Various

Unreleased

0028948520930

Componist Various
Titel Unreleased
Artiest Bartoli / Vengerov / Muhai Tang
Artikel nr. 002894852093
EAN Code 0028948520930
Aantal CD's 1
Label Decca
Releasedatum 2021-11-19
# Titel & Artiest Tijd
1 "Ah, Perfido!" — Cecilia Bartoli 003:04
2 Aria "Per pietà, non dirmi addio" — Cecilia Bartoli 005:02
3 "Ah crudel! tu vuoi ch'io mora!" — Cecilia Bartoli 003:33
4 Original Version — Cecilia Bartoli 008:56
5 "Se mai senti spirarti sul volto" — Cecilia Bartoli 005:32
6 Ah, lo previdi!, K. 272: "Ah, lo previdi Ah, t'invola agl'occhi miei" — Cecilia Bartoli 006:25
7 Ah, lo previdi!, K. 272: Cavatina "Deh, non varcar quell'onda" — Cecilia Bartoli 004:23
8 Bella mia fiamma, addio K. 528: Recitativo "Bella mia fiamma, addio" — Cecilia Bartoli 002:53
9 Bella mia fiamma, addio K. 528: Aria "Resta, o cara" — Cecilia Bartoli 005:18
10 "L'amerò, sarò costante" (Act 2) — Cecilia Bartoli 005:55
11 Original Version — Cecilia Bartoli 004:10
12 Original Version — Cecilia Bartoli 002:48
13 Original Version — Cecilia Bartoli 003:44

Wat is het verhaal achter het feit dat deze opname uit 2013 zo lang op de plank bleef liggen? Cecilia Bartoli vertelt zelf dat de coronatijd haar gelegenheid gaf om onuitgegeven materiaal te herontdekken. Zangers, ook de heel beroemde, kunnen geplaagd worden door onzekerheden: waren ze wel goed genoeg bij stem en was het repertoire wel verrassend genoeg? We moeten constateren dat een concertaria als Ah perfido! van Ludwig van Beethoven door Bartoli’s stemgeluid niet echt recht wordt gedaan: met alle respect voor haar gepassioneerde tekstbehandeling vraagt het stuk, zelfs met een kamerorkestbegeleiding, een stem met grotere ruimte en helderheid. De aria’s en concertaria’s van Mozart en Myslivecek komen veel fraaier uit de verf, een enkele wat hoekig gezongen lijn daargelaten. Bartoli is serieus, vaart minder op haar neiging om kwetsbaarheid met wat ademrijke zachte noten te suggereren en laat de warme onderzijde van haar oorspronkelijke mezzogeluid dienstdoen waar dat mooi is. Niemand minder dan violist Maxim Vengerov is haar partner in Mozart’s L’amero, saro costante en Ch’io mi scordi di te. Bartoli vindt grote dramatiek in Haydns Scena di Berenice en is als altijd zeer persoonlijk, een intimiteit creërend alsof ze zich individueel tot elke luisteraar richt.

Hein van Eekert (Klassieke Zaken 5/6-2021)

  • cover
Terug naar het overzicht