Terug naar het overzicht
cover
Mendelssohn & Bruch Vioolconcerten Janine Jansen
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mendelssohn & Bruch

Vioolconcerten Janine Jansen

0028947576921

Componist Mendelssohn & Bruch
Titel Vioolconcerten Janine Jansen
Artiest Jansen, Janine – viool \ Gewandhausorchester
Dirigent Chailly, Riccardo
Artikel nr. 002894757692
EAN Code 0028947576921
Aantal CD's 1
Label Decca
Releasedatum 2008-09-26
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro molto appassionato — Janine Jansen, Gewandhausorchester Leipzig, Riccar 013:01
2 2. Andante — Janine Jansen, Gewandhausorchester Leipzig, Riccar 008:02
3 3. Allegro molto vivace — Janine Jansen, Gewandhausorchester Leipzig, Riccar 005:54
4 Romanze F-Dur op. 85 (für Viola und Orchester) — Janine Jansen, Gewandhausorchester Leipzig, Riccar 008:27
5 1. Vorspiel: Allegro moderato — Janine Jansen, Gewandhausorchester Leipzig, Riccar 008:01
6 2. Adagio — Janine Jansen, Gewandhausorchester Leipzig, Riccar 008:23
7 3. Finale: Allegro energico — Janine Jansen, Gewandhausorchester Leipzig, Riccar 007:16

De Nederlandse violiste Janine Jansen lijkt patent te hebben op de Edison Klassiek Publieksprijs. In vijf jaar maakte ze namelijk vier cd’s, waarmee ze maar liefst drie keer die prijs mee naar huis nam. De prachtige werken van Mendelssohn en Bruch zijn de twee concerten die Jansen het vaakst speelde, Bruch zelfs sinds ze het als twaalfjarige uitvoerde met een Haags jeugdorkest. Als extraatje speelt ze hier de romance voor altviool (!) en orkest.
Track: F. Mendelssohn: Vioolconcert, op. 64: III. Allegro Molto Vivace

Aangenaam….Klassiek Editie 2008
Met groot genoegen presenteert de Stichting Entertainmentretail Promotion (STEP) de nieuwe promotiesampler van Aangenaam….Klassiek editie 2008. Een dubbelcd met dvd inclusief 40 kortingsbonnen t.w.v. € 414,- is voor slechts € 9,99 (2cd+dvd) verkrijgbaar bij de Klassieke Zaken Specialist. Een mix van nieuwe cd- en dvdopnames die u met riante kortingen kunt aanschaffen tot 31 januari 2009. Daarnaast een tiental spectaculaire klassieke juweeltjes verkrijgbaar vanaf € 9,95. Alle informatie over de speciale kortingscouponcd’s, -dvd’s en de klassieke juweeltjes vindt u in de speciale bijlage in het Klassieke Zaken Magazine of op www.aangenaamklassiek.nl

De naam van Janine Jansen klinkt inmiddels bekend voor concertgangers tot ver over de grenzen. De Nederlandse viooldiva is een begrip van Parijs tot Berlijn en van Londen tot Tokio. Met haar nieuwe cd zal haar publiek alleen maar groter worden. De Vioolconcerten van Mendelssohn en Bruch en de samenwerking met Riccardo Chailly en diens Gewandhausorchester Leipzig staan garant voor uitverkochte zalen en omzetrecords bij de cd-winkels. Stralend loopt Janine Jansen de artiesteningang van het Concertgebouw in Amsterdam binnen. En waarom ook niet? Immers, naast haar loopt haar knappe, geliefde partner, de vermaarde violist Julian Rachlin, hij speelt met haar tijdens haar eerste minifestival in Amsterdam in de Robeco Zomerconcerten, haar eigen kamermuziekfestival in Utrecht beleeft eind december zijn vierde editie, zij soleert overal ter wereld en wordt gelanceerd in Amerika, haar concerten zijn altijd uitverkocht én zij is de meest gedownloade klassieke muzikante in de wereld. Wie zou dan níet stralen? Er is nog een reden voor vreugde: haar nieuwe cd, haar derde inmiddels, met vioolconcerten van Mendelssohn en Bruch, komt eraan. Het concert in e, op. 64 van Mendelssohn en Bruchs concert nr. 1 in g, op. 26 zijn geen onbekenden voor Jansen. ‘Het zijn de twee vioolconcerten die ik het meest heb gespeeld,’ zegt de violiste enthousiast in de artiestenfoyer van het Concertgebouw. ‘Het waren de eerste concerten die ik als kind uitvoerde. Bruch speelde ik met een jeugdorkest in Den Haag. Ik geloof dat het gebeurde na de tweede Iordens Viooldagen waar ik aan meedeed, dus moet ik twaalf zijn geweest.’ Hoe dat was toen? Zij lacht: ‘Ik kan me dat niet meer precies herinneren. Maar ik vond het heel spannend, weet ik nog. Het was een van de eerste keren dat ik met orkest optrad.’ Jansen heeft Mendelssohn ‘echt heel vaak’ gespeeld. Vorig jaar nog met dirigent Roger Norrington, specialist in de authentieke uitvoeringspraktijk, tijdens de Proms in Londen. Jansen: ‘Hij belde me van tevoren op. We hadden elkaar nog nooit ontmoet maar hij had mijn opname van Vivaldi’s Vier jaargetijden gehoord en dacht dat we wel op één lijn zouden zitten. Hij wilde praten over zijn opvatting van Mendelssohn en vertelde dat hij het orkest natuurlijk zonder vibrato wilde laten spelen. Maar hij zei ook dat ik, als solist, vooral mijn gang moest gaan. Toch was ik door zijn telefoontje wel een beetje zenuwachtig geworden. Ik kan niet iets doen wat me wordt opgelegd. Maar uiteindelijk viel het mee, het ging prima en het orkest speelde inderdaad met weinig vibrato.’ Het klikte dus met Norrington, al is Jansen zelf niet een violiste die direct te associëren valt met de authentieke uitvoeringspraktijk. ‘Mijn vader en opa zaten in de barokmuziek, dus ik ken die benadering wel, ik ben er uiteindelijk mee opgegroeid, maar ik plaats me verder niet in een bepaalde hoek. Ik probeer me flexibel op te stellen, naar alle musiceerstijlen toe en naar de ideeën van verschillende musici.’ Dus speelt zij op haar nieuwe cd Mendelssohn en Bruch mét vibrato, met Riccardo Chailly en het Gewandhausorkest. Wat haar aantrekt in deze concerten? Zij verzucht: ‘Ik vind het altijd zo lastig praten over waarom iets je iets doet. Bij Bruch gaat het om het tweede deel, dat is het hart van het werk, zóó mooi. Vaak wordt Bruchs Vioolconcert niet als een serieuze partner van dat van Brahms of Tsjaikovski gezien, eerder als de kleine broer, en als een kinderconcert. Ik vind dat jammer. Dat langzame deel is een van de mooiste delen uit de vioolliteratuur. En tja, waarom ontroert muziek? Dat is voor iedereen anders en ik wil mijn gevoel aan niemand opleggen. Dat vind ik het mooie aan muziek – als je op het podium staat, zijn er zoveel mensen in de zaal en je deelt iets met elkaar. Er is een enorme binding, terwijl je de mensen niet kent. Iedereen kan er zijn eigen gevoelens bij hebben en die kunnen totaal van elkaar verschillen, terwijl er toch die binding is.’ Franse strijkstok Mendelssohns Vioolconcert vindt zij licht van karakter, sprankelend, maar dat wil niet zeggen zonder diepte. Dat is ook het moeilijke in dit werk, vindt de violiste - het sprankelende te treffen. Is haar Stradivarius dan wel een geschikt instrument voor deze werken? Een grote glimlach verschijnt op haar gezicht: ‘Ik ben natuurlijk totaal verliefd op mijn instrument, dus is hij overal geschikt voor. Uiteindelijk gaat het meer om de strijkstok die je gebruikt. Ik heb er twee – de ene is zwaarder en logger, geschikter voor concerten van bijvoorbeeld Britten of Prokofjev. Bruch en Mendelssohn speel ik met de andere strijkstok, een oude, Franse. Hij is heel rijk van kleur, heeft helderheid en een duidelijke articulatie.’ Waar komt de - voor zo’n eigengereide violiste voorspelbare, maar wel mooie – combinatie van Mendelssohn en Bruch vandaan? Jansen lacht hartelijk. ‘Het begon met Mendelssohn,’ vertelt ze. ‘Ik vind dat zo’n heerlijk, fris werk en ken het goed. Na mijn eerste cd met korte stukken en de tweede met Vivaldi’s Vier Jaargetijden, wilden we – Decca en ik – nu een cd met vioolconcerten maken. Het Concert van Mendelssohn was een van de werken die meteen in mij opkwamen. Vervolgens zochten we een bijbehorend orkest, en het Gewandhausorkest uit Leipzig, waar Riccardo Chailly nu chef-dirigent is, leek een voor de hand liggende keuze. Ook gezien de band met Mendelssohn. Die was chef-dirigent van dit orkest, dat trouwens ook de première van zijn Vioolconcert in 1844 heeft begeleid. Ook weer in Leipzig. Vandaar.’ Vervolgens heeft zij maanden met Chailly en Decca gediscussieerd over welk stuk er bij moest. Er waren suggesties voor een cd met uitsluitend composities van Mendelssohn en voor een combinatie met het Vioolconcert van Schumann. ‘Uiteindelijk kwamen we uit op Bruch, een werk dat ook Riccardo Chailly erg goed vond samengaan met Mendelssohn.’ Primeur De opnames voor deze cd, begin september tijdens concerten in Leipzig, vormen een primeur voor Janine Jansen, die nooit eerder iets live heeft opgenomen. ‘Natuurlijk geef je ook in de studio alles van jezelf. Maar ik kan me voorstellen dat er bij een live-opname iets bijzonders in de lucht hangt. Door de sfeer die er heerst, door de wisselwerking met het publiek. Het trekt me wel aan.’ Met Chailly en het orkest in Leipzig heeft zij vorig jaar voor het eerst gewerkt. ‘Dat was de eerste keer dat ik Chailly ooit ontmoet heb en dat we samengespeeld hebben. Ik vond het een fijne ervaring om met hem het Dubbelconcert van Brahms te doen. Hij had zo’n duidelijk beeld van het stuk. Hij heeft veel tijd genomen voor de repetities, wat ik heel prettig vond, en alles wat hij zei was to the point, intelligent en duidelijk.’ Op haar nieuwe cd heeft Janine Jansen nog een grote verrassing voor ons in petto: in de Romance van Max Bruch speelt zij altviool. Het gesprek komt al snel op haar vriend, violist Julian Rachlin. Jansen: ‘Julian speelt al jaren altviool, dat is zijn tweede instrument geworden. Hij heeft mij gestimuleerd om alt te gaan spelen. En ook de Romance van Bruch heb ik door Julian leren kennen. Het is een prachtig stuk! Ik vond het leuk om iets nieuws te hebben op de cd. Chailly kende de compositie en was meteen enthousiast.’ Wil zij zich ook op de altviool gaan toeleggen? ‘Ik weet het nog niet. Maar het is wel zo dat zowel Julian als ik cello wilde spelen toen we klein waren. De cello is nog steeds ons lievelingsinstrument. Julian zegt altijd, half schertsend, half in ernst, dat de altviool voor ons de enige realistische benadering van de cello is.’

Doron Nagan (2006)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht