Terug naar het overzicht
cover
Diverse Componisten Water - Grimaud
€ 15,99 € 23,99 Niet-leden € 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Diverse Componisten

Water - Grimaud

8718456045927

Componist Diverse Componisten
Titel Water - Grimaud
Artiest Grimaud, Hélène
Artikel nr. 0162763VKZ
EAN Code 8718456045927
Aantal CD's 1
Label VKZ 2001 VKZ 2001
Releasedatum 2016-03-22

Hélène Grimaud: betoverende activiste

Hélène Grimaud is allesbehalve een doorsnee musicus. De betoverende Franse pianiste staat niet alleen bekend om haar fabelachtige spel, maar ook vanwege haar liefde voor wolven. In haar boek Wildernis Sonate uit 2005 brak ze een lans voor de wolf en voor het beter luisteren naar wat de natuur ons te vertellen heeft. Haar jongste cd Water ligt in het verlengde van de activiste in Grimaud. Het thema van de cd is water. Ze pleit voor zorgvuldiger omgaan met water en heeft dat gevat in een meesterlijk programma met laatnegentiende- en twintigste-eeuwse meesterwerken van onder anderen Fauré, Albéniz, Janácek, Debussy, Takemitsu en Berio. Briljant gespeelde werken als Debussy’s La cathédrale engloutie en Liszts Jeux d’eaux à la Villa d’Este worden fijnzinnig aan elkaar geregen door intermezzi van de componist Nitin Sawhney, zodat je als luisteraar ruim een uur wordt meegezogen in de wereld van Grimaud. Een meesterlijk pleidooi voor een zorgvuldige omgang met water en natuur, en los daarvan een meeslepend pianorecital dat vertrouwd en toch net even anders klinkt. De opname is ook op het klassieke vinyl verkrijgbaar. Een cd of lp om verliefd op te worden.

Het gele label laat veel initiatief aan de musici. Zelf ideeën bedenken voor pakkende cd’s, repertoire samenstellen waarmee de muziekliefhebber op originele en verrassende wijze wordt bediend. Toen Hélène Grimaud met Water aankwam, moeten de producers zich wel even achter de oren hebben gekrabd. Want ze speelt niet alleen romantische en eigentijdse ‘watermuziek’, maar versmelt haar uitvoeringen bovendien met elektronische klanken van componist Nitin Sawhney, wiens ‘Transitions’ een permanent decor vormen, een achterdoek met evocaties van water. Rimpeling, stroming, verglijding – eigenlijk is het één stuk van zo’n zeventig minuten dat hier klinkt, met daarbinnen Liszt, Fauré, Janácek, Debussy, Albéniz en Ravel als feest der herkenning en Berio en Takemitsu als eigentijdse uitstapjes. De luisteraar wordt meegevoerd op een avontuurlijke tocht, een quasi-improvisatie. De uitvoeringen zijn niet gepolijst, het is geen studiowerk, alles klinkt spontaan alsof ter plekke een keuze wordt gemaakt. Dit is een opname van een liveconcert in New York, van december 2014. De beloning is echter groot: het meebeleven van een happening, een vervlechting van modern en klassiek in een exotisch kader. Een heel persoonlijk document van een heel bijzondere soliste. Kijk voor de speciale aanbieding op pagina 11.

Jos van der Zanden (2-2016)

SPECIAL

Hélène Grimaud - 'Water is de bron van het leven'

Pianiste Hélène Grimaud ging pootjebaden in de muziekgeschiedenis. Resultaat: Water, een uniek project met werken van onder anderen Berio, Fauré en Liszt. Wie Grimaud zoekt, moet niet op de gebaande paden zijn.

In 2014 bezocht pianiste Hélène Grimaud na een afwezigheid van tien jaar het Amsterdamse Concertgebouw met een wat ‘waterig’ programma. Water was het verbindende thema van dit recital. Terugblikkend kun je concluderen dat dat programma de opmaat is geweest naar haar nieuwste project: Water.

Ze ging voor een ultieme concept-cd. Niet alleen bracht ze een negental werken bij elkaar die iets met water te maken hebben, ook gaf ze de Britse jazzmuzikant, componist van elektronische muziek en dj Nitin Sawhney de opdracht om korte composities te schrijven. Het zijn een soort muzikale bruggetjes tussen de werken van Berio en Takemitsu, Fauré en Ravel of Albéniz en Liszt. Zo morrelt Grimaux aan het begrip verzamel- cd, want uiteindelijk ontstaat een ‘doorgecomponeerd’ geheel, waarin de stukken vloeiend in elkaar overlopen en naar elkaar verwijzen. ‘Het is een idee waar ik al lang mee rondloop’, zei de pianiste recent in de Badische Zeitung. ‘In Nitin Sawhney kwam ik een creatieve geest tegen die mij precies aanvoelde.’

Maar waarom kiest iemand voor het thema water? Grimaud: ‘Water is de bron van het leven. Het is het waardevolste geschenk van de natuur en het was een inspiratiebron voor veel componisten uit de achttiende en negentiende eeuw.’ Voor Grimaud gaat dit project verder: het is ook een politiek statement. Ze zegt: ‘Al het leven is afhankelijk van water, maar in de toekomst krijgt een groot deel van de wereld te maken met een ernstig tekort aan schoon water. Dat toekomstbeeld baart mij zorgen. Met deze cd wil ik dit probleem onder de aandacht brengen.’ Dat is een zwak punt, want, zoals Stravinsky al zei, muziek kan weinig anders uitdrukken dan zichzelf. Wat hebben Albéniz en Liszt te maken met El Niño? Niets.

Desondanks laat de trailer weinig te raden over: verstilde druppelklanken van Sawhney begeleiden beelden van een uitgedroogd en levenloos landschap. Het is Grimaud ten voeten uit: pianiste en activiste, muzikant en natuurliefhebber. De biograf ie op haar website spreekt van een renaissancemens: ze schrijft boeken, treedt op als pianiste, heeft inmiddels zo’n twintig cd’s op haar naam, strijdt voor mensenrechten en natuurbehoud en leeft een deel van het jaar tussen de wolven in een door haar opgericht opvangcentrum. Wie Grimaud zoekt, moet niet op de gebaande paden zijn.

Dat geldt ook voor haar muzikale opvattingen. Ze houdt van het rubato en van eigenzinnige fraseringen: ze zoekt het risico en is niet bang voor een foute noot. ‘Een foute noot die voortkomt uit elan is anders dan een foute noot die voortkomt uit angst’, zei ze ooit in de The New Yorker. ‘Ik houd van pianisten die geen concessies doen. Compromissen sluiten is niet mijn ding.’ Iets van dat compromisloze hoor je terug in de wijze waarop ze La cathédrale engloutie van Debussy speelt of het eerste deel uit Janáceks pianocyclus In the Mists. Van de verstilde lichtvoetige waterklanken uit Berio’s Wasserklavier tot de duistere melancholie in Debussy’s Cathédrale engloutie: het is Hélène Grimaud op haar best.

Grimaud voerde deze werken uit in een enscenering van de Schotse kunstenaar Douglas Gordon: tears become…streams become… De cd is samengesteld uit liveopnamen van die productie. Speciaal voor de gelegenheid had Gordon de grote hal van Park Avenue Armory in New York gevuld met maar liefst 122 duizend liter water – op de cd merk je daar overigens weinig van.

Oswin Schneeweisz (2-2016)

  • 27. 38 2

Terug naar het overzicht