Terug naar het overzicht
cover
Sjostakovitsj / Gubaidulina Violin Concerto No. 1, Op. 77 / In tempus praesens
€ 24,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Sjostakovitsj / Gubaidulina

Violin Concerto No. 1, Op. 77 / In tempus praesens

0608917268126

Componist Sjostakovitsj / Gubaidulina
Titel Violin Concerto No. 1, Op. 77 / In tempus praesens
Artiest Lamsma, Simone
Artikel nr. 0072681CC
EAN Code 0608917268126
Aantal CD's 1
Label Challenge Classics
Releasedatum 2017-03-10
# Titel & Artiest Tijd
1 Violin Concerto No. 1, Op. 77 — Lamsma, Simone / The Netherlands Radio Philharmoni 011:49
2 Violin Concerto No. 1, Op. 77 — Lamsma, Simone / The Netherlands Radio Philharmoni 006:25
3 Violin Concerto No. 1, Op. 77 — Lamsma, Simone / The Netherlands Radio Philharmoni 015:16
4 Violin Concerto No. 1, Op. 77 — Lamsma, Simone / The Netherlands Radio Philharmoni 005:01
5 In tempus praesens — Lamsma, Simone / The Netherlands Radio Philharmoni 034:47

Simone Lamsma speelde het Eerste vioolconcert van Sjostakovitsj in mei 2016 op een concert in Utrecht. Eromheen werd zonder publiek deze opname gemaakt. En alweer is het geweldig. Dit vierdelige concert is fabelachtig veeleisend, in de eerste plaats in technisch opzicht, zonder dat je het een virtuozenconcert kunt noemen waarin de violist kan epateren. Maar vooral interpretatief sluit het nauw aan bij Sjostakovitsj’ andere muziek uit deze zwarte Sovjet-periode, de late jaren veertig, waarin hij van negativisme en ‘formalisme’ beschuldigd werd. Als violist moet je heel wat in huis hebben om met dit amalgaam van contemplatie, melancholie, verbittering en bijtend sarcasme overtuigend om te kunnen gaan. Simone Lamsma kan dat. Van In tempus praesens uit 2007, zeg maar het tweede vioolconcert van Sofia Goebaidoelina (1931) na Offertorium, maakt ze met Reinbert de Leeuw de derde opname, nadat Anne-Sophie Mutter en Vadim Gluzman haar waren voorgegaan. Deze is live, maar dat is bijna niet te horen. Ik ben niet chauvinistisch en schroom niet te zeggen dat Lamsma absoluut de tot nu toe beste prestatie levert met dit dramatische en extatische stuk vol christelijke symboliek. Dit moet je horen.

Gerard Scheltens (3-2017)

INTERVIEW

Indrukwekkend en intens

Indrukwekkend, intens en persoonlijk: op haar nieuwste cd met Sjostakovitsj en Goebaidoelina geeft violiste Simone Lamsma alles. “Ik vind het fijn om me in te leven in diepere muziek.”

Volledig voor de muziek gaan. Als het aan Simone Lamsma ligt, kun je als musicus niet anders. Het is een manier van leven die heel diep zit. Haar gedrevenheid en haar liefde voor muziek brengen Lamsma een carrière die crescendo gaat. Als een van ’s werelds toonaangevende violisten reist ze de hele wereld over voor concerten met toporkesten en vooraanstaande dirigenten. Toch blijft ze bescheiden en staat haar band met de muziek altijd voorop. Achter haar album zitten dan ook persoonlijke verhalen, zoals bij het eerste werk op de cd: het Eerste vioolconcert van Dmitri Sjostakovitsj. “Het is een werk waar ik meteen een band mee voelde. Ik speel het al jaren en draag het daardoor al lange tijd met me mee,” vertelt Lamsma. “Door de jaren heen groeit je interpretatie, door je ervaringen en inzichten. Het was echt een wens om dit concert op te nemen en op cd uit te brengen.”

Het uiteindelijke resultaat is een intense opname van het Vioolconcert, gecombineerd met een minstens zo indrukwekkende liveopname van In tempus praesens van de Russische componiste Sofia Goebaidoelina (1931). In 2011 voerde Lamsma het stuk uit met het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Reinbert de Leeuw in de NTR ZaterdagMatinee. “Het stond al vast om Sjostakovitsj op te nemen. Eigenlijk was het eerst niet de bedoeling om dat werk met Goebaidoelina te combineren, tot we dachten aan de opname van die Matinee. De energie die destijds ontstond is veel mensen bijgebleven, de musici, het publiek, maar ook mijzelf: het was een unieke ervaring.”

Wat spreekt Simone Lamsma zo aan in deze muziek? “Zoiets is voor mij altijd heel gevoelsmatig. Het Eerste vioolconcert van Sjostakovitsj is een gelaagd en donker stuk, heel krachtig en sterk. Het was natuurlijk een zeer moeilijke tijd waarin hij leefde, en dat geldt net zozeer voor Goebaidoelina. Hun worstelingen zijn enorm voelbaar in de muziek.” Beide componisten werden door het regime in de Sovjet-Unie ernstig beperkt in hun artistieke vrijheid. “Zowel Sjostakovitsj als Goebaidoelina zijn beïnvloed door het verleden en de geschiedenis van hun land. Maar daarin hebben ze allebei duidelijk een heel eigen stem en klankwereld gevonden. Dat vind ik heel sterk en bijzonder.”

Dit menselijke aspect van de twee vioolwerken raakt Lamsma duidelijk. “Ik vind het fascinerend om de mens achter de muziek te leren kennen: via het oeuvre van een componist krijg je daar vaak een goed beeld van. Sjostakovitsj zet met zijn Vioolconcert niet alleen de sfeer neer van het verdriet en de somberheid van die tijd, maar ook duidelijk van zijn eigen verdriet, met name in het derde deel. Het was dan ook heel intens om dit werk op te nemen. Ik werd bevestigd in het idee dat je de persoon achter de muziek kunt horen toen ik Goebaidoelina ontmoette. Ze was aanwezig toen ik In tempus praesens speelde. Ze is een heel warm persoon, volledig toegewijd aan de muziek. Het was enorm inspirerend om haar te ontmoeten, en zo waardevol om haar goedkeuring te krijgen voor onze uitvoering.”

Even bezield spreekt Lamsma over de samenwerking met James Gaffigan, Reinbert de Leeuw en het Radio Filharmonisch Orkest. “Het is voelbaar dat iemand een schat aan ervaring heeft, en een grote affiniteit met de muziek en de componist – dat is een enorme rijkdom”, zegt ze bewonderend over Reinbert de Leeuw. “James Gaffigan ken ik al heel lang. Het is fijn om het opnameproces te beleven met iemand die je zowel muzikaal als persoonlijk goed kent. Hij is zeer doordacht in zijn visie, heel kalm, en zo professioneel. En ook het orkest was geweldig: de musici hadden een complete focus en gaven me veel steun. Het kon niet mooier.”

Het is niet verbazend dat de emotie waarmee Simone Lamsma spreekt ook doorklinkt in haar vertolking van Sjostakovitsj en Goebaidoelina. Muziek is en blijft dan ook haar grootste drijfkracht. “De titel In tempus praesens zegt het eigenlijk al: muziek bezit de kracht om volledig in het moment te leven, bewust het nu te ervaren. Er bestaat een ander besef van tijd. Ik probeer zelf ook bewust in het moment te leven. Soms is dat moeilijk vanwege de grote hectiek, maar het is zo mooi om muziek te delen met mensen die ook die passie voelen, en om er met z’n allen volledig voor te gaan. Het is een zo waardevol gevoel, dat kun je niet uitleggen. Muziek is communicatie zonder woorden. Directer kan het niet.”

Simone Leuven (3-2017)

www.simonelamsma.com

  • cover
  • cover

Terug naar het overzicht