Terug naar het overzicht
cover
Williams Violin Concerto no. 2
€ 25,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Williams

Violin Concerto no. 2

0028948616985

Componist Williams
Titel Violin Concerto no. 2
Artiest Mutter, Anne-Sophie / Boston Symph. Orch.
Dirigent John Williams
Artikel nr. 002894861698
EAN Code 0028948616985
Aantal CD's 1
Label Deutsche Grammophon
Releasedatum 2022-06-03
# Titel & Artiest Tijd
1 I. Prologue (Violin Concerto No. 2) — Anne-Sophie Mutter, Boston Symphony Orchestra, Joh 011:12
2 II. Rounds (Violin Concerto No. 2) — Anne-Sophie Mutter, Boston Symphony Orchestra, Joh 009:29
3 III. Dactyls (Violin Concerto No. 2) — Anne-Sophie Mutter, Boston Symphony Orchestra, Joh 006:00
4 IV. Epilogue (Violin Concerto No. 2) — Anne-Sophie Mutter, Boston Symphony Orchestra, Joh 008:23
5 Theme (From "The Long Goodbye") — Anne-Sophie Mutter, Boston Symphony Orchestra, Joh 005:58
6 Han Solo and the Princess (From "Star Wars: The Empire Strikes Back") — Anne-Sophie Mutter, Boston Symphony Orchestra, Joh 005:31
7 Marion's Theme (From "Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark") — Anne-Sophie Mutter, Boston Symphony Orchestra, Joh 004:24

Het is en blijft een even vreemd als vruchtbaar muzikaal partnerschap dat violiste Anne-Sophie Mutter en (film)componist John Williams hebben. Eerdere samenwerkingen, zoals op de cd’s Across the Stars en John Williams in Vienna pakten uitstekend uit. Nu heeft Williams, die begin dit jaar negentig is geworden, zijn Tweede vioolconcert speciaal voor Mutter geschreven. Kort na de met wisselend enthousiasme ontvangen première in Tanglewood heeft Mutter het werk samen met het Boston Symphony Orchestra onder leiding van de componist aan de cd toevertrouwd. De cd, aangevuld met nieuwe arrangementen van bekende filmthema’s, zal ongetwijfeld weer een succes worden, maar Williams de ‘serieuze’ componist is toch iets anders dan Williams de filmcomponist. Waar zijn filmscores bol staan van catchy tunes en meeslepend verhalende orkestepisodes, is hij in zijn Tweede vioolconcert een stuk abstracter. Ravel, Sjostakovitsj en zelfs Schönberg zijn opeens veel dichterbij en slechts af en toe duikt de beeldende filmcomponist op in schitterend samenspel tussen soloviool en harp, of in een prachtige sfeerschets in het langzame tweede deel. Kortom: het is even wennen, maar bij vaker luisteren ontvouwt zich een even mooi als interessant nieuw vioolconcert. En Mutter speelt uiteraard zoals alleen Mutter dat kan.

Paul Janssen (Klassieke Zaken 2/3-2022)

  • cover
Terug naar het overzicht