0028948126354
Componist | Mendelssohn / Schumann |
Titel | Violinkonzert op. 64 - Violinkonzert D-Moll |
Artiest | Chamber Orchestra of Europe |
Dirigent | Widmann, Carolin (viool) |
Artikel nr. | 0002427ECM |
EAN Code | 0028948126354 |
Aantal CD's | 1 |
Label | ECM NEW SERIES |
Releasedatum | 2016-08-26 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Allegro molto appassionato (Original Version) — CHAMBER ORCHESTRA OF EUROPE - CAROLIN WIDMANN | 012:46 |
2 | 2. Andante - Allegretto non troppo (Original Version) — CHAMBER ORCHESTRA OF EUROPE - CAROLIN WIDMANN | 008:17 |
3 | 3. Allegro molto vivace (Original Version) — CHAMBER ORCHESTRA OF EUROPE - CAROLIN WIDMANN | 006:10 |
4 | 1. In kräftigem, nicht zu schnellem Tempo (Original Version) — CHAMBER ORCHESTRA OF EUROPE - CAROLIN WIDMANN | 015:38 |
5 | 2. Langsam (Original Version) — CHAMBER ORCHESTRA OF EUROPE - CAROLIN WIDMANN | 006:08 |
6 | 3. Lebhaft, doch nicht schnell (Original Version) — CHAMBER ORCHESTRA OF EUROPE - CAROLIN WIDMANN | 010:32 |
Het is een vreemde samenloop. Twee in hun tijd populaire componisten schrijven als laatste grote werk voor hun vroegtijdige dood een vioolconcert. Dat van de een wordt hét concert van de vroege romantiek, dat van de ander wordt als niet goed genoeg terzijde geschoven, pas een kleine eeuw later boven water gehaald en – vooral door de nazi’s – gepropageerd als alternatief voor dat andere concert. Dat andere concert was immers van de Jood Mendelssohn, dus kwam het beter van pas om een concert van de Duitser Schumann te hebben. Gelukkig vond Yehudi Menuhin beide concerten geweldig en brak hij een lans voor de noten van Schumann zonder die van Mendelssohn te verguizen. Mede dankzij zijn inspanningen bestaan de concerten naast elkaar, al blijft dat van Schumann vooral in het laatste deel wat moeizamer en slepender. Carolin Widmann, de vioolspelende zus van klarinettist en componist Jörg Widmann, zet hier met het door haar geleide Chamber Orchestra of Europe beide concerten naast elkaar, en dat doet ze op zijn zachtst gezegd intrigerend. Mendelssohn krijgt een enorme warmte en lichtheid (let op de cadens in het eerste deel) en Schumann klinkt wat zwaarder, wat depressiever haast. Daarmee maakt ze trefzeker het verschil tussen beide concerten hoorbaar.
Paul Janssen (6-2016)