Terug naar het overzicht
cover
Bach, Johann Sebastian 6 Sonates voor Clavecimbel
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Bach, Johann Sebastian

6 Sonates voor Clavecimbel

0608917256024

Componist Bach, Johann Sebastian
Titel 6 Sonates voor Clavecimbel
Artiest Manson, Catherine \ Koopman, Ton
Artikel nr. 0072560CC
EAN Code 0608917256024
Aantal CD's 2
Label Challenge Classics
Releasedatum 2012-08-03
# Titel & Artiest Tijd
1 Sonata 1 in b minor BWV 1014 — Catherine Manson / Ton Koopman 003:10
2 Sonata 1 in b minor BWV 1014 — Catherine Manson / Ton Koopman 002:54
3 Sonata 1 in b minor BWV 1014 — Catherine Manson / Ton Koopman 003:00
4 Sonata 1 in b minor BWV 1014 — Catherine Manson / Ton Koopman 003:33
5 Sonata 2 in A major BWV 1015 — Catherine Manson / Ton Koopman 002:35
6 Sonata 2 in A major BWV 1015 — Catherine Manson / Ton Koopman 003:16
7 Sonata 2 in A major BWV 1015 — Catherine Manson / Ton Koopman 002:53
8 Sonata 2 in A major BWV 1015 — Catherine Manson / Ton Koopman 004:38
9 Sonata 3 in E major BWV 1016 — Catherine Manson / Ton Koopman 003:41
10 Sonata 3 in E major BWV 1016 — Catherine Manson / Ton Koopman 002:52
11 Sonata 3 in E major BWV 1016 — Catherine Manson / Ton Koopman 004:36
12 Sonata 3 in E major BWV 1016 — Catherine Manson / Ton Koopman 003:56
1 Sonata 4 in c minor BWV 1017 — Catherine Manson / Ton Koopman 004:11
2 Sonata 4 in c minor BWV 1017 — Catherine Manson / Ton Koopman 004:37
3 Sonata 4 in c minor BWV 1017 — Catherine Manson / Ton Koopman 003:20
4 Sonata 4 in c minor BWV 1017 — Catherine Manson / Ton Koopman 004:50
5 Sonata 5 in f minor BWV 1018 — Catherine Manson / Ton Koopman 005:57
6 Sonata 5 in f minor BWV 1018 — Catherine Manson / Ton Koopman 004:40
7 Sonata 5 in f minor BWV 1018 — Catherine Manson / Ton Koopman 004:05
8 Sonata 5 in f minor BWV 1018 — Catherine Manson / Ton Koopman 002:34
9 Sonata 6 in G major BWV 1019 — Catherine Manson / Ton Koopman 003:36
10 Sonata 6 in G major BWV 1019 — Catherine Manson / Ton Koopman 001:39
11 Sonata 6 in G major BWV 1019 — Catherine Manson / Ton Koopman 004:29
12 Sonata 6 in G major BWV 1019 — Catherine Manson / Ton Koopman 002:28
13 Sonata 6 in G major BWV 1019 — Catherine Manson / Ton Koopman 003:30
14 Appendix: two movements from earlier versions of Sonata 6 — Catherine Manson / Ton Koopman 006:36
15 Appendix: two movements from earlier versions of Sonata 6 — Catherine Manson / Ton Koopman 001:50

Ton Koopman brengt de kern van de muziek over

Geachte heer Koopman, beste Ton,
Je bent zo'n icoon in de internationale muziekwereld, dat ik maar de vrijheid neem om je te tutoyeren. In de barok, de tijd die jou zo na aan het hart ligt, zou het een grove schending van de etiquette zijn, maar ik waag het erop. En ik heb een goede reden om je persoonlijk en toch in het bijzijn van vele, vele lezers aan te schrijven. Onlangs ging een prachtige documentaire van Paul Hegeman in première in de Nederlandse filmhuizen: Ik wil graag honderd worden - een jaar uit het leven van Ton Koopman. Om die titel gaat het. Als jij inderdaad honderd wordt - en uitgaande van de enorme kracht en energie waarmee je nu leeft gaat dat zeker gebeuren - ben ik er misschien niet meer en kan ik geen feestrede houden en de loftrompet steken over de grote honderdjarige barokspecialist van Nederland. Dus doe ik dat nu maar.

Want het is voor een groot deel jouw werk dat de barokmuziek en de historische uitvoeringspraktijk een plek hebben gekregen in mijn dagelijks leven en dat van vele anderen. Toen ik je in de jaren tachtig voor het eerst meemaakte met het in 1979 opgerichte Amsterdam Baroque Orchestra, verwarde je mij eerst met je drukke gesticulaties. Maar al snel begreep ik dat jij niet dirigeerde zoals een 'echte' dirigent, maar dat je werkelijk de kern van de muziek overbracht, energie deelde met je medemusici, schoonheid verklaarde en dat ook van het hele orkest terug verwachtte. En dat bracht de barokmuziek dichterbij.

Bach bijvoorbeeld. Met je omvangrijke project om alle cantates aan de cd toe te vertrouwen, compleet met mooie achtergrondverhalen en diepgaande studies in beeld en geschrift, maakte je van Bach een mens van vlees en bloed, zonder het genie aan te tasten. Integendeel, het genie is alleen maar groter geworden. De Bach van Ton Koopman is niet alleen een componist van een briljante serie nootjes, het is ook een klinkend portret van een man die leed, melancholie, ingehouden woede, vreugde, verdriet, liefdeloosheid, liefde, geluk en wat al niet een klank heeft weten te geven.

En dan is er nog Buxtehude. Iedereen zou je voor gek verklaren om het complete werk van deze voetnoot in de biografie van Bach op te nemen, maar nu je bijna klaar bent met deze marathon heb je het gelijk geheel aan je zijde. Je hebt volkomen begrijpelijk gemaakt dat Bach deze man beschouwde als een belangrijk leermeester - niet alleen technisch, maar ook en vooral als het gaat om het componeren van de diepere zaken van het menselijk gemoed.

Zou Bach zijn 'Weihnachtsoratorium' net zo geschreven hebben als hij Buxtehude niet ontmoet had? Zou hij verwachting, warmte, vrolijkheid en deemoedigheid dan ook zo pijnlijk invoelbaar uitgedrukt hebben? Ik denk het niet. Ik ben op mijn beurt heel benieuwd hoe jouw lezing van Bachs muzikale kerstfeest klinkt nadat je zo diep in Buxtehude gedoken bent. Daarom ben ik blij dat je ondanks je overvolle agenda - Frankrijk, Zwitserland, Italië; in het buitenland word je gelukkig echt op waarde geschat, daar kan die culutuurarme Hollandse overheid nog wat van leren - tijd hebt gevonden om ons op 15 en 16 december te trakteren op een vlammend 'Weihnachtsoratorium' van Bach. En reken maar dat we met z'n allen komen luisteren. Want wie Bach echt wil beleven moet jou minstens één keer live gezien en gehoord hebben.

Nog vele jaren,
Paul Janssen (6-2012)


  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht