Terug naar het overzicht
cover
Liszt / Wagner / Mahler Tristan
€ 27,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Liszt / Wagner / Mahler

Tristan

0194399434826

Componist Liszt / Wagner / Mahler
Titel Tristan
Artiest Igor Levit / Gewandhausorch. Welser-Möst
Artikel nr. 004348219439
EAN Code 0194399434826
Aantal CD's 2
Label SONY CLASSICAL
Releasedatum 2022-09-09
# Titel & Artiest Tijd
1 Liebestraum No. 3 in A-Flat Major, S. 541/3 — LEVIT, IGOR 003:54
2 I. Prologue — LEVIT, IGOR 006:27
3 II. Lament — LEVIT, IGOR 006:25
4 III. Preludes and Variations — LEVIT, IGOR 010:58
5 IV. Tristan's Folly — LEVIT, IGOR 005:37
6 V. Adagio - Burla I - Burla II - Ricercare I - Burla III - Ricercare II — LEVIT, IGOR 005:48
7 VI. Epilogue — LEVIT, IGOR 014:05
1 Tristan und Isolde: Prelude (Arr. for Solo Piano by Zoltan Kocsis) — LEVIT, IGOR 010:51
2 Symphony No. 10: Adagio (Arr. for Solo Piano by Ronald Stevenson) — LEVIT, IGOR 027:53
3 Transcendental Etudes, S.139: XI. Harmonies du soir — LEVIT, IGOR 009:59

COLUMN

Igor Levit geen angst
In februari 2020, net voor de eerste lockdown, gaf Igor Levit een opmerkelijk recital, zijn eerste in het Concertgebouw. Tegelijk was het een van de laatste concerten in de serie Meesterpianisten. Kort daarna ging Marco Riaskoff, de grote man achter deze succesvolle serie, failliet. Einde Meesterpianisten. Het Concertgebouw zet de serie nu voort onder de noemer Grote Pianisten. Maar de ziel is eruit. Marco staat nu met lege handen aan de zijkant.

Terugblikkend wordt het optreden van het Russisch-Duitse pianofenomeen daardoor nog onvergetelijker dan het al was. Alleen al vanwege het programma. Voor de pauze ‘gewoon’ twee keer Beethoven (meesterlijk), erna uitsluitend pianotranscripties van orkestwerken. Van Wagner een fragment uit Parsifal en van Mahler het Adagio uit diens onvoltooide Tiende symfonie. Plus als toegift het fameuze Adagietto uit de Vijfde. Hoe bedenk je het. Hoeveel pianoliefhebbers zullen hiernaar hebben uitgekeken? De tot het uiterste geconcentreerde Levit gaf echter geen krimp.

Hij was heer en meester over de kale Wagner en Mahler. Op Levits laatste cd (Tristan) is te horen hoe het klinkt en welke technische toeren hij moet uithalen met slechts twee handen. Ja, ik weet ook wel dat Wagner en Mahler véél beter tot hun recht komen in hun orkestrale jasjes. Maar wat Levit ons voorschotelt grenst aan het ongelofelijke. Bovendien plaatst hij alles in een zinvol kader: Liszt voor en Liszt na. Eerst de derde Liebestraum en tot slot Harmonies du soir. Daartussenin het lange, experimentele ‘pianoconcert’ uit 1973 van Hans Werner Henze. Die in zijn 50 minuten durende collage – Tristan – vooral lijkt te worstelen met de torenhoge erfenis van Brahms en Wagner.

Echt iets voor Levit. Niet alleen in de concertzaal, ook op zijn cd’s zorgt hij voor prikkelende confrontaties. De Partita’s van Bach en alle 32 Beethovensonates (Grote Prijzen in Engeland en Duitsland) kregen nog hun eigen album. Op een andere Sony-release combineert hij variaties van Bach (Goldberg) en Beethoven (Diabelli) met een fascinerende, hedendaagse reeks: The People United Will Never Be Defeated van de Amerikaan Frederic Rzewski. Op Encounter krijgen Bach, Brahms en Reger gezelschap van Morton Feldman. De kampioen van de stilte. Levit heeft wel lef.

Aan het uit 2021 daterende en onlangs in Berlijn met een Opus Klassik bekroonde album met de 24 Preludes en Fuga’s opus 87 van Dmitri Sjostakovitsj voegt Levit een derde cd toe. Ditmaal de imposante en bijna onspeelbare Passacaglia on DSCH – gebaseerd op de muzikale handtekening van de Rus. Een machtig opus van de in 2015 overleden Schotse pianist en componist Ronald Stevenson. Opnieuw: typisch Igor Levit, voortdurend op zoek naar historische en muzikale verbanden. De link verwijst dit keer naar de man achter het pianoarrangement van Mahlers Adagio. Vandaar.

Hans Heg (Klassieke Zaken 5/6-2022)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht