0095115503225
Componist | Barber, Samuel |
Titel | Vanessa |
Artiest | Graham, Susan; Brewer, Christine; Burden, William \ BBC Symphony Orchestra |
Dirigent | Slatkin, Leonard |
Artikel nr. | 1550322124168 |
EAN Code | 0095115503225 |
Aantal CD's | 2 |
Label | HARMONIA A - F CHANDOS |
Releasedatum | 2004-10-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Introduction (1. Akt, 1. Szene) — CHRISTINE BREWER | 001:27 |
2 | Potage crème aux perles — CHRISTINE BREWER | 002:06 |
3 | No, I cannot understand why... — CHRISTINE BREWER | 005:45 |
4 | Must the winter come so soon? — CHRISTINE BREWER | 002:33 |
5 | Listen!... They are here — CHRISTINE BREWER | 001:39 |
6 | Do not utter a word, Anatol — CHRISTINE BREWER | 004:56 |
7 | Yes, I believe I shall love you — CHRISTINE BREWER | 002:03 |
8 | Who are you? — CHRISTINE BREWER | 006:06 |
9 | And then? (1. Akt, 2. Szene) — CHRISTINE BREWER | 004:31 |
10 | No, you are not as good a skater... — CHRISTINE BREWER | 003:12 |
11 | Under the willow tree... — CHRISTINE BREWER | 002:51 |
12 | Erika, I am so happy — CHRISTINE BREWER | 004:00 |
13 | Did you hear her? — CHRISTINE BREWER | 001:34 |
14 | Help, help! Save me from their talk — CHRISTINE BREWER | 002:54 |
15 | Outside this house the world has changed — CHRISTINE BREWER | 003:11 |
16 | Hurry now! — CHRISTINE BREWER | 002:19 |
17 | In morning light let us rejoice — CHRISTINE BREWER | 004:38 |
1 | The Count and the Countess d'Albanie (2. Akt) — CHRISTINE BREWER | 003:18 |
2 | I should never have been a doctor — CHRISTINE BREWER | 003:34 |
3 | Here you are! — CHRISTINE BREWER | 001:35 |
4 | At last I've found you — CHRISTINE BREWER | 001:38 |
5 | Love has a bitter core, Vanessa — CHRISTINE BREWER | 004:40 |
6 | Nothing to worry about — CHRISTINE BREWER | 006:32 |
7 | Why did no-one warn me? (3. Akt, 1. Szene) — CHRISTINE BREWER | 005:05 |
8 | Why must the greatest sorrows... — CHRISTINE BREWER | 002:26 |
9 | There, lokk! — CHRISTINE BREWER | 003:06 |
10 | On the path of the lake — CHRISTINE BREWER | 002:59 |
11 | Anatol, tell me the truth! — CHRISTINE BREWER | 002:39 |
12 | Grandmother! — CHRISTINE BREWER | 002:35 |
13 | Intermezzo — CHRISTINE BREWER | 004:40 |
14 | By the time we arrive in Paris (3. Akt, 2. Szene) — CHRISTINE BREWER | 001:08 |
15 | For every love there is al last farewell — CHRISTINE BREWER | 002:22 |
16 | And you, my friend — CHRISTINE BREWER | 002:49 |
17 | Erika, before I leave, you must tell me — CHRISTINE BREWER | 004:21 |
18 | To leave, to break, to find, to keep — CHRISTINE BREWER | 004:00 |
19 | Goodbye, be happy, Aunt Vanessa — CHRISTINE BREWER | 002:56 |
20 | No, I must never say that name again — CHRISTINE BREWER | 003:41 |
We vergeten het tegenwoordig wel eens, maar de Amerikaanse componist Samuel Barber schreef veel meer dan alleen dat vermaledijde Adagio for Strings. Bijvoorbeeld zijn eerste meesterlijke opera Vanessa (1954-57), op een libretto van de componist Gian Carlo Menotti. De Amerikaanse première in 1958 was een groot succes. Logisch, want Barber vatte het verhaal van Vanessa die al jaren wacht op de getrouwde man met wie ze een affaire had in schitterende lyriek. Ondanks de 20ste-eeuwse en duidelijk Amerikaanse toonzetting zijn Verdi en Puccini niet ver weg. Het BBC Symphony Orchestra speelt onder leiding van Leonard Slatkin (sinds 2000 chefdirigent) werkelijk schitterend en ook het overzichtelijke aantal vocalisten is goed gecast. De stevige Christine Brewer schittert in de titelrol en Susan Graham lijkt in alles de juiste persoon voor Erika, het nichtje van Vanessa dat uiteindelijk in hetzelfde schuitje belandt. Dankzij hen overtreft deze prachtig opgenomen sacd-productie van Chandos ruimschoots de eerste cd-opname van de herziene versie (Barber nam de opera in 1964 weer onder handen en bracht het werk terug van vier naar drie aktes) die op het label Naxos verscheen. En terecht want Vanessa is een grote opera die het verdient door grote namen te worden uitgevoerd.
Paul Janssen