Terug naar het overzicht
cover
Charpentier, Marc-Antoine Tristes Deserts / Orphée descendants aux enfers en andere werken
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Charpentier, Marc-Antoine

Tristes Deserts / Orphée descendants aux enfers en andere werken

3760009291393

Componist Charpentier, Marc-Antoine
Titel Tristes Deserts / Orphée descendants aux enfers en andere werken
Artiest Lesne, Gérard \ Auvity, Cyril \ Crossley-Mercer, Edwin \ Il Seminario Musicale
Artikel nr. 0070302ZZT
EAN Code 3760009291393
Aantal CD's 1
Label ZIG ZAG TERRITOIRES
Releasedatum 2007-03-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Tristes déserts H 469 — GERARD LESNE 003:25
2 Sans frayeur dans ce bois H 467 (Chaconne) — GERARD LESNE 003:02
3 Non, non, je ne l'aime plus... — GERARD LESNE 004:55
4 Amour, vous avez beau redoubler mes alarmes H 445 — GERARD LESNE 002:00
5 Rendez-moi mes plaisirs H 463 — GERARD LESNE 002:03
6 Oiseaux de ces bocages H 456 — GERARD LESNE 002:08
7 Quoi, je ne verrai plus... — GERARD LESNE 003:34
8 Epitaphium Carpentarij H 474 — GERARD LESNE 016:20
9 Les stances du cid — GERARD LESNE 006:25
10 Celle qui fait tout mon tourment H 450 — GERARD LESNE 002:15
11 Auprès du feu l'on fait l'amour H 446 (Konzertarie) — GERARD LESNE 001:28
12 Veux-tu, compère Grégoire... — GERARD LESNE 000:56
13 Beaux petits yeux d'écarlate H 448 (Konzertarie) — GERARD LESNE 002:21
14 Ruisseau qui nourris dans ce bois H 466 — GERARD LESNE 004:08
15 Prélude — GERARD LESNE 003:07
16 Récit d'Orphée — GERARD LESNE 002:04
17 Air d'Orphée:Effroyables enfers où je conduis mes pas... — GERARD LESNE 006:01
18 Quelle douce harmonie a frappé mon reille... — GERARD LESNE 001:21
19 Air - Orphée: Vos plus grands criminels... — GERARD LESNE 003:34
20 Ne cherchons plus d'où vient cette tendresse... - Hélas, rien n'est égal au bonheur des amans... — GERARD LESNE 003:34

Pas na de dood van Lully heeft Marc- Antoine Charpentier zijn opera Médée kunnen schrijven. Tijdens zijn leven had Lully de talentvolle componist slinks buiten de deuren van het Franse hof gehouden. Voor Charpentier zat er toen niets anders op dan te doen wat hij tijdens zijn Romeinse studiejaren bij de grote Carissimi had geleerd: cantates schrijven, in Rome hét alternatief voor grootschalige opera’s en oratoria dat het geliefkoosde privé-vermaak werd voor vorsten en kardinalen. Bij zijn terugkeer in Parijs kon Charpentier met deze formule meteen aan de slag in de muziekkapel van zijn beschermvrouwe, de muziekminnende hertogin Marie de Guise. En zo groeide hij, onafhankelijk van Lully, uit tot de enige Franse componist die tot aan de eeuwwisseling experimenteerde met cantateachtige vormen in de Franse taal waarbij hij, net als Lully, voortbouwde op het traditionele Franse ‘air de cour’. Een ‘groot en toch heel breekbaar componist’, zo noemt de countertenor Gérard Lesne hem in het booklet bij deze cd. Het is dan ook een subtiele en poëtische sfeer die Gérard Lesne in zijn selectie weet op te roepen. Dat is het resultaat van een perfecte taakverdeling binnen Il seminario musicale: hij zingt en zij ondersteunen hem. En raken gevoelige snaren.


Marijke Schouten

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht