0028948500130
Componist | Marsalis, Wynton |
Titel | Vioolconcerten - Marsalis |
Artiest | Benedetti, Nicola / The Philadelphia Orchestra |
Dirigent | Măcelaru, Cristian |
Artikel nr. | 002894850013 |
EAN Code | 0028948500130 |
Aantal CD's | 1 |
Label | Decca |
Releasedatum | 2019-07-12 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Rhapsody (Original Version) — Nicola Benedetti, The Philadelphia Orchestra, Cris | 012:39 |
2 | 2. Rondo Burlesque (Original Version) — Nicola Benedetti, The Philadelphia Orchestra, Cris | 010:10 |
3 | 3. Blues (Original Version) — Nicola Benedetti, The Philadelphia Orchestra, Cris | 010:18 |
4 | 4. Hootenanny (Original Version) — Nicola Benedetti, The Philadelphia Orchestra, Cris | 010:19 |
5 | 1. Sidestep Reel (Original Version) — Nicola Benedetti, The Philadelphia Orchestra, Cris | 003:59 |
6 | 2. As the Wind goes (Original Version) — Nicola Benedetti, The Philadelphia Orchestra, Cris | 004:07 |
7 | 3. Jones' Jig (Original Version) — Nicola Benedetti, The Philadelphia Orchestra, Cris | 004:05 |
8 | 4. Nicola's Strathspey (Original Version) — Nicola Benedetti, The Philadelphia Orchestra, Cris | 004:28 |
9 | 5. Bye-Bye Breakdown (Original Version) — Nicola Benedetti, The Philadelphia Orchestra, Cris | 007:00 |
De Amerikaan Wynton Marsalis is niet alleen een begenadigd trompettist die zich graag begeeft op de grensvlakken van jazz, blues en klassiek, hij is ook een componist die graag balanceert tussen verschillende werelden. Vandaar dat hij toen hij de Schotse violiste Nicola Benedetti leerde kennen, besloot voor haar te componeren. Inmiddels liggen er twee substantiële werken, de Fiddle Dance Suite voor viool solo en een vioolconcert. Marsalis beoogde met zowel de suite als het vioolconcert de complete westerse muziekgeschiedenis, van de barok tot vandaag de dag, en de culturele betekenis van de violiste en zichzelf een plek te geven. Het resultaat is vooral in het vioolconcert een wonderlijk vierdelig werk waarin Bach, Mahler, rumba, blues, jazz, Keltische muziek en Afro-Amerikaanse ritmes om de voorrang strijden. De ene keer swingt Gershwin nadrukkelijk mee, het andere moment klinkt het concert als het op een hoop gegooid straatmuziekleven waar Charles Ives patent op had. Dankzij het fenomenale spel van Benedetti en de enthousiaste vertolking van The Philadelphia Orchestra onder leiding van Christian Macelaru doet er elk moment wel iets de oren spitsen, met als hoogtepunt de emotioneel geladen Blues.
Paul Janssen (Klassieke Zaken 4-2019)