4260034869783
Componist | Björk |
Titel | Vespertine A pop album as Opera |
Artiest | Yoon, Ji / Ayers, Raymond e.a. / Nationaltheaters Mannheim |
Artikel nr. | 0000978OC |
EAN Code | 4260034869783 |
Aantal CD's | 1 |
Label | OEHMS CLASSICS |
Releasedatum | 2019-04-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Introduktion: Chaos — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 003:04 |
2 | Hidden place — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 005:29 |
3 | Cocoon — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 005:31 |
4 | The birth of Uranus (Intermezzo) — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 001:19 |
5 | It's not up to you — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 004:38 |
6 | Uranus covers the earth — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 000:48 |
7 | Undo — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 005:33 |
8 | The titans — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 000:56 |
9 | Pagan poetry — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 006:45 |
10 | The sickle (Intermezzo) — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 001:51 |
11 | Frosti — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 002:56 |
12 | Aurora — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 004:43 |
13 | The emasculation (Intermezzo) — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 001:52 |
14 | An echo, a stain — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 005:24 |
15 | Sun in my mouth — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 002:43 |
16 | The illuminated man (Intermezzo) — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 002:51 |
17 | Heirloom — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 005:33 |
18 | The blood of Uranus — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 001:37 |
19 | Harm of will — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 005:46 |
20 | The birth of Aphrodite — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 001:00 |
21 | Unison — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 005:33 |
22 | The golden age — NATIONALTHEATER MANNHEIM | 001:49 |
Een popalbum brengen als opera? Die uitdaging ging het Nationaltheater Mannheim aan met het album Vespertine van de IJslandse zangeres Björk. Het muzikale trio Himmelfahrt Scores bewerkte de muziek voor symfonieorkest, in een stijl die soms doet denken aan laatromantische welluidendheid en dan weer afslaat richting de patronen van minimal music. De oorspronkelijke popmuziek, met de unieke stem van Björk zelf, is misschien wat eigenzinniger en ongrijpbaarder. De arrangementen hebben de muziek weliswaar klassieker gemaakt, maar ook de wat scherpere maar interessante kantjes eraf gehaald. Maar opvallend genoeg blijft Björks vocale muziek als opera fier overeind. Als je niets zou weten over de bron van de muziek zou die als klassieke compositie zonder meer kunnen overtuigen. We moeten het, buiten enkele afbeeldingen in het cd-boekje, zonder beelden doen, en dat is bij zo’n experimenteel nieuw werk wel jammer. Hoe Vespertine als verhalende opera werkt kan de luisteraar nu niet echt bepalen. Ergens was een dvd van dit bijzondere project meer op zijn plaats geweest, zodat je de synthese van muziek, zang en beeld, de essentie van opera als kunstvorm, echt had kunnen ervaren. Gelukkig valt er puur muzikaal meer dan genoeg te genieten.
Benjamin Rous (Klassieke Zaken 3-2019)