, has brought out his
marvellous temperament in opera roles. The voice is now something truly exciting!”
Het werk dat Gijsbertsen met O’Neill en Siff deed resulteerde meteen in een engagement bij de
Scottish Opera (als Alfredo in Verdi’s La traviata), waarna hij direct werd teruggevraagd voor een
productie dit komend seizoen als Tamino in Mozart’s Die Zauberflöte.
Tijdens het concert ter gelegenheid van de uitreiking van de Nederlandse Muziekprijs zingt Peter
Gijsbertsen met pianist Hans Eijsackers en het Ciconia Consort naast de genoemde wereldpremière
van Bart Visman ook werken van Jeppe Moulijn, Willem Jeths, Monique Krus, Henri Duparc, Benjamin
Britten en Francesco Paolo Tosti.

< Terug naar het overzicht