0028948520930
Componist | Various |
Titel | Unreleased |
Artiest | Bartoli / Vengerov / Muhai Tang |
Artikel nr. | 002894852093 |
EAN Code | 0028948520930 |
Aantal CD's | 1 |
Label | Decca |
Releasedatum | 2021-11-19 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | "Ah, Perfido!" — Cecilia Bartoli | 003:04 |
2 | Aria "Per pietà, non dirmi addio" — Cecilia Bartoli | 005:02 |
3 | "Ah crudel! tu vuoi ch'io mora!" — Cecilia Bartoli | 003:33 |
4 | Original Version — Cecilia Bartoli | 008:56 |
5 | "Se mai senti spirarti sul volto" — Cecilia Bartoli | 005:32 |
6 | Ah, lo previdi!, K. 272: "Ah, lo previdi Ah, t'invola agl'occhi miei" — Cecilia Bartoli | 006:25 |
7 | Ah, lo previdi!, K. 272: Cavatina "Deh, non varcar quell'onda" — Cecilia Bartoli | 004:23 |
8 | Bella mia fiamma, addio K. 528: Recitativo "Bella mia fiamma, addio" — Cecilia Bartoli | 002:53 |
9 | Bella mia fiamma, addio K. 528: Aria "Resta, o cara" — Cecilia Bartoli | 005:18 |
10 | "L'amerò, sarò costante" (Act 2) — Cecilia Bartoli | 005:55 |
11 | Original Version — Cecilia Bartoli | 004:10 |
12 | Original Version — Cecilia Bartoli | 002:48 |
13 | Original Version — Cecilia Bartoli | 003:44 |
Wat is het verhaal achter het feit dat deze opname uit 2013 zo lang op de plank bleef liggen? Cecilia Bartoli vertelt zelf dat de coronatijd haar gelegenheid gaf om onuitgegeven materiaal te herontdekken. Zangers, ook de heel beroemde, kunnen geplaagd worden door onzekerheden: waren ze wel goed genoeg bij stem en was het repertoire wel verrassend genoeg? We moeten constateren dat een concertaria als Ah perfido! van Ludwig van Beethoven door Bartoli’s stemgeluid niet echt recht wordt gedaan: met alle respect voor haar gepassioneerde tekstbehandeling vraagt het stuk, zelfs met een kamerorkestbegeleiding, een stem met grotere ruimte en helderheid. De aria’s en concertaria’s van Mozart en Myslivecek komen veel fraaier uit de verf, een enkele wat hoekig gezongen lijn daargelaten. Bartoli is serieus, vaart minder op haar neiging om kwetsbaarheid met wat ademrijke zachte noten te suggereren en laat de warme onderzijde van haar oorspronkelijke mezzogeluid dienstdoen waar dat mooi is. Niemand minder dan violist Maxim Vengerov is haar partner in Mozart’s L’amero, saro costante en Ch’io mi scordi di te. Bartoli vindt grote dramatiek in Haydns Scena di Berenice en is als altijd zeer persoonlijk, een intimiteit creërend alsof ze zich individueel tot elke luisteraar richt.
Hein van Eekert (Klassieke Zaken 5/6-2021)