5400439007567
Componist | Shostakovich, Dmitri / Victorova, Olga |
Titel | Victorova: Quinlong Azure Dragon - Shostakovich: Symphony No. 10 |
Artiest | Philharmonie Zuidnederland / Liss, Dmitri |
Artikel nr. | 0000756FUG |
EAN Code | 5400439007567 |
Aantal CD's | 1 |
Label | FUGA LIBERA |
Releasedatum | 2019-10-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Quinlong Azure Dragon — philharmonie zuidnederland; Dmitri Liss | 008:00 |
2 | I. Moderato — philharmonie zuidnederland; Dmitri Liss | 021:20 |
3 | II. Allegro — PHILHARMONIE ZUIDNEDERLAND - DMITRI LISS | 004:29 |
4 | III. Allegretto - Largo - Piú mosso — PHILHARMONIE ZUIDNEDERLAND - DMITRI LISS | 012:03 |
5 | IV. Andante - Allegro - L'istesso tempo — PHILHARMONIE ZUIDNEDERLAND - DMITRI LISS | 012:55 |
De titel van Olga Victorova’s Quinlong Azure Dragon verwijst naar de blauwgroene draak uit de Oost-Aziatische mythologie, die geassocieerd wordt met het Oosten en de lente. De componiste heeft gelukkig niet gekozen voor een pentatonische pastiche, maar een energieke ouverture in gematigd modernistische stijl geschreven waarin de vleugelslag van het majestueuze fabeldier bijna hoorbaar wordt en die eindigt in een swingende drakendans. Onder leiding van Victorova’s echtgenoot Dmitri Liss krijgt het stuk een pakkende uitvoering door de philharmonie zuidnederland, hier live vastgelegd. Het contrast met Sjostakovitsj’ beklemmende en enigmatische Tiende Symfonie is enorm. De spanningsboog in het monumentale openingsdeel van deze symfonie, die Liss blijkens interviews zeer na aan het hart ligt, wordt meesterlijk opgebouwd. Ook in het korte, woeste Scherzo (al of niet een muzikaal portret van Stalin; de dictator stierf een halfjaar voor de première) en het mysterieuze derde deel dat wordt gedomineerd door Sjostakovitj’ eigen thema (DSCH) en dat van zijn studente Elmira Nazirova, weten de gloedvolle strijkers en haarscherpe blazers Sjostakovitsj’ vele gemoedswisselingen te vangen, om te culmineren in de finale vol tragiek, trivialiteit en triomf. Een meeslepende luisterervaring.
Jan Kunst (Klassieke Zaken 6-2019)