15 Walzer As-Dur op. posth — ALEXANDRE THARAUD 001:16
16 Walzer Nr. 2 As-Dur op. 34 Nr. 1 "Valse brillante" — ALEXANDRE THARAUD 005:22
17 Walzer Es-Dur op. posth — ALEXANDRE THARAUD 001:17
18 Walzer Es-Dur op. posth — ALEXANDRE THARAUD 002:42
19 Walzer Nr. 1 Es-Dur op. 18 "Grande Valse brillante" — ALEXANDRE THARAUD 005:23
20 Valse-Évocation (Variation über ein Thema von Chopin) — ALEXANDRE THARAUD 004:50

Weinig muziek heeft zoveel treurnis en ontroering in zich als die van Frédéric Chopin. Misschien dat daarom zijn prachtige graf op de Parijse begraafplaats Père Lachaise nog steeds een bedevaartsoord is. Het spreekt vanzelf dat Chopin een pianistencomponist is. Ook de jonge Franse pianist Alexandre Tharaud kan niet om hem heen en ontfermt zich op zijn nieuwe cd over Chopins Walsen – een verzameling prachtige, vaak melancholieke maar soms ook iets vrolijker stukken vol melodische en harmonische gloed, die Tharaud op subtiele en sprekende wijze naar voren brengt. Hij neemt de titel Wals heel letterlijk: hij benadrukt de driekwartsmaat met Weens aandoende accenten op de tweede tel, waardoor de muziek dansant klinkt. Je zou bijna op willen staan om te dansen, ware het niet dat de droefenis je aan je stoel nagelt. Luister naar de beeldschone, niet voor niets populaire Wals op. 64 nr. 2 in cis. Tharaud brengt de melancholieke melodie met nuance, een zekere ingetogenheid en een breekbaarheid die je niet onberoerd laten. Zijn toucher is zacht maar ferm en zijn toon rond en liefdevol. Hij speelt zoals ik me het spel van Chopin zelf voorstel.

Doron Nagan

Hij werd vroeg ontdekt door de weduwe van Darius Milhaud, zelf pianiste. De manier waarop hij de 'Saudades do Brazil' speelde, raakte een snaar bij haar. Na zijn conservatoriumopleiding in Parijs en een gewonnen concours van de ARD gingen alle deuren open. Een contract bij Harmonia Mundi deed de rest. Alexandre Tharaud is hard op weg naar de internationale top, daarover laat zijn recente cd met de Italiaanse concerten van Bach geen misverstand bestaan. In april verschijnt overigens alweer een nieuwe cd van hem, met de integrale walsen van Chopin - over breed repertoire gesproken! Aanvankelijk bleef hij dicht bij huis. Milhaud, Poulenc, Chabrier, later ook Debussy en Ravel. Echt verslingerd raakte hij aan een componist die merkwaardigerwijs synoniem is met de Franse barok, Jean- Philippe Rameau. Die hoor je maar zelden op de piano, al was het maar omdat dan de toorn der puristen op je neerdaalt. Tharaud kon het niet schelen en transformeerde de klavecimbelmuziek onbekommerd naar de concertvleugel. Met prompt een onderscheiding van het blad La Monde de la Musique tot gevolg. Hoezo authentiek? Rameau betekende een leerschool. ‘Ornamentiek, tempo, alles was vrij. Het stijleigen invullen, daar leerde ik van.’ Tharaud gebruikt zijn vingers niet alleen aan het klavier. Ook transcriberen is zijn lust en zijn leven. ‘Het hoort er bij voor mij. Ik heb veel getranscribeerd, zoals L'apprenti sorcier van Dukas en orgelwerken van Bach en Vivaldi. Van sommige werken is nooit eerder een pianobewerking gemaakt, en zodoende kan ik echte premières brengen.’ De eerste en laatste track van zijn Bach-cd vormen zo'n persoonlijke noot, het is muziek die je in deze vorm voor het eerst hoort. Hoe speelt dit 35-jarige Franse fenomeen, die eens zijn vleugel de deur uit deed om er niet aan verslaafd te raken? Wel, om met Bach te beginnen, Tharaud neigt er brutaal toe om een extra expressiegraad aan te brengen door middel van subtiele crescendo’s, rubato's en tempofluctuaties. Langzame delen ontstijgen daarmee de barok en krijgen een romantische invulling. Het lijkt een nawerking van de Rameau-periode waarin langzame delen door hemzelf werden opgefleurd. Snelle delen bij Bach daarentegen zijn juist weer mathematisch correct, een opmerkelijke tegenstelling. Bij Franse muziek is hij voorzichtiger, eerbiediger. Het gaat hem aan het hart dat werken van zijn landgenoten in de vergetelheid dreigen te raken. ‘Bijna iedereen speelt tegenwoodig liever Duitse muziek,’ klaagt hij, ‘of laat ik het anders zeggen, alles behalve Franse muziek. Het zou best kunnen dat ik zoveel Franse muziek speel omdat anderen het nalaten.’ Daarom wordt Chabrier door hem onderhanden genomen, en Debussy en Ravel. Het Parijs van het fin de siècle fascineert hem en de zwoele sfeer van die tijd tracht hij met zijn spel terug te halen. ‘Bij deze componisten vind je een helder, stromend discours, gecombineerd met enorm fijn geciseleerde details. Het is de kunst die details niet complex te laten klinken. Dat lukt je alleen met een vederlichte aanslag.’ Hierin lijkt het geheim te schuilen van Tharauds meesterlijke Ravel, uitgebracht door Harmonia Mundi. Zo sprekend, lenig, verfijnd - op en top Frans. Zou het in de genen zitten?

Jos van der Zanden