Terug naar het overzicht
cover
Diverse Componisten Treasures of Bel Canto
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Diverse Componisten

Treasures of Bel Canto

0028947949596

Componist Diverse Componisten
Titel Treasures of Bel Canto
Artiest Villazón, Rolando / Bartoli, Cecilia / Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino
Dirigent Armiliato, Marco
Artikel nr. 002894794959
EAN Code 0028947949596
Aantal CD's 1
Label Deutsche Grammophon
Releasedatum 2015-10-02
# Titel & Artiest Tijd
1 Ma rendi pur contento — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 002:24
2 Malinconia, ninfa gentile — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 001:36
3 Vaga luna, che inargenti — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 003:35
4 Torna, vezzosa Fillide — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 008:16
5 Deh, pietoso, o Addolorata — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 004:41
6 Non t'accostare all'urna — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 004:03
7 Il poveretto — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 002:19
8 Il mistero — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 003:34
9 L'amor funesto — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 005:40
10 Una lagrima (Preghiera) — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 004:12
11 Il sospiro — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 003:13
12 La Mère et l'Enfant — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 005:18
13 L'esule (Vol. III) — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 003:52
14 La danza Già la luna è in mezzo al mare (Les soirées musicales) — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 003:15
15 La lontananza (Vol. I) — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 004:02
16 Tirana pour deux voix Les amants de Séville (Vol. III) — Rolando Villazón, Cecilia Bartoli, Orchestra del M 004:29

SPECIAL

Rolando Villazón zingt kleine belcantojuwelen

De tenor met de stem waar altijd de zon in lijkt te schijnen, keert terug naar muziek uit de romantische periode. Na een jaar volledig aan Mozart te hebben gewijd, heeft Rolando Villazón nu liederen opgenomen van Bellini, Verdi, Donizetti en Rossini. Niet in de standaardversie voor stem en piano, maar georkestreerde arrangementen.

Na zijn internationale doorbraak in 2004 was Rolando Villazón al snel een van de meest gevraagde zangers ter wereld, met een repertoire dat vooral uit de grote romantische hoofdrollen bestond. Overbelasting en een in zijn linker stemband ingekapselde cyste deden vrezen voor zijn carrière, maar Villazón kwam terug, en avontuurlijker dan ooit. Uitstapjes naar het barokrepertoire, een langlopend opnameproject met dirigent Yannick Nézet-Séguin waarin Villazón de belangrijkste tenorrollen op zich neemt in alle volwassen opera’s van Mozart, en nu een cd met minder bekende vocale juweeltjes van de vier bekendste negentiende-eeuwse Italiaanse componisten: Bellini, Donizetti, Rossini en Verdi.

Naast hun operacomposities schreven deze componisten talloze liederen. Vaak deden zij dat gewoon als makkelijke bron van inkomsten, maar ook gebruikten zij het genre als proeftuin voor hun composities voor het theater. In de regel hadden de werken alleen pianobegeleiding, want bedoeld voor de huiskamer of de salon, maar Rolando Villazón zag er veel meer in. Na orkestrale bewerkingen van Luciano Berio van liederen van Verdi te hebben gehoord, bedacht hij dat veel van deze liederen gewoon schreeuwden om orkestarrangementen, en aldus geschiedde. De op verzoek van Villazón gemaakte orkestraties zijn in de stijl van de eerste helft van de negentiende eeuw, zonder te claimen dat dit precies de manier is waarop de componisten het zelf zouden hebben gedaan. Aangezien de operateske stijl sowieso nooit echt ver weg is in de liederen, klinken de bewerkingen eigenlijk heel natuurlijk.

Zo zou Bellini’s Torna, vezzosa Fillide, het meest ambitieuze lied op de cd, als volwaardige scène in een opera niet misstaan. Verdi’s genie komt duidelijk naar voren in een lied als Il mistero, waarin de vergelijking tussen het rustige meeroppervlak en de woelige stroming daaronder de geestesgesteldheid van de verteller prachtig illustreert. De suggestieve lijn en melodie schilderen dat muzikaal prachtig. Donizetti’s schrijnende La mère et l’enfant, geheel in mineur getoonzet, is een minidrama op zich. Aan het andere uiterste bevindt zich Rossini’s bekende La danza, een zeldzaam aanstekelijk stuk muziek in tarantellaritme. Het wordt hier met een natuurlijke panache gebracht: Villazón de performer in optima forma. Als toetje maakt in Rossini’s luchtige Tirana pour deux voix niemand minder dan Cecilia Bartoli haar opwachting als duetpartner.

Villazón beschrijft de vier componisten als volgt: Bellini is etherisch, Verdi is de humanist van de vier, Donizetti heeft een meer rustiek karakter, en Rossini is uitbundig. In de gekozen, prettig afwisselende selectie liederen komen die verschillende karakters goed naar voren. De tenor is in zijn gebruikelijk genereuze vocale vorm: minder dan 100% inzet hoef je van hem überhaupt niet te verwachten. Voor Villazón is het overduidelijk een ongelooflijk plezier om de liederen te zingen; volgens hem geeft de muziek je het gevoel dat je eindeloos door zou kunnen zingen. Het luisterproces, kunnen we vaststellen, is al net zo onweerstaanbaar.

Benjamin Rous (6-2015)

  • cover

Terug naar het overzicht