0028948385348
Componist | Various |
Titel | Art of the Mandolin |
Artiest | Avital, Avi |
Artikel nr. | 002894838534 |
EAN Code | 0028948385348 |
Aantal CD's | 1 |
Label | Deutsche Grammophon |
Releasedatum | 2020-11-13 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Allegro (Original Version) — Avi Avital | 003:38 |
2 | 2. Andante (Original Version) — Avi Avital | 004:27 |
3 | 3. Allegro (Original Version) — Avi Avital | 003:01 |
4 | Adagio for Mandolin and Harpsichord in E Flat Major, WoO 43b (Transcr. for Mandolin and Harp) — Avi Avital | 004:32 |
5 | I. Inside the Wave ("Death Is a Friend of Ours" for Mandolin, Harp, Harpsichord, Theorbo, Guitar) — Avi Avital | 003:24 |
6 | II. The Death of Despair ("Death Is a Friend of Ours" for Mandolin, Harp, Harpsichord, Theorbo, Guit — Avi Avital | 004:48 |
7 | III. Death Is a Friend of Ours ("Death Is a Friend of Ours" for Mandolin, Harp, Harpsichord, Theorbo — Avi Avital | 003:40 |
8 | Prelude for Mandolin Solo — Avi Avital | 004:15 |
9 | I. Allegro (Keyboard Sonata in D Minor, Kk. 89) — Avi Avital | 002:44 |
10 | II. Grave (Keyboard Sonata in D Minor, Kk. 89) — Avi Avital | 001:08 |
11 | III. Allegro (Keyboard Sonata in D Minor, Kk. 89) — Avi Avital | 001:46 |
12 | I. Allegro aperto (Sonata a Tre for Mandolin, Guitar, Harpsichord) — Avi Avital | 003:24 |
13 | II. Lentamente Recitando (Sonata a Tre for Mandolin, Guitar, Harpsichord) — Avi Avital | 003:35 |
14 | III. lo stesso movimento (Sonata a Tre for Mandolin, Guitar, Harpsichord) — Avi Avital | 004:15 |
15 | I. Carillon. Allegretto (Carillon, Récitatif and Masque for Mandolin, Guitar, Harp) — Avi Avital | 005:34 |
16 | II. Récitatif. Adagio (Carillon, Récitatif and Masque for Mandolin, Guitar, Harp) — Avi Avital | 002:19 |
17 | III. Masque (Carillon, Récitatif and Masque for Mandolin, Guitar, Harp) — Avi Avital | 001:27 |
In de Napolitaanse folklore werd de mandoline hartstochtelijk ingezet om bij te dragen aan het levenslied van de vroege achttiende eeuw. Nadat Antonio Vivaldi het instrument een vaste plek in zijn oeuvre had gegeven, verdween het weer naar de achtergrond. De concerten voor een en twee mandolines ten spijt werd de mandoline het speeltje van wufte salonneske dames. Zeker in de klassieke en romantische tijd werd het instrument niet geheel serieus genomen. Dat Beethoven bijvoorbeeld zijn Adagio in E schreef had alles te maken met het feit dat hij bevriend was met twee serieuze mandolinisten. Feit blijft dat de mandoline, net als de gitaar, naar de marge van de klassiekemuziekwereld verdween. Maar zoals de gitaar in de vorige eeuw Andrés Segovia had, heeft de mandoline nu de Israëlische virtuoos Avi Avital. Dat hij kan toveren op het kleine instrument met vier snarenparen liet hij al op zijn eerdere cd’s horen. Nu is hij terug met originele werken voor mandoline, van Vivaldi tot vandaag de dag. En of het nu om de concerten van Vivaldi gaat, om Beethoven of Ben-Haim, Sollima of zelfs Hans Werner Henze, het resultaat is betoverend. Als iemand de mandoline definitief volwassen kan maken, dan is het Avi Avital.
Paul Janssen (Klassieke Zaken 6-2020)