Terug naar het overzicht
cover
J. Brahms / A. Berg Violin Concertos
€ 22,50 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

J. Brahms / A. Berg

Violin Concertos

0761195141021

Componist J. Brahms / A. Berg
Titel Violin Concertos
Artiest Christian Tetzlaff / Deutsches Symphonie-Orchester Berlin
Dirigent Robin Ticciati
Artikel nr. 0014102ODE
EAN Code 0761195141021
Aantal CD's 1
Label ONDINE
Releasedatum 2022-09-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro non troppo — CHRISTIAN TETZLAFF - DEUTSCHES SYMPHONIE-ORCHESTER 020:38
2 2. Adagio — CHRISTIAN TETZLAFF - DEUTSCHES SYMPHONIE-ORCHESTER 007:52
3 3. Allegro giocoso, ma non troppo vivace - Poco più presto — CHRISTIAN TETZLAFF - DEUTSCHES SYMPHONIE-ORCHESTER 007:32
4 1. Andante - Allegretto — CHRISTIAN TETZLAFF - DEUTSCHES SYMPHONIE-ORCHESTER 011:12
5 2. Allegro - Adagio — CHRISTIAN TETZLAFF - DEUTSCHES SYMPHONIE-ORCHESTER 015:20

Christian Tetzlaff bracht in 2008 een veelgeprezen cd uit met Brahms’ Vioolconcert, maar na veertien jaar wordt het tijd eens te laten horen dat je niet hebt stilgestaan in de tussentijd. En de koppeling met die andere Duitse klassieker maakt nog benieuwder: Alban Bergs vioolconcert Dem Andenken eines Engels. Zoals bekend slaat dat laatste op Manon Gropius, de in 1935 gestorven dochter van Alma Mahler en Walter Gropius, maar in het cd-boekje legt Tetzlaff nog liever een verband met Bergs liefde voor Hanna Fuchs, de moeder van zijn dochter Albine. Tetzlaff ontrafelt nauwgezet de codes die in dit concert verwijzen naar Hanna, die de componist na zijn zeventiende nooit terugzag. Het is een interessant verhaal, maar voor de gemiddelde luisteraar is dit vioolconcert niet zozeer een verzameling clues, maar eerst en vooral een schitterend en ontroerend requiem. Misschien is dit wel de meest geslaagde synthese van twaalftoonstechniek met lyriek en dramatiek, juist omdat Berg ondogmatisch durfde om te springen met de dodecafonische regels. De vertolking van Tetzlaff en Robin Ticciati is heel expressief en legt daarin ook een duidelijk verband met Brahms. Diepgang en dramatiek zijn de sleutelwoorden hier, met voor mij een aantal adembenemende momenten.

Gerard Scheltens (Klassieke Zaken 4-2022)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht