3760009291393
Componist | Charpentier, Marc-Antoine |
Titel | Tristes Deserts / Orphée descendants aux enfers en andere werken |
Artiest | Lesne, Gérard \ Auvity, Cyril \ Crossley-Mercer, Edwin \ Il Seminario Musicale |
Artikel nr. | 0070302ZZT |
EAN Code | 3760009291393 |
Aantal CD's | 1 |
Label | ZIG ZAG TERRITOIRES |
Releasedatum | 2007-03-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Tristes déserts H 469 — GERARD LESNE | 003:25 |
2 | Sans frayeur dans ce bois H 467 (Chaconne) — GERARD LESNE | 003:02 |
3 | Non, non, je ne l'aime plus... — GERARD LESNE | 004:55 |
4 | Amour, vous avez beau redoubler mes alarmes H 445 — GERARD LESNE | 002:00 |
5 | Rendez-moi mes plaisirs H 463 — GERARD LESNE | 002:03 |
6 | Oiseaux de ces bocages H 456 — GERARD LESNE | 002:08 |
7 | Quoi, je ne verrai plus... — GERARD LESNE | 003:34 |
8 | Epitaphium Carpentarij H 474 — GERARD LESNE | 016:20 |
9 | Les stances du cid — GERARD LESNE | 006:25 |
10 | Celle qui fait tout mon tourment H 450 — GERARD LESNE | 002:15 |
11 | Auprès du feu l'on fait l'amour H 446 (Konzertarie) — GERARD LESNE | 001:28 |
12 | Veux-tu, compère Grégoire... — GERARD LESNE | 000:56 |
13 | Beaux petits yeux d'écarlate H 448 (Konzertarie) — GERARD LESNE | 002:21 |
14 | Ruisseau qui nourris dans ce bois H 466 — GERARD LESNE | 004:08 |
15 | Prélude — GERARD LESNE | 003:07 |
16 | Récit d'Orphée — GERARD LESNE | 002:04 |
17 | Air d'Orphée:Effroyables enfers où je conduis mes pas... — GERARD LESNE | 006:01 |
18 | Quelle douce harmonie a frappé mon reille... — GERARD LESNE | 001:21 |
19 | Air - Orphée: Vos plus grands criminels... — GERARD LESNE | 003:34 |
20 | Ne cherchons plus d'où vient cette tendresse... - Hélas, rien n'est égal au bonheur des amans... — GERARD LESNE | 003:34 |
Pas na de dood van Lully heeft Marc- Antoine Charpentier zijn opera Médée kunnen schrijven. Tijdens zijn leven had Lully de talentvolle componist slinks buiten de deuren van het Franse hof gehouden. Voor Charpentier zat er toen niets anders op dan te doen wat hij tijdens zijn Romeinse studiejaren bij de grote Carissimi had geleerd: cantates schrijven, in Rome hét alternatief voor grootschalige opera’s en oratoria dat het geliefkoosde privé-vermaak werd voor vorsten en kardinalen. Bij zijn terugkeer in Parijs kon Charpentier met deze formule meteen aan de slag in de muziekkapel van zijn beschermvrouwe, de muziekminnende hertogin Marie de Guise. En zo groeide hij, onafhankelijk van Lully, uit tot de enige Franse componist die tot aan de eeuwwisseling experimenteerde met cantateachtige vormen in de Franse taal waarbij hij, net als Lully, voortbouwde op het traditionele Franse ‘air de cour’. Een ‘groot en toch heel breekbaar componist’, zo noemt de countertenor Gérard Lesne hem in het booklet bij deze cd. Het is dan ook een subtiele en poëtische sfeer die Gérard Lesne in zijn selectie weet op te roepen. Dat is het resultaat van een perfecte taakverdeling binnen Il seminario musicale: hij zingt en zij ondersteunen hem. En raken gevoelige snaren.
Marijke Schouten