Terug naar het overzicht
cover
Monteverdi Vespro Della Beata Vergine - Ludus Modalis
€ 31,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Monteverdi

Vespro Della Beata Vergine - Ludus Modalis

4250128517027

Componist Monteverdi
Titel Vespro Della Beata Vergine - Ludus Modalis
Artiest Ludus Modalis / Boterf, Bruno
Artikel nr. 0001702RAM
EAN Code 4250128517027
Aantal CD's 2
Label RAMEE
Releasedatum 2018-10-01
# Titel & Artiest Tijd
1 I. Intonatio: Deus in adjutorium meum intende — Ludus Modalis; Bruno Boterf; Vincent Bouchot 000:09
2 II. Responsorium: Domine ad adjuvandum me festina — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 001:09
3 III. Antiphona: Dum esset rex — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 000:22
4 IV. Psalmus 109: Dixit Dominus — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 007:46
5 V. Antiphona: Dum esset rex — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 000:25
6 VI. Concerto: Nigra sum — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 003:14
7 VII. Antiphona: Laeva ejus — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 000:21
8 VIII. Psalmus 112: Laudate pueri — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 006:55
9 IX. Antiphona: Laeva ejus — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 000:23
10 X. Concerto: Pulchra es — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 003:49
11 XI. Antiphona: Nigra sum — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 000:26
12 XII. Psalmus 121: Laetatus sum — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 007:51
13 XIII. Antiphona: Nigra sum — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 000:30
14 XIV. Concerto: Duo seraphim — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 006:20
15 XV. Antiphona: Jam hiems transiit — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 000:26
16 XVI. Psalmus 126: Nisi Dominus — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 004:58
17 XVII. Antiphona: Jam hiems transiit — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 000:29
18 XVIII. Concerto: Audi coelum — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 007:36
19 XIX. Antiphona: Speciosa facta es — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 000:24
20 XX. Psalmus 147: Lauda Jerusalem — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 005:08
21 XXI. Antiphona: Speciosa facta es — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 000:29
1 Toccata avanti il recercar — Ludus Modalis; Bruno Boterf; Anne-Marie Blondel 001:02
2 Recercar con obligo di cantar la quinta parte senza toccarla — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 002:57
3 XXII. Hymnus: Ave maris stella — Ludus Modalis; Bruno Boterf; Corinne Bahuaud; Alice Duport-Percier; Benoit Descamps 008:31
4 XXIII. Antiphona: Beatam me dicent omnes generationes — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 000:23
5 XXIV.Magnificat secondo — LUDUS MODALIS / BRUNO BOTERF 018:22

Van Monteverdi’s Vespro della Beata Vergine ofwel Mariavespers zijn in de loop der jaren tientallen opnamen verschenen, in grote of kleine bezetting, met of zonder gregoriaanse antifonen, gemaakt in galmende kerkgebouwen of steriele studio’s. Deze nieuwe opname van Ludus Modalis onder leiding van de tenor Bruno Boterf vult toch nog een gat in de overvolle markt: het is de eerste waarin concerterende instrumenten ontbreken, een mogelijkheid die de componist zelf heeft voorgesteld. Monteverdi publiceerde de vespers in 1610 toen hij nog in dienst was van de hertog van Mantua. Daar was hij, in zijn eigen woorden, ‘buitengewoon ongelukkig’ omdat hij niet de erkenning kreeg die hij verdiende. Hij droeg de publicatie op aan paus Paulus V, waarschijnlijk om niet alleen het Vaticaan maar de hele wereld te tonen dat hij ook in religieuze muziek excelleerde, zowel in de moderne als in de oude stijl van componeren. Zo had de uitgave veel weg van een openbare sollicitatie. In 1613 zou hij als kapelmeester worden aangesteld aan de San Marco in Venetië. Net als in de partituur van L’Orfeo schreef Monteverdi hier en daar specifieke instrumenten voor, destijds heel ongebruikelijk. Anderzijds liet hij de mogelijkheid open dat de instrumentale ‘ritornelli’ naar believen achterwege zouden blijven. Bruno Boterf en de zijnen hebben deze terloopse notitie aangegrepen om de vespers zonder concerterende instrumenten uit te voeren. De zangstemmen, die hier meestal solistisch en soms dubbel zijn bezet, worden ondersteund door het orgel, met zeer bescheiden bijrollen voor klavecimbels, gamba, trombone en zink. Een en ander heeft er wel toe geleid dat de beroemde Sonata sopra Sancta Maria, die een groot aantal virtuoze instrumentalisten vereist, gesneuveld is en dat in plaats van het zevenstemmige Magnificat de soberdere zesstemmige versie klinkt. Het is allemaal goed te verdedigen. Vreemd is alleen dat er muziek van Frescobaldi bij is gehaald om de zaak te completeren. Voor het overige worden Monteverdi’s composities gepresenteerd in de context van een liturgische vesperdienst, het avondgebed bij zonsondergang. Voor en na elk van de vijf psalmzettingen en voorafgaand aan het afsluitende Magnificat klinkt een bijbehorende gregoriaanse antifoon. Zo uitgevoerd doet het geheel wat minder ‘modern’ aan dan gewoonlijk, minder schitterend ook door het ontbreken van de glans van fonkelende barokinstrumenten. De vespers staan op deze manier dichter bij Palestrina en de toonaangevende componisten van de zestiende eeuw. Maar Monteverdi blijft Monteverdi, ook in zo’n ongewone versie van zijn sublieme muziek.

Eddie Vetter (6-2018)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht