Terug naar het overzicht
cover
Mendelssohn Werken voor cello en piano
€ 21,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mendelssohn

Werken voor cello en piano

0827949078163

Componist Mendelssohn
Titel Werken voor cello en piano
Artiest Moser, Johannes / Beatson Alasdair
Artikel nr. 5186781PTC
EAN Code 0827949078163
Aantal CD's 1
Label PENTATONE
Releasedatum 2019-08-09
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro assai vivace — MOSER, JOHANNES/ALASDAIR 007:34
2 2. Allegretto scherzando — MOSER, JOHANNES/ALASDAIR 005:23
3 3. Adagio — MOSER, JOHANNES/ALASDAIR 005:01
4 4. Molto allegro e vivace — MOSER, JOHANNES/ALASDAIR 006:55
5 Variationen op. 17 (Variations concertantes für Violoncello und Klavier) — MOSER, JOHANNES/ALASDAIR 008:30
6 Lied ohne Worte D-Dur op. 109 (für Violoncello und Klavier) — MOSER, JOHANNES/ALASDAIR 004:20
7 Fantasie für Violoncello und Klavier g-moll — MOSER, JOHANNES/ALASDAIR 005:38
8 Capriccio für Violoncello und Klavier As-Dur — MOSER, JOHANNES/ALASDAIR 006:41
9 1. Allegro vivace — MOSER, JOHANNES/ALASDAIR 011:46
10 2. Andante — MOSER, JOHANNES/ALASDAIR 005:27
11 3. Allegro assai — MOSER, JOHANNES/ALASDAIR 006:26
12 Albumblatt h-moll (Assai tranquillo) — MOSER, JOHANNES/ALASDAIR 002:09

Je hoeft maar een paar maten van de Tweede cellosonate van Mendelssohn te horen om overtuigd te zijn: dit is topklasse. Wervelende guirlandes in de cello, vloeiende lijnen, het grote gebaar, optimale zuiverheid en de suggestie van speels gemak. Alles klopt. De piano blijkt een fortepiano (ofschoon het omslag dat niet meldt), zo’n Érard uit 1837 die de familie Mendelssohn zelf in huis had. De klank ervan versmelt wonderbaarlijk mooi met de cello van Johannes Moser, die trouwens ook oud is: een laatzeventiende-eeuwse Guarneri. Gewoonlijk geeft dat beperkingen, maar daar is hier niets van te merken: het is overal licht en transparant. De cd is een aardig Mendelssohn-inkijkje geworden: twee cellosonates, de Variations concertantes, een paar korte stukken en ook nog twee werken van zusje Fanny. Die componeerde meer uit liefhebberij - de conventie stond niet meer toe. Haar Fantasia en Capriccio ontstijgen net het salonmatige, maar eerlijk gezegd steken ze toch wat bleek af bij Mendelssohns gloedvol-romantische sonates, die een heerlijke mix vormen van licht en geleerd - dat laatste geïnspireerd op contrapuntische technieken van Johann Sebastian Bach. Moser en Beatson vormen al heel lang een duo, en dat betaalt zich duidelijk uit, met name in de dialogiserende passages.

Jos van der Zanden (Klassieke Zaken 6-2019)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht