0028947765967
Componist | Beethoven, L. van |
Titel | Vioolconcert in D op.61, Kreutzersonate in A op. 47 |
Artiest | Repin, Vadim \ Argerich, Martha; Wiener Philharmoniker |
Dirigent | Muti, Riccardo |
Artikel nr. | 002894776596 |
EAN Code | 0028947765967 |
Aantal CD's | 2 |
Label | Deutsche Grammophon |
Releasedatum | 2007-09-21 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Allegro ma non troppo (Original Version) — Vadim Repin, Martha Argerich, Wiener Philharmonike | 025:28 |
2 | 2. Larghetto - (Original Version) — Vadim Repin, Martha Argerich, Wiener Philharmonike | 010:01 |
3 | 3. Cadenza Fritz Kreisler (Original Version) — Vadim Repin, Martha Argerich, Wiener Philharmonike | 010:20 |
1 | 1. Adagio sostenuto - Presto (Original Version) — Vadim Repin, Martha Argerich, Wiener Philharmonike | 014:46 |
2 | 2. Andante con variazioni (Original Version) — Vadim Repin, Martha Argerich, Wiener Philharmonike | 014:35 |
3 | 3. Finale Presto (Original Version) — Vadim Repin, Martha Argerich, Wiener Philharmonike | 008:57 |
In een grootschalig Beethoven-project bracht Deutsche Grammophon onlangs alle symfonieën en pianoconcerten uit, en nu wordt de 180 jaar geleden gestorven reus ook nog geëerd met een nieuwe opname van het Vioolconcert en de Kreutzersonate. Deze uitgave markeert bovendien de triomfantelijke intocht van de inmiddels 36-jarige violist Vadim Repin bij de eerbiedwaardige platenmaatschappij. Hij wordt hier gekoppeld aan twee andere musici van wereldfaam: Riccardo Muti en Martha Argerich, en in de muzikale samenspraak met deze twee zo verschillende kunstenaarspersoonlijkheden etaleert Repin zijn fenomenale muzikale en violistische vermogens. Zijn versie van het vioolconcert is een wonder van klassiek evenwicht en perfectie. Smetteloos zuiver en zilverachtig glanzend is zijn toon en de eenheid tussen de soloviool, orkest en dirigent is zo hecht dat het lijkt of zij voor elkaar geschapen zijn. Onopgesmukt eenvoudig klinkt deze interpretatie, en daarmee heeft Repin zowat de allerhoogste trede van de ladder bereikt, want wie de hels moeilijke en volledig ‘open’ liggende noten van deze partituur zo simpel kan laten klinken, die is een grootmeester. Feller is Repins spel in de Kreutzersonate waar hij samen met Argerich de uitersten aan expressie verkent. Dat zij samen in volledige vrijheid de impuls van hun hart lijken te volgen maar daarbij Beethovens voorschriften nauwgezet volgen, is een absoluut wonder.
Katja Reichenfeld