Terug naar het overzicht
cover
Various Voice of Hope
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various

Voice of Hope

0028948385645

Componist Various
Titel Voice of Hope
Artiest Camille Thomas / Brussels Philh / Deneve / Herzog
Artikel nr. 002894838564
EAN Code 0028948385645
Aantal CD's 1
Label Deutsche Grammophon
Releasedatum 2020-05-29
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Kaddisch (Arr. For Cello And Orchestra By Richard Tognetti) — Camille Thomas, Brussels Philharmonic, Stéphane De 005:00
2 Dance Of The Blessed Spirits (Act 2) — Camille Thomas, Brussels Philharmonic, Stéphane De 003:08
3 "When I Am Laid In Earth" Dido's Lamento (Act 3) — Camille Thomas, Brussels Philharmonic, Stéphane De 003:48
4 1. Never Give Up ("Never Give Up" Concerto For Violoncello And Orchestra, Op. 73) — Camille Thomas, Brussels Philharmonic, Stéphane De 008:46
5 2. Terror - Elegy ("Never Give Up" Concerto For Violoncello And Orchestra, Op. 73) — Camille Thomas, Brussels Philharmonic, Stéphane De 006:49
6 3. Song Of Hope ("Never Give Up" Concerto For Violoncello And Orchestra, Op. 73) — Camille Thomas, Brussels Philharmonic, Stéphane De 006:00
7 "Kol Nidrei" Adagio For Cello And Orchestra, Op. 47 — Camille Thomas, Brussels Philharmonic, Stéphane De 010:38
8 5. Träume (Arr. For Cello And Orchestra By Mathieu Herzog) — Camille Thomas, Brussels Philharmonic, Stéphane De 004:52
9 4. Songs My Mother Taught Me (Orch. By Fritz Kreisler) — Camille Thomas, Brussels Philharmonic, Stéphane De 003:18
10 Theme From "Schindler's List" (Adapt. For Cello And Orchestra) — Camille Thomas, Brussels Philharmonic, Stéphane De 004:14
11 "Pourquoi me réveiller" (Act 3) — Camille Thomas, Brussels Philharmonic, Stéphane De 002:59
12 "Una furtiva lagrima" (Act 2) — Camille Thomas, Brussels Philharmonic, Stéphane De 004:10
13 "Casta Diva" (Act 1) — Camille Thomas, Brussels Philharmonic, Stéphane De 005:19

Zielsnijdend mooi
Camille Thomas is misschien nog geen ‘household name’ bij de klassiekemuziekliefhebbers die niet alles op cellogebied volgen. Het is wel een naam om vanaf nu te onthouden. De wonderschone 32-jarige Franse celliste is een van de pareltjes van de jongere generatie musici. Niet voor niets was ze in 2017 de eerste vrouwelijke cellist die een exclusief contract tekende bij Deutsche Grammophon. En niet voor niets werd haar eerste cd op het roemruchte gele label met onder andere Saint-Saëns’ Eerste celloconcert jubelend ontvangen. Op deze nieuwe cd, Voice of Hope, maakt ze de verwachtingen meer dan waar. Het voor Thomas geschreven celloconcert Never Give Up van Fazil Say en Bruchs immer adembenemende Kol Nidrei vormen het zwaartepunt, maar ook de stukken daaromheen zijn zielsnijdend mooi. Haar cello zingt ontroerend zonder woorden waardoor haar versie van bekende aria’s als Casta Diva onweerstaanbaar is. Luister bijvoorbeeld naar haar instrumentale vertolking van Purcells When I am laid in Earth en wees voor altijd verkocht.

Klassieke Zaken 3-2020

COVERINTERVIEW

Schoonheid redt de wereld
Begin juni verschijnt het tweede album van de Frans-Belgische stercelliste Camille Thomas bij Deutsche Grammophon. Voice of Hope is een persoonlijke verzameling van troostrijke muziek, een pleidooi voor hoop en vrede. Met als middelpunt het speciaal voor haar geschreven celloconcert Never Give Up van de Turkse componist en pianist Fazil Say.

