Terug naar het overzicht
cover
Dvorak \ Szymanowski Vioolconcerten, Romance in f
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Dvorak \ Szymanowski

Vioolconcerten, Romance in f

0827949035364

Componist Dvorak \ Szymanowski
Titel Vioolconcerten, Romance in f
Artiest Steinbacher, Arabella \ Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin
Dirigent Janowski, Marek
Artikel nr. 5186353PTC
EAN Code 0827949035364
Aantal CD's 1
Label PENTATONE
Releasedatum 2009-10-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Satz: Vivace assai — Steinbacher, Arabella (Violine) / Janowski, Marek / RSO Berlin 012:33
2 2. Satz: Vivace scherzando — Steinbacher, Arabella (Violine) / Janowski, Marek / RSO Berlin 008:35
3 3. Satz: Cadenza — Steinbacher, Arabella (Violine) / Janowski, Marek / RSO Berlin 001:55
4 4. Satz: Allegro moderato — Steinbacher, Arabella (Violine) / Janowski, Marek / RSO Berlin 003:02
5 Romanze op. 11 f-moll (1873) (für Violine und Klavier B 38 / für Violine und Orchester B 39) — Steinbacher, Arabella (Violine) / Janowski, Marek / RSO Berlin 011:44
6 1. Satz: Allegro ma non troppo - quasi moderato — Steinbacher, Arabella (Violine) / Janowski, Marek / RSO Berlin 011:51
7 2. Satz: Adagio ma non troppo — Steinbacher, Arabella (Violine) / Janowski, Marek / RSO Berlin 010:30
8 3. Satz: Finale (Allegro giocoso, ma non troppo) — Steinbacher, Arabella (Violine) / Janowski, Marek / RSO Berlin 011:12

Op haar nieuwste cd verbindt Arabella Steinbacher het Vioolconcert van Dvorák met het ontwakend modernisme van Karol Szymanowski’s Eerste vioolconcert. De jonge Duitse ster geeft beide composities een fascinerende interpretatie. Ze wordt terzijde gestaan door het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin onder leiding van Marek Janowski.
Dat het snel kan gaan met een muzikale loopbaan bewijst Arabella Steinbacher. De in 1981 geboren violiste maakte haar internationale debuut in het voorjaar van 2004 toen ze Beethovens Vioolconcert ten gehore bracht met het Orchestre Philharmonique de Radio France onder leiding van Neville Marriner. Een last-minute invalbeurt, die de Franse pers echter deed zoeken naar superlatieven en die achteraf gezien Steinbachers internationale doorbraak tot gevolg had.

Door Joep Christenhusz

Sindsdien volgen de successen elkaar in hoog tempo op. Steinbacher concerteert met gerenommeerde internationale orkesten onder de batons van al even roemrijke dirigenten en ook haar cd-opnamen blijven niet onopgemerkt. Een kleine, verre van volledige greep: ze schitterde met het Gewandhausorchester onder Riccardo Chailly, debuteerde in de BBC Proms met de Bamberger Symphoniker en bracht onlangs een overtuigende concertreeks voor het voetlicht met het London Symphony Orchestra onder leiding van Sir Colin Davis. Een veelbelovende tournee met het London Philharmonic Orchestra en Lorin Maazel staat inmiddels op stapel. Tussen de bedrijven door sleept ze prijs na prijs in de wacht met haar snel groeiende discografie.
Vooralsnog blijft het afwachten of ook haar nieuwste opname zal worden bekroond met deze of gene onderscheiding, maar wat al wel kan worden verklapt is dat Steinbachers vioolspel een succesvolle ontvangst in ieder geval niet in de weg zal staan. Dat heeft gelukkig niets te lijden gehad van haar overstap naar het platenlabel PentaTone Classics, waar de jonge Duitse afgelopen zomer een contract tekende en waar zeer recentelijk haar jongste release verscheen. Hierop onder andere het Eerste vioolconcert (1916) van Karol Szymanowski, waarmee de Poolse componist het concert losrukte van de romantische traditie en het genre daarmee als een van de eersten voorzag van een ontegenzeggelijk twintigste-eeuwse signatuur. Rijke kleurharmonieën à la Skrjabin, weelderig georkestreerde klankvelden à la Ravel en een complexe eendelige vorm, die eerder berust op poëtische gronden dan op een zuiver muzikale logica, maken het werk tot een enerverende luisterervaring en tot een uitdaging voor de uitvoerder. Die uitdaging brengt Steinbacher met verve tot een goed einde, temeer doordat zij haar heldere toonprojectie en onberispelijke techniek steeds ten dienste stelt van de mystieke lyriek die het werk ademt. Lof ook voor dirigent Marek Janowski, die de delicate balans tussen solist en het bij vlagen zo massieve orkestrale coloriet nooit uit het oog verliest.

Naast het ontwakende modernisme van Szymanowski vormt Antonin Dvoráks Vioolconcert in a treffend vergelijkingsmateriaal. Hier vieren immers de laat negentiende-eeuwse nationale stijlconventies nog hoogtij: individualistisch gestoei met traditionele vormen en aandacht voor de expressieve melodische lijn, hier en daar gekruid met vingerwijzingen naar de Boheemse volksmuziek. Door Steinbacher en het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin is ook dit werk gevoelig op de plaat gezet.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht