Terug naar het overzicht
cover
Leoncavallo \ Mascagni \ Giordano \ Ponchielli \ Zandonai \ Recife Verismo Arias
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Leoncavallo \ Mascagni \ Giordano \ Ponchielli \ Zandonai \ Recife

Verismo Arias

0028947822585

Componist Leoncavallo \ Mascagni \ Giordano \ Ponchielli \ Zandonai \ Recife
Titel Verismo Arias
Artiest Kaufmann, Jonas \ Westbroek, Eva-Maria \ Orchestra e Coro dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia \ Pappano, Antonio
Artikel nr. 002894782258
EAN Code 0028947822585
Aantal CD's 1
Label Decca
Releasedatum 2010-09-24
# Titel & Artiest Tijd
1 "Giulietta! Son io!" (Act 3) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 004:48
2 Colpito qui m'avete ¿ Un dì all¿azzurro spazio (Act 1) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 004:53
3 Come un bel dì di maggio (VIERTER AKT) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 002:52
4 E la solita storia Lamento di Federico (Act 2) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 004:36
5 "Musetta! O gioia della mia dimora! - Testa adorata" (Act 3) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 003:21
6 "Recitar!" - "Vesti la giubba" (Act 1) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 003:41
7 "Intanto, amici, qua...Viva il vino spumeggiante" (Original Version) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 002:51
8 "Mamma, quel vino è generoso" (italienisch) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 003:48
9 Dai campi, dai prati (Act 1) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 002:35
10 "Giunto sul passo estremo" (Act 4) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 003:23
11 "Amor ti vieta" (Act 2) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 001:49
12 L'anima ho stanca (Act 2) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 002:02
13 "La dolcissima effigie" (Act 1) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 002:31
14 "Sì...questa estrema grazia" (I Lituani) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 002:32
15 "Cielo e mar" (ZWEITER AKT) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 005:23
16 "Ombra di nube" — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 003:26
17 Vicino a te (VIERTER AKT) — Jonas Kaufmann, Orchestra dell'Accademia Nazionale 007:18

Jonas Kaufmann schittert in veristische verhalen

Het gaat goed met de Duitse tenor Jonas Kaufmann. Heel goed zelfs. Vrijwel iedere operarol ligt binnen zijn bereik, hij is de zangpartner van de grootste diva’s en wordt door de meest toonaangevende operahuizen gecontracteerd. En ook op het gebied van cd’s gaat het hem voor de wind. Zo is deze herfst bij Decca, waar hij exclusief onder contract staat, alweer zijn vierde soloalbum verschenen. Hierop zingt hij verismo-aria’s met een Nederlands tintje.

door Frans Jansen

Dat de 41-jarige Jonas Kaufmann het alleen van zijn knappe uiterlijk zou moeten hebben is inmiddels wel achterhaald. Hoewel hij het niet slecht zou doen in de nieuwste commercial van Hugo Boss gaat het uiteindelijk om zijn allround zangtalent. En dat heeft hij. Want zonder overdrijven kan hij gerust een muzikale duizendpoot worden genoemd. Sinds hij begin jaren negentig actief is geworden in het muziektheater heeft hij in de meest uiteenlopende producties meegedaan. Een willekeurige greep: Nerone in Monteverdi’s Poppea in Zürich, Belmonte bij de Salzburger Festspiele, Don José in de Scala en aan de New Yorkse Met Cavaradossi in Tosca (als eerste Duitse tenor in ruim honderd jaar).
Zijn jongste triomf vierde hij de afgelopen zomer. In het Wagner-mekka Bayreuth maakte hij zijn debuut in de titelrol van Lohengrin, geënsceneerd door de controversiële regisseur Hans Neuenfels. Het toonaangevende Duitse tijdschrift Opernglas was kritisch over deze opvoering maar schreef over Kaufmann dat ‘zijn Lohengrin zowel technisch als stilistisch boven alle twijfel was verheven’. Dat hij behalve het operageweld ook de intimiteit van het lied en de gewijde sfeer van het oratorium opzoekt, onderstreept zijn veelzijdigheid nog eens. Daarvan getuigen zowel zijn vorige solo-opname van Schuberts Die schöne Müllerin als zijn vele optredens in de concertzaal. Jammer dat hij zo weinig in ons land te horen is. De laatste keer was zeven jaar geleden in het Concertgebouw met Berlioz’ Grande messe des morts. Daardoor moeten we het hier doen met zijn nieuwste cd, waarop hij hoogtepunten uit de periode van het verisme ten gehore brengt. Dit subgenre binnen de laatromantische opera begon met Mascagni’s eenakter Cavalleria rusticana en beleefde zijn hoogtijdagen in Italië tussen 1890 en 1920. Het publiek had genoeg van de onwaarachtige libretto’s die mijlenver van de echte wereld afstonden en verlangde naar realistische verhalen: alledaagse gebeurtenissen waarbij gewone stervelingen dingen meemaken die voor iedereen herkenbaar zijn. Dat dit vaak muzikaal een nogal pathetische uitwerking had met grote vocale uitbarstingen en theatrale orkesteffecten vond men alleen maar prachtig. Zoals te verwachten kan Kaufmann ook met deze muziek goed uit de voeten. Samen met zijn favoriete dirigent Antonio Pappano selecteerde hij met zorg een gevarieerd aantal aria’s van bekende (Leoncavallo, Ponchielli) en minder bekende (Zandonai, Refice) componisten. Met zijn warme tenorstem, die soms baritonaal aandoet, geeft hij op meeslepende wijze precies dát waar deze muziek om vraagt, maar zonder overdreven sentimenteel te worden.
De climax op deze schijf is het grote slotduet ‘Vicino a te’ uit Giordano’s Andrea Chénier. Niemand minder dan onze eigen Eva-Maria Westbroek vertolkt hier de rol van Maddalena, die samen met haar geliefde Chénier op het punt staat te sterven. Kaufmann is uiterst content met haar bijdrage en vindt haar ‘een van de meest geweldige personen die je je kunt voorstellen’. En dat is te horen. Met volle overtuiging omarmen zij de dood terwijl hun liefde te allen tijde zal overwinnen. Als dat geen ware veristische gevoelens zijn.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht