Terug naar het overzicht
cover
Mendelssohn / Schumann Violinkonzert op. 64 - Violinkonzert D-Moll
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mendelssohn / Schumann

Violinkonzert op. 64 - Violinkonzert D-Moll

0028948126354

Componist Mendelssohn / Schumann
Titel Violinkonzert op. 64 - Violinkonzert D-Moll
Artiest Chamber Orchestra of Europe
Dirigent Widmann, Carolin (viool)
Artikel nr. 0002427ECM
EAN Code 0028948126354
Aantal CD's 1
Label ECM NEW SERIES
Releasedatum 2016-08-26
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro molto appassionato (Original Version) — CHAMBER ORCHESTRA OF EUROPE - CAROLIN WIDMANN 012:46
2 2. Andante - Allegretto non troppo (Original Version) — CHAMBER ORCHESTRA OF EUROPE - CAROLIN WIDMANN 008:17
3 3. Allegro molto vivace (Original Version) — CHAMBER ORCHESTRA OF EUROPE - CAROLIN WIDMANN 006:10
4 1. In kräftigem, nicht zu schnellem Tempo (Original Version) — CHAMBER ORCHESTRA OF EUROPE - CAROLIN WIDMANN 015:38
5 2. Langsam (Original Version) — CHAMBER ORCHESTRA OF EUROPE - CAROLIN WIDMANN 006:08
6 3. Lebhaft, doch nicht schnell (Original Version) — CHAMBER ORCHESTRA OF EUROPE - CAROLIN WIDMANN 010:32

Het is een vreemde samenloop. Twee in hun tijd populaire componisten schrijven als laatste grote werk voor hun vroegtijdige dood een vioolconcert. Dat van de een wordt hét concert van de vroege romantiek, dat van de ander wordt als niet goed genoeg terzijde geschoven, pas een kleine eeuw later boven water gehaald en – vooral door de nazi’s – gepropageerd als alternatief voor dat andere concert. Dat andere concert was immers van de Jood Mendelssohn, dus kwam het beter van pas om een concert van de Duitser Schumann te hebben. Gelukkig vond Yehudi Menuhin beide concerten geweldig en brak hij een lans voor de noten van Schumann zonder die van Mendelssohn te verguizen. Mede dankzij zijn inspanningen bestaan de concerten naast elkaar, al blijft dat van Schumann vooral in het laatste deel wat moeizamer en slepender. Carolin Widmann, de vioolspelende zus van klarinettist en componist Jörg Widmann, zet hier met het door haar geleide Chamber Orchestra of Europe beide concerten naast elkaar, en dat doet ze op zijn zachtst gezegd intrigerend. Mendelssohn krijgt een enorme warmte en lichtheid (let op de cadens in het eerste deel) en Schumann klinkt wat zwaarder, wat depressiever haast. Daarmee maakt ze trefzeker het verschil tussen beide concerten hoorbaar.

Paul Janssen (6-2016)

  • cover
Terug naar het overzicht