Terug naar het overzicht
cover
Beethoven, L. van Vioolconcert in D op.61, Kreutzersonate in A op. 47
€ 25,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Beethoven, L. van

Vioolconcert in D op.61, Kreutzersonate in A op. 47

0028947765967

Componist Beethoven, L. van
Titel Vioolconcert in D op.61, Kreutzersonate in A op. 47
Artiest Repin, Vadim \ Argerich, Martha; Wiener Philharmoniker
Dirigent Muti, Riccardo
Artikel nr. 002894776596
EAN Code 0028947765967
Aantal CD's 2
Label Deutsche Grammophon
Releasedatum 2007-09-21
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro ma non troppo (Original Version) — Vadim Repin, Martha Argerich, Wiener Philharmonike 025:28
2 2. Larghetto - (Original Version) — Vadim Repin, Martha Argerich, Wiener Philharmonike 010:01
3 3. Cadenza Fritz Kreisler (Original Version) — Vadim Repin, Martha Argerich, Wiener Philharmonike 010:20
1 1. Adagio sostenuto - Presto (Original Version) — Vadim Repin, Martha Argerich, Wiener Philharmonike 014:46
2 2. Andante con variazioni (Original Version) — Vadim Repin, Martha Argerich, Wiener Philharmonike 014:35
3 3. Finale Presto (Original Version) — Vadim Repin, Martha Argerich, Wiener Philharmonike 008:57

In een grootschalig Beethoven-project bracht Deutsche Grammophon onlangs alle symfonieën en pianoconcerten uit, en nu wordt de 180 jaar geleden gestorven reus ook nog geëerd met een nieuwe opname van het Vioolconcert en de Kreutzersonate. Deze uitgave markeert bovendien de triomfantelijke intocht van de inmiddels 36-jarige violist Vadim Repin bij de eerbiedwaardige platenmaatschappij. Hij wordt hier gekoppeld aan twee andere musici van wereldfaam: Riccardo Muti en Martha Argerich, en in de muzikale samenspraak met deze twee zo verschillende kunstenaarspersoonlijkheden etaleert Repin zijn fenomenale muzikale en violistische vermogens. Zijn versie van het vioolconcert is een wonder van klassiek evenwicht en perfectie. Smetteloos zuiver en zilverachtig glanzend is zijn toon en de eenheid tussen de soloviool, orkest en dirigent is zo hecht dat het lijkt of zij voor elkaar geschapen zijn. Onopgesmukt eenvoudig klinkt deze interpretatie, en daarmee heeft Repin zowat de allerhoogste trede van de ladder bereikt, want wie de hels moeilijke en volledig ‘open’ liggende noten van deze partituur zo simpel kan laten klinken, die is een grootmeester. Feller is Repins spel in de Kreutzersonate waar hij samen met Argerich de uitersten aan expressie verkent. Dat zij samen in volledige vrijheid de impuls van hun hart lijken te volgen maar daarbij Beethovens voorschriften nauwgezet volgen, is een absoluut wonder.

Katja Reichenfeld

  • cover
Terug naar het overzicht