Terug naar het overzicht
cover
Borstlap, Michiel Velvet - Michiel Borstlap
€ 18,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Borstlap, Michiel

Velvet - Michiel Borstlap

7433644011003

Componist Borstlap, Michiel
Titel Velvet - Michiel Borstlap
Artiest Borstlap, Michiel
Artikel nr. 4401100109905
EAN Code 7433644011003
Aantal CD's 1
Label HARMONIA G - O GPMUSIC
Releasedatum 2017-03-03

INTERVIEW

Breekbare schoonheid

Michiel Borstlap viel weer voor zijn oude upright piano die hij jaren geleden aan zijn nichtje had gegeven. Hij haalde het instrument naar zijn studio, The Velvet Room, en ontdekte de piano en in het verlengde daarvan zijn Steinway opnieuw. Het resultaat is Velvet, een soloplaat die de harten van alle ware pianoliefhebbers doet smelten.

Michiel Borstlap is een grote naam in de jazzwereld. Hij speelt in verschillend samengestelde ensembles over de hele wereld. Sinds hij in 2010 de cd Solo uitbracht doet hij dat ook steeds vaker in zijn eentje. “Ik ben van jongs af aan een bewonderaar van Oscar Peterson”, verklaart Borstlap. “Deze man onderscheidt zich door zijn toucher. Daar moet je heel hard voor werken. Als je jazz met een trio speelt, verdrinkt dat toucher een beetje in het geheel. Daarom vind ik alleen spelen ook zo fijn.”

Ook de komende maanden is hij vooral solist en trekt hij met het programma Velvet langs de theaters. Zijn oude upright piano vergezelt hem daarbij. “De piano gaat mee en staat dan fier naast de vleugel op het podium”, zegt Borstlap lachend. “Het is een ruim honderd jaar oud apparaat en ze is gelukkig steeds veilig thuisgekomen. Ze moet het nog even blijven doen tot het laatste concert van de tour, dat volgend jaar april in Paradiso plaatsvindt. Ik kan immers niet zonder deze oude dame, ze is de essentie van het programma. En het is een verrassende ervaring om de klank van dit instrument te horen naast die van de vleugel.”

Die verrassing is er ook op de cd Velvet. Al tijdens het eerste nummer, de titelsong, zucht en steunt de piano dat het een lieve lust is. De breekbare schoonheid maakt het geluid zelfs ontroerend. En als daarna de grote concertvleugel klinkt in Blue ballet, is het contrast des te duidelijker. Op vijf nummers zingt de oude dame, in de andere werken klinkt Borstlap als vanouds op de concertvleugel.

“Ik denk daar niet zo over na”, zegt Borstlap op de vraag wat de boodschap achter Velvet is. “Ik ben pianist en componist. Ik schrijf stukken en speel ze. Sommige liggen van begin tot eind vast, andere bieden een vrij spel tussen compositie en improvisatie. Dat geeft de mogelijkheid om precies in te gaan op de emotie van het moment. Die is steeds belangrijker voor mij geworden.”

Het leven heeft Borstlap qua emotie de laatste jaren veel gebracht, al was niet alles even geweldig. Zo trouwde hij met een Turkse vrouw, scheidde weer, zag dochter en vrouw naar Turkije vertrekken en nu reist hij zo vaak hij kan heen en weer. “Ik gebruik minder noten”, zegt hij over de vaak even meditatieve als melodieuze stukken op de plaat, waarin niet alleen de invloed van Oscar Peterson maar ook die van klassieke grootheden als Bach en Satie doorklinkt. “Daarmee kan ik dichter bij mijn gevoel blijven.”

Op Velvet biedt Borstlap zoals hij het zelf zegt ‘nieuwe oplossingen voor zaken die gaande zijn in het leven’. Daar zitten ook herinneringen bij aan vroeger tijden. Van zijn achtste tot zijn twintigste jaar speelde Borstlap op de piano die nu weer in zijn studio pronkt. “Mijn moeder vond hem in een verlaten barak op een militair terrein waar ze voor haar werk kwam. Ik speelde al vanaf mijn vierde op de piano in de huiskamer, en deze kreeg ik op mijn kamer. Alles wat ik kan heb ik op deze piano geleerd.”

Toen hij op het conservatorium zat moest er natuurlijk een vleugel komen. Hij gaf de oude dame aan zijn nichtje en zij verdween uit zijn leven. “Toen ik de piano weer eens terugzag was ik betoverd door het geluid, het ging echt dwars door alles heen. Mijn nichtje speelde er nooit op, dus heb ik de piano weer teruggehaald. Ik heb haar er wel een nieuwe voor teruggegeven. Ze moet toch ergens haar plant op kunnen zetten…”

Thuis kreeg de piano een plek naast de Steinway. “Toen de pianostemmer en de technicus hun werk hadden gedaan ben ik gaan zitten en gaan spelen. Dat werd Velvet. De muziek ontstond zonder enige voorbereiding en is ook gewoon zo op de cd gezet. Het is de manifestatie van de verwondering die ik had.”
Borstlap probeert altijd vanuit die verwondering te spelen, zegt hij. “Als ik die niet voel, voelt de luisteraar hem ook niet. Ook mijn cd’s kan ik op die manier opnemen. Mijn studio is aan huis en ik speel als ik spelen wil. Normaal gesproken boeken mensen een studio. Dan moet dat creatieve moment geforceerd worden. Bij mij hoeft dat niet. Zo is Velvet letterlijk spelenderwijs ontstaan. Soms, als we aan een glaasje wijn zaten, verscheen die naar binnen gekeerde glimlach op mijn gezicht. Dan riep mijn vriendin direct dat het tijd was om de studio in te gaan.”

Paul Janssen (3-2017)

www.michielborstlap.com

  • cover
Terug naar het overzicht