0747313055470
Componist | Godard, Benjamin |
Titel | Vioolconcerten |
Artiest | Hanslip, Chloë; Slovaaks Filharmonisch Staatsorkest Kosice |
Dirigent | Trevor, Kirk |
Artikel nr. | 8570554 |
EAN Code | 0747313055470 |
Aantal CD's | 1 |
Label | NAXOS |
Releasedatum | 2008-01-22 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Violin Concerto No. 2 in G minor, Op. 131: I. Allegro moderato — Hanslip, Chloë | |
2 | Violin Concerto No. 2 in G minor, Op. 131: II. Adagio quasi andante — Hanslip, Chloë | |
3 | Violin Concerto No. 2 in G minor, Op. 131: III. Allegro non troppo — Hanslip, Chloë | |
4 | Concerto romantique, Op. 35: I. Allegro moderato — Hanslip, Chloë | |
5 | Concerto romantique, Op. 35: II. Adagio non troppo — Hanslip, Chloë | |
6 | Concerto romantique, Op. 35: III. Canzonetta: Allegretto moderato — Hanslip, Chloë | |
7 | Concerto romantique, Op. 35: IV. Allegro molto — Hanslip, Chloë | |
8 | Scenes poetiques, Op. 46: No. 1. Dans les bois — HANSLIP,CHLOE/TREVOR/SLOVAK SPO | |
9 | Scenes poetiques, Op. 46: No. 2. Dans les champs — HANSLIP,CHLOE/TREVOR/SLOVAK SPO | |
10 | Scenes poetiques, Op. 46: No. 3. Sur la montagne — HANSLIP,CHLOE/TREVOR/SLOVAK SPO | |
11 | Scenes poetiques, Op. 46: No. 4. Au village — HANSLIP,CHLOE/TREVOR/SLOVAK SPO |
Benjamin Godard (1849-1895) had zonder enige twijfel een romantisch temperament dat niet zozeer zijn inspiratie vond bij Wagner en Tsjaikovski maar bij componisten uit het midden van de 19e eeuw zoals Robert Schumann en Felix Mendelssohn. Na een beginnend muzikaal leven als vioolwonderkind begon Godard met het klimmen der jaren steeds meer te componeren, al was hem uiteindelijk niet veel tijd beschoren. Het Tweede vioolconcert, (op. 131), behoort samen met het Concerto Romantique (op. 35) tot zijn succesvolste grotere werken. De onlangs haar prille twintig lentes al veelvuldig gelauwerde Engelse violiste Chloë Hanslip heeft alle gulheid en gulzigheid in huis om deze concerten met overtuiging te vertolken. Haar toon is heerlijk vol, haar melodievoering steeds sierlijk, sensueel en spannend. Nergens brengt het improviserende element in Godards muziektaal haar in verwarring. Ze beweegt zich soeverein en geïnspireerd analytisch door de materie. Luister naar de Mendelssohniaanse, lichtvoetige finale van op. 131 en word overtuigd door haar grote talent. De Scènes Poétiques vormen een royale toegift op deze cd. Het orkest geeft sfeervolle interpretaties van deze vrij onbekende werken die in een bucolische sfeer baden. Deze muziek van Godard permitteert zich moeiteloos de luxe van gewoon ‘mooi’ te zijn en dat is niet gering. Zeer aanbevolen.
Willem Veldhuizen