9789078740032
Componist | Bridge \ Bosmans |
Titel | Werken voor cello en piano |
Artiest | Rademakers, Mayke \ Verschoor, Matthijs |
Artikel nr. | 0007002Q |
EAN Code | 9789078740032 |
Aantal CD's | 1 |
Label | QUINTONE |
Releasedatum | 2012-01-03 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Satz: Allegro ben moderato — Rademakers, Mayke (Violoncello) / Verschoor, Matthijs (Klavier) | 010:49 |
2 | 2. Satz: Adagio ma non troppo — Rademakers, Mayke (Violoncello) / Verschoor, Matthijs (Klavier) | 005:03 |
3 | 3. Satz: Molto allegro e agitato, Allegro moderato — Rademakers, Mayke (Violoncello) / Verschoor, Matthijs (Klavier) | 008:01 |
4 | Elegy (1905) (für Violoncello und Klavier) — Rademakers, Mayke (Violoncello) / Verschoor, Matthijs (Klavier) | 003:52 |
5 | Serenade (1903) (für Violine (Viola) und Klavier) — Rademakers, Mayke (Violoncello) / Verschoor, Matthijs (Klavier) | 002:22 |
6 | Short Pieces 1912 / Short Pieces (1912) / Meditation / Spring Song - für Violoncello (Viola) und Kla — Rademakers, Mayke (Violoncello) / Verschoor, Matthijs (Klavier) | 002:50 |
7 | 1. Satz: Allegro maestoso — Rademakers, Mayke (Violoncello) / Verschoor, Matthijs (Klavier) | 009:48 |
8 | 2. Satz: Un poco allegretto — Rademakers, Mayke (Violoncello) / Verschoor, Matthijs (Klavier) | 004:44 |
9 | 3. Satz: Adagio — Rademakers, Mayke (Violoncello) / Verschoor, Matthijs (Klavier) | 003:03 |
10 | 4. Satz: Allegro molto e con fuoco — Rademakers, Mayke (Violoncello) / Verschoor, Matthijs (Klavier) | 006:06 |
11 | Nuit calme (1926) (für Violoncello und Klavier) — Rademakers, Mayke (Violoncello) / Verschoor, Matthijs (Klavier) | 006:42 |
Het duo Mayke Rademakers en Matthijs Verschoor heeft op een fraai uitgegeven cd een aardige combinatie gemaakt van de Britse componist Frank Bridge en onze Nederlandse Henriëtte Bosmans. Bridge wordt altijd genoemd als leraar van Benjamin Britten, maar laten we vooral zijn kamermuziek niet vergeten. Gelukkig wordt op deze cd naast de bekende cellosonate ook wat kleiner werk van hem gespeeld. De sfeer behorend bij de vriendelijke korte stukjes heeft het tweetal goed getroffen. Zeer boeiend is ook de muziek van Bosmans. De Nederlandse die studeerde bij Cornelis Dopper en Willem Pijper schreef verrassend werk voor cello en piano. Het duo speelt haar laatromantische taal nog iets pakkender dan die van Bridge. Met ruime en stuwende gebaren wordt de indrukwekkende vierdelige sonate van de componiste bij zijn lurven gepakt. Rademakers en Verschoor zijn volledig op elkaar ingespeeld en loodsen gewillige oren door de bitterzoete klanken waarin plotselinge wendingen een hoofdrol spelen. Ook het laatste ‘Nuit calme’ verraadt een gecompliceerde geest. Met liefde en passie omarmen de solisten op deze cd het niet zo heel vaak gespeelde repertoire voor cello en piano.
Frederike Berntsen