0190296520013
Componist | Various |
Titel | Un Violon a Paris |
Artiest | Renaud Capuçon |
Artikel nr. | 0190296520013 |
EAN Code | 0190296520013 |
Aantal CD's | 1 |
Label | PLG UK Classics |
Releasedatum | 2021-11-12 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 3. Larghetto — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 003:09 |
2 | 2. Air (transkr. für Violine und Klavier von Renaud Capuçon und Guillaume Bellom) — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 003:38 |
3 | Präludium und Allegro (im Stile von Pugnani) — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 005:58 |
4 | Nr. 2 Einfach, innig — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 004:07 |
5 | Nr. 4 Ständchen — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 003:34 |
6 | Nocturne Nr. 20 cis-moll op. posth. 72 Nr. 2 (bearb. für Violine und Klavier von Nathan Milstein) — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 004:05 |
7 | Albumblatt WWV 94 (transkr. für Violine und Klavier von A. Wiljelmj) — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 004:48 |
8 | Mariettas Lied — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 005:17 |
9 | O mio babbino caro — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 002:01 |
10 | Nr. 7 Zdes' khorosho — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 002:00 |
11 | Otchevo eto prezhde ne znala — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 002:25 |
12 | Vocalise op. 34 Nr. 14 (transkr. für Violine und Klavier von M. Press) — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 006:01 |
13 | Nr. 4 Songs my mother taught me (transkr. für Violine und Klavier von M. Powell) — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 002:06 |
14 | Meditation (transkr. für Violine und Klavier von M.-P. Marsick) — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 006:03 |
15 | Nr. 8 La fille aux cheveux de lin (transkr. für Violine und Klavier von A. Hartmann) — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 002:38 |
16 | Nr. 3 Clair de lune (transkr. für Violine und Klavier von A. Roelens) — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 004:32 |
17 | Rêve d'enfant op. 14 — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 004:09 |
18 | Nr. 5 Ungarischer Tanz Nr. 5 (transkr. für Violine und Klavier von J. Joachim) — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 002:19 |
19 | Chanson de matin — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 002:31 |
20 | Smile (bearb. für Violine und Klavier von P. Quint und C. Coleman) — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 004:07 |
21 | Childhood and manhood (transkr. von Guillaume Bellom) — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 002:20 |
22 | Rolls — RENAUD CAPUÇON, BELLOM | 002:16 |
Het klinkt misschien gek, maar de lockdown die de afgelopen anderhalf jaar vele landen beheerste heeft ook positieve zaken opgeleverd. Zo waren vele musici op zichzelf en hun eigen creativiteit aangewezen om de tijd door te komen. En dan is de vraag: hoe onderscheiden de grote solisten zich? Over Renaud Capuçon kunnen we kort zijn: hij weerde zich meer dan uitstekend. Gedurende de hoogtijdagen van het opgelegde ‘huisarrest’ vanwege een zeker virus speelde hij een tijd lang nagenoeg elke dag samen met pianist Guillaume Bellom een relatief kort stuk, terwijl zijn zoon Eliott het geheel filmde en online zette. Het resulteerde in bijna zestig filmpjes met gloedvolle opnamen: van de beroemde Air van Bach uit de Derde suite via onder andere Songs my mother taught me van Dvorák en Clair de lune van Debussy naar favorieten als Smile van Charlie Chaplin en Rolls van Stéphane Grappelli uit de film Les valseuses. Stukken die beurtelings opwekkend, emotioneel, troostrijk en gewoon mooi zijn en die het normaliter goed doen als een toegift. Hier staan ze bij elkaar als een dagboek van een vreemde en vervreemdende tijd en bieden ze dankzij het gloedvolle spel van Capuçon een avondvullend zicht op betere tijden.
Paul Janssen (Klassieke Zaken 5/6-2021)