“Toen ik Fazil Say in 2014 voor het eerst ontmoette bewonderde ik hem al als musicus en had ik meerdere concerten van hem gehoord in mijn woonplaats Parijs”, zegt Camille Thomas. “We bleven met elkaar in contact en toen hij mij vertelde dat hij een celloconcert voor mij wilde schrijven was ik ontzettend blij. Het idee voor de titel Never Give Up komt van mij. Niet alleen omdat het mijn eigen levensmotto is, maar ook omdat ik het bij Fazil Say vond passen. Omdat hij onuitputtelijk en met veel overtuiging strijdt voor de vrijheid van meningsuiting in zijn geboorteland. Mijn idee sprak hem aan en direct na de aanslag op de concertzaal Bataclan in Parijs in 2015 maakte hij de eerste schetsen van het aangrijpende tweede deel dat aan deze aanslag refereert. Daarna hebben we intensief samengewerkt. Hij stuurde eerst de cellopartij op omdat hij zeker wilde weten dat er geen onspeelbare passages in zaten en daarna spraken we bij hem thuis af om het hele concert samen door te spelen. Ik had toen nog geen partituur gezien, dus het was heel spannend en leerzaam. Ook voor Fazil trouwens, want hij merkte meteen dat sommige passages op een cello nu eenmaal heel anders klinken dan op een piano. Hij liet me heel vrij in mijn eigen interpretatie van zijn muziek.”

“Natuurlijk was Fazil ook aanwezig bij de wereldpremière in Parijs in 2018. Hij was heel zenuwachtig, dus het voelde als een hele verantwoordelijkheid om zijn nieuwe celloconcert te presenteren aan het Parijse publiek. Gelukkig was het concert een groot succes. Fazils bijdrage tijdens de voorafgaande repetitie met orkest was ook indrukwekkend. Nadat we het tweede deel hadden gespeeld kwam hij op het podium en legde hij uit op welke manier hij de schoten van de kalasjnikovs en de schreeuwende noodkreten van de slachtoffers in de partituur had verwerkt. Iedereen was diep geroerd en iedereen speelde het stuk daarna heel anders. Het tweede deel kreeg een intense lading en het laatste deel, waarin ruimte is voor hoop en schoonheid, klonk nu echt als een verlossing. Het was magisch. Al met al behoort deze samenwerking met Fazil Say beslist tot een van de mooiste en interessantste artistieke ervaringen die ik heb gehad.”

Camille Thomas combineert het celloconcert van Fazil Say met een bonte verzameling van composities, van Purcells beroemde lamento When I Am Laid in Earth uit Dido and Aeneas en aria’s van Donizetti en Bellini tot Williams’ aangrijpende filmmuziek voor Schindler’s List. “Ik heb best lang nagedacht over deze selectie, al had ik sommige keuzes snel gemaakt, zoals de twee joodse gebeden Kol Nidrei van Bruch en Kaddisch van Ravel. Ravels stuk is gebaseerd op een lied en dat bracht mij op het idee om een aantal liederen, gebeden en lamentaties te verzamelen, waarbij ik ook een aantal vocale stukken heb laten bewerken voor cello en orkest. De menselijke stem is een grote inspiratiebron voor mij. Als ik cello speel, dan probeer ik niet alleen om de noten zo goed mogelijk op mijn cello te spelen, ik probeer vooral mijn eigen stem te laten horen. Een stem die kan zingen, praten en mompelen, een stem die schreeuwt en liefheeft. De composities die ik heb uitgekozen zijn korte muzikale gebeden die allemaal een pleidooi zijn voor schoonheid, passend bij mijn overtuiging dat schoonheid de wereld redt.”

Toen Camille Thomas de plannen voor haar nieuwe album ontwikkelde had ze uiteraard nooit kunnen voorspellen dat haar boodschap zó goed getimed zou zijn. “Natuurlijk wist ik niet dat mijn cd zou verschijnen in deze bizarre periode waarin de wereld wordt bedreigd door het coronavirus. Toch laat ik de gedachte graag toe dat het niet alléén maar toeval is. Ik probeer als musicus altijd de schoonheid en de kracht van muziek over te brengen op mijn publiek, in welke context dan ook, in de hoop dat ik daarmee iets moois en troostrijks kan bieden. Fazil Say schreef het celloconcert met dezelfde boodschap, als reactie op terroristische aanslagen in Parijs en Istanbul. Hopelijk kan mijn nieuwe cd in deze chaotische tijd, waarin iedereen thuis zit en waarin alle liveconcerten zijn afgelast, wat extra troost bieden.”

Noortje Zanen (Klassieke Zaken 3-2020)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht