Terug naar het overzicht
cover
Mozart /Prokofjev Werken voor Piano
€ 35,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mozart /Prokofjev

Werken voor Piano

0822186050804

Componist Mozart /Prokofjev
Titel Werken voor Piano
Artiest Salle, Lise de la
Artikel nr. 860508094677
EAN Code 0822186050804
Aantal CD's 2
Label HARMONIA G - O NAIVE CLASSIC
Releasedatum 2012-01-09
# Titel & Artiest Tijd
1 Rondo für Klavier Nr. 3 a-moll KV 511 — LISE DE LA SALLE 009:45
2 1. Allegro — LISE DE LA SALLE 007:06
3 2. Rondo en polonaise: Andante — LISE DE LA SALLE 004:35
4 3. Thema: Andante - — LISE DE LA SALLE 000:47
5 Variation 1 - — LISE DE LA SALLE 000:50
6 Variation 2 - — LISE DE LA SALLE 001:03
7 Variation 3 - — LISE DE LA SALLE 000:52
8 Variation 4 - — LISE DE LA SALLE 000:55
9 Variation 5 - — LISE DE LA SALLE 001:22
10 Variation 6 - — LISE DE LA SALLE 000:57
11 Variation 7 - — LISE DE LA SALLE 002:24
12 Variation 8 - — LISE DE LA SALLE 000:40
13 Variation 9 - — LISE DE LA SALLE 000:41
14 Variation 10 - — LISE DE LA SALLE 001:01
15 Variation 11: Adagio cantabile - — LISE DE LA SALLE 003:33
16 Variation 12: Allegro — LISE DE LA SALLE 000:57
17 Thema — LISE DE LA SALLE 000:50
18 Variation 1 — LISE DE LA SALLE 000:41
19 Variation 2 — LISE DE LA SALLE 000:40
20 Variation 3 — LISE DE LA SALLE 000:50
21 Variation 4 — LISE DE LA SALLE 000:42
22 Variation 5 — LISE DE LA SALLE 000:44
23 Variation 6 — LISE DE LA SALLE 000:41
24 Variation 7 — LISE DE LA SALLE 000:46
25 Variation 8 — LISE DE LA SALLE 001:33
26 Variation 9 — LISE DE LA SALLE 000:53
27 Variation 10 — LISE DE LA SALLE 000:44
28 Variation 11 — LISE DE LA SALLE 003:28
29 Variation 12 — LISE DE LA SALLE 001:14
1 Toccata op. 11 — LISE DE LA SALLE 004:32
2 Sonate für Klavier Nr. 3 a-moll op. 28 — LISE DE LA SALLE 008:38
3 Juliet, the young lady — LISE DE LA SALLE 004:32
4 Minuet — LISE DE LA SALLE 003:39
5 Masks — LISE DE LA SALLE 002:27
6 The Montagues and Capulets — LISE DE LA SALLE 004:16
7 Mercutio — LISE DE LA SALLE 002:30
8 Romeo bids Juliet farewell — LISE DE LA SALLE 009:09
1 Lise da la Salle, Majeure! (Ein Film von Jean-Philippe Perrot) — (keine Angaben) 026:00

Lise de la Salle is een van de grote pianobeloftes van deze tijd. The New York Times beschreef haar misschien het meest treffend: Miss De la Salle is buitengewoon muzikaal, zij biedt diepzinnigheid en virtuositeit. Het zeldzame talent van de 18-jarige Francaise is te beluisteren op haar nieuwe, alweer vierde (!) cd-opname, een dubbel-cd met muziek van Mozart en Prokofjev, aangevuld met een DVD-documentaire over de pianiste.

Doron Nagan

Je vraagt je af waar de tiener de muzikale wijsheid en diepe ontroering in haar spel vandaan haalt. Het antwoord ligt bij haar twee grote muzikale voorbeelden: Maria Callas en Elisabeth Schwarzkopf. De pianiste bewondert het vuur en de diepe expressie van de eerste, maar ook de helderheid en de controle van de tweede.Tegenover Callas natuurlijke passie staat de beheersing en de perfecte balans van Schwarzkopf,zegt Lise de la Salle. &Schwarzkopf is een perfecte diamant, Callas een vulkaan Het fenomenale spel van Lise de la Salle combineert gecontroleerde, heldere glans met vulkanisch vuur. Daarnaast bewondert zij een aantal meesters van haar eigen métier - van Rachmaninov, Horowitz en Lipatti tot Richter, Gould en Gulda. Angst te veel beïnvloed te worden door deze grootheden heeft ze niet: Als ik een werk voor het eerst ga spelen, luister ik een paar weken naar helemaal niemand, zodat ik een eigen idee kan vormen van wat ik met het stuk wil. Daarna ga ik luisteren, want ik word nooit zodanig beïnvloed dat mijn visie op een compositie verandert. Hooguit zal er sprake zijn van een kleine aanpassing in interpretatie, maar dan gaat het echt om iets miniems. Dit luisteren naar anderen ervaar ik als zeer leerzaam. Voor haar nieuwe dubbel-cd koos zij voor twee componisten in wie zij tegelijkertijd verschillen en overeenkomsten ziet: Natuurlijk is de tijd, de stijl en de muzikale taal van Mozart compleet anders dan die van Prokofjev, maar beide componisten schrijven helder en op een bepaalde manier eenvoudig. We weten dat Prokofjev een zwak had voor de klassieke periode, dus is het geen wonder dat hij overeenkomsten met Mozart vertoont. Zo bevat de muziek van beiden sterke contrasten. Binnen een paar maten kunnen ze van een lach in een traan overgaan. Kijk naar het slot van Don Giovanni - de sterfscene is dramatisch en diepzinnig, maar kort daarvoor is er nog humor. Bij Prokofjev is het net zo: eerst is hij heel krachtig, agressief en zelfs destructief, met veel staccato, gespeend van menselijkheid, zoals in de Toccata of bepaalde delen van Romeo en Julia. En dan is er ineens een wereld van harmonie, liefde, gevoel. 

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht