Terug naar het overzicht
cover
Brahms, Bartók Violin Concerto e.a. Kavakos
€ 8,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Brahms, Bartók

Violin Concerto e.a. Kavakos

0028947853428

Componist Brahms, Bartók
Titel Violin Concerto e.a. Kavakos
Artiest Kavakos, Leonidas \ Gewandhausorchester
Dirigent Chailly, Riccardo
Artikel nr. 478534200289
EAN Code 0028947853428
Aantal CD's 1
Label DECCA
Releasedatum 2013-10-04
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro non troppo (Cadenza: Joseph Joachim) — KAVAKOS,LEONIDAS 023:39
2 2. Adagio (Cadenza: Joseph Joachim) — KAVAKOS,LEONIDAS 009:49
3 3. Allegro giocoso, ma non troppo vivace - Poco più presto (Cadenza: Joseph Joachim) — KAVAKOS,LEONIDAS 008:04
4 1. Moderato Lassu (Rhapsody No.1 for violin and piano) — KAVAKOS,LEONIDAS 004:18
5 2. Allegretto moderato Friss (Rhapsody No.1 for violin and piano) — KAVAKOS,LEONIDAS 005:13
6 1. Lassú: Moderato (Original Version) — KAVAKOS,LEONIDAS 004:09
7 2. Friss: Allegro moderato (Original Version) — KAVAKOS,LEONIDAS 005:53
8 Hungarian Dance No.1 in G minor — KAVAKOS,LEONIDAS 003:12
9 Hungarian Dance No.2 in D minor — KAVAKOS,LEONIDAS 003:15
10 Hungarian Dance No.6 in B Flat — KAVAKOS,LEONIDAS 003:25
11 Hungarian Dance No.11 in D Minor — KAVAKOS,LEONIDAS 003:19

Brahms' eikenhouten warmte
Riccardo Chailly heeft zich met zijn Gewandhausorchester op Brahms gestort. Dat resulteerde niet alleen in een magistrale opname van de orkestwerken van Brahms, maar ook in een briljante vertolking van het Vioolconcert met Leonidas Kavakos als solist. Op deze prachtige cd wordt het concert zinvol aangevuld met de Rapsodieën van Bartók en enkele Hongaarse dansen van Brahms met Péter Nagy achter de vleugel. Zo wordt het volksmuziekkarakter in het werk van Brahms mooi onderstreept.

Maar de grote verrassing van deze cd blijft het Vioolconcert. Wat een mooie eikenhouten warmte komt er uit het orkest, wat een heerlijk zangerige vioollijnen zet Kavakos ertegenover. Kavakos en Chailly hebben elkaar echt gevonden als het gaat om de perfecte combinatie van romantische warmte en hedendaagse precisie. Hoeveel opnamen van Brahms’ Vioolconcert u ook in huis heeft, deze mag u niet missen.

Alle cd's in de Klassieke Zaken Webshop zijn ook verkrijgbaar in de winkels van de aangesloten Klassieke Zaken Specialisten.

 

Riccardo Chailly; Brahmsvertolker bij uitstek

Chailly voelt zich als een vis in het water als chef-dirigent van het Gewandhausorchester Leipzig. En hij wordt er gewaardeerd ook. Deze zomer werd zijn contract wederom opengebroken en mede op initiatief van het stadsbestuur verlengd tot 2020. Logisch, want Chailly heeft het orkest de afgelopen jaren teruggebracht op het hoogste internationale niveau. Hij deed dat met een groot besef van de rijke Leipziger traditie en een waar fingerspitzengefühl voor vernieuwende en vooral zwierige Italiaanse accenten. “Wat er in Leipzig gebeurde is niet te herhalen. Het was zo uniek”, zei Chailly al eens. “We zijn nu bezig in een nieuwe tijd met een nieuwe generatie. (…) Hoewel de traditie heel belangrijk is, wil ik de focus inmiddels enigszins verleggen naar de latere romantiek. Dat is mijn uitdaging.”

Chailly heeft die uitdaging serieus genomen en de rijke Leipziger historie systematisch doorgelopen. Na het zo met Leipzig verbonden werk van Bach, heeft Chailly de aandacht gericht op latere componisten die een sterke band hadden met de stad zoals Beethoven (die er zelf maar één keer een bezoek bracht), Mendelssohn (die er van 1835 tot zijn dood in 1847 Kapellmeister was) en nu Brahms. Johannes Brahms kwam voor het eerst in de stad van Bach kort nadat zijn Eerste symfonie in Wenen had geklonken en was weggezet als ‘Beethovens Tiende.’ Daags voor het concert in Leipzig schreef hij aan zijn goede vriendin Elizabeth von Herzogenberg, bij wie hij zou verblijven: ‘Drie dagen voor het concert begin ik al te transpireren en drink ik kamillethee; na een fiasco zelfmoordpogingen enzovoort… Je zult zien hoever een wanhopig componist kan gaan.’ Het viel mee. Leipzig ontving de symfonie met luid gejuich en de liefde voor het werk van Brahms bleef. Zo ging zijn Vioolconcert er in 1879 in première en de componist zelf was  er tot kort voor zijn dood een geregelde gast.

Ook bij Riccardo Chailly is Brahms met regelmaat langsgekomen. Al bij het Koninklijk Concertgebouworkest had Chailly veel aandacht voor het werk van de Duitse brombeer. Hij nam in 1993 de vier symfonieën met het orkest op, maar deze registratie werd geen groot succes. Inmiddels is Chailly twintig jaar verder en vooral in Leipzig doordrongen van een groots historisch bewustzijn dat zijn Italiaanse explosiviteit perfect in balans houdt met de milde Duits-Oostenrijkse tonen van Brahms. Ook is hij niet over een nacht ijs gegaan. Zorgvuldig bestudeerde Chailly het orkestrale oeuvre van Brahms, wat zelfs enkele discografische premières als de twee Intermezzi uit opus 116 en 117, georkestreerd door Paul Klengel, en de eerste uitvoeringsversie van het Andante uit de Eerste symfonie opleverde. En bij wijze van perfect nagerecht nam Chailly ook nog het Vioolconcert op met de briljante violist Leonidas Kavakos, een cd die apart in oktober verschijnt.

En het eindresultaat? Om kort te gaan: na een bijzondere Bachkenner en een Beethoveninterpreet om rekening mee te houden is Chailly nu een Brahmsvertolker bij uitstek. Want het mediterrane Italiaanse klimaat doet de Duitse heuvelgigant meer dan goed.

Paul Janssen (5-2013)

  • cover

Terug naar het overzicht