Terug naar het overzicht
cover
Schubert Winterreise
€ 16,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Schubert

Winterreise

0827949076466

Componist Schubert
Titel Winterreise
Artiest Bostridge, Ian
Artikel nr. 0086764PTC
EAN Code 0827949076466
Aantal CD's 1
Label PENTATONE
Releasedatum 2019-08-23
# Titel & Artiest Tijd
1 Nr. 1 Gute Nacht — BOSTRIDGE, IAN 005:36
2 Nr. 2 Die Wetterfahne — BOSTRIDGE, IAN 001:37
3 Nr. 3 Gefror'ne Tränen — BOSTRIDGE, IAN 002:17
4 Nr. 4 Erstarrung — BOSTRIDGE, IAN 002:57
5 Nr. 5 Der Lindenbaum — BOSTRIDGE, IAN 004:42
6 Nr. 6 Wasserflut — BOSTRIDGE, IAN 003:41
7 Nr. 7 Auf dem Flusse — BOSTRIDGE, IAN 003:26
8 Nr. 8 Rückblick — BOSTRIDGE, IAN 001:52
9 Nr. 9 Irrlicht — BOSTRIDGE, IAN 002:35
10 Nr. 10 Rast — BOSTRIDGE, IAN 003:02
11 Nr. 11 Frühlingstraum — BOSTRIDGE, IAN 004:27
12 Nr. 12 Einsamkeit — BOSTRIDGE, IAN 002:39
13 Nr. 13 Die Post — BOSTRIDGE, IAN 001:55
14 Nr. 14 Der greise Kopf — BOSTRIDGE, IAN 002:52
15 Nr. 15 Die Krähe — BOSTRIDGE, IAN 003:36
16 Nr. 16 Letzte Hoffnung — BOSTRIDGE, IAN 001:59
17 Nr. 17 Im Dorfe — BOSTRIDGE, IAN 003:43
18 Nr. 18 Der stürmische Morgen — BOSTRIDGE, IAN 000:50
19 Nr. 19 Täuschung — BOSTRIDGE, IAN 001:16
20 Nr. 20 Der Wegweiser — BOSTRIDGE, IAN 004:37
21 Nr. 21 Das Wirtshaus — BOSTRIDGE, IAN 004:45
22 Nr. 22 Mut! — BOSTRIDGE, IAN 001:18
23 Nr. 23 Die Nebensonnen — BOSTRIDGE, IAN 002:35
24 Nr. 24 Der Leiermann — BOSTRIDGE, IAN 003:55

Leuk bedacht, die foto van misvormde, verkrampte musici op het omslag. Past mooi bij de muziek van de gekwelde Franz Schubert die, hoe jong hij ook was, besefte dat syfilis hem lichamelijk en geestelijk te gronde zou richten. De Winterreise vormt een aangrijpend document van zijn geestesgesteldheid: eenzaamheid, levensmoeheid. Schubert moet zichzelf gevoeld hebben als de Wanderer die hij hier zo treffend neerzet. Twee gelouterde musici nemen de cyclus voor hun rekening, tenor Ian Bostridge en pianist Thomas Adès, op een moderne vleugel. Wat vooral opvalt is Bostridge’ dictie, de heldere uitspraak die zorgt dat je elk woord verstaat. Zijn zuiverheid is eveneens ongeëvenaard. Tegelijk is zijn voordracht ook wat geaffecteerd, overdreven precies, en dat doet afbreuk aan de natuurlijkheid van wat wordt verhaald. Woorden als ‘geweint’, ‘trüb’ en ‘einsam’ krijgen door de concentratie op het muzikale niet de natuurlijke spraakexpressie waar ze om vragen. De musici zijn op hun best in leniger liederen, zoals Die Post, maar verliezen geloofwaardigheid in Die Krähe, met een te langgerekt tempo. Jammer is het, dat nog steeds wordt vasthouden aan een liedvolgorde die door de muziekwetenschap al lang als achterhaald is bestempeld: Schubert had een andere volgorde voor ogen en eindigde zijn cyclus met Der Wegweiser.

Jos van der Zanden (Klassieke Zaken 5-2019)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht