3760014195631
Componist | Ortiz |
Titel | Trattado de Glosas |
Artiest | Les Basses Reunies / Cocset, Bruno / Balestracci, Guido |
Artikel nr. | 0000563ALPHA |
EAN Code | 3760014195631 |
Aantal CD's | 1 |
Label | ALPHA |
Releasedatum | 2020-04-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Recercada tercera para violone sola — Bruno Cocset; Guido Balestracci; Les Basses Réunies | 001:42 |
2 | Recercada primera sobre el canto Ilano "La Spagna" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:42 |
3 | Recercada segunda sobre el canto Ilano "La Spagna" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:26 |
4 | Recercada tercera sobre el canto Ilano "La Spagna" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:31 |
5 | Recercada quinta sobre el canto Ilano "La Spagna" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:45 |
6 | Recercada quarta sobre el canto Ilano "La Spagna" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:30 |
7 | Recercada sesta sobre el canto Ilano "La Spagna" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 002:16 |
8 | Fantasia XIII por el primer y segundo tono — Bruno Cocset; Guido Balestracci; Les Basses Réunies | 001:37 |
9 | Recercada primera sobre el madrigal "O felici occhi miei" — Bruno Cocset; Guido Balestracci; Les Basses Réunies | 001:41 |
10 | Recercada tercera sobre el madrigal "O felici occhi miei" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:49 |
11 | Recercada segunda sobre el madrigal "O felici occhi miei" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:52 |
12 | Recercada quarta sobre el madrigal "O felici occhi miei" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 002:02 |
13 | Diferencias sobre "La gallarda milanesa" — Bruno Cocset; Guido Balestracci; Les Basses Réunies | 001:40 |
14 | O Magnum Mysterium — Bruno Cocset; Guido Balestracci; Les Basses Réunies | 002:48 |
15 | Recercada quarta para violone sola — Bruno Cocset; Guido Balestracci; Les Basses Réunies | 001:12 |
16 | Recercada primera sobre la cancion "Doulce memoire" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 002:40 |
17 | Recercada segunda sobre la cancion "Doulce memoire" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 002:53 |
18 | Fantasia I por el primer tono — Bruno Cocset; Guido Balestracci; Les Basses Réunies | 001:48 |
19 | Recercada tercera sobre la cancion "Doulce memoire" — Bruno Cocset; Guido Balestracci; Les Basses Réunies | 002:25 |
20 | Recercada quarta sobre la cancion "Doulce memoire" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 002:29 |
21 | Recercada primera para violone sola — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:48 |
22 | Recercada segunda para violone sola — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:09 |
23 | Recercada primera sobre tenore "El passamezzo antiguo" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 002:05 |
24 | Recercada segunda sobre tenore "El passamezzo moderno" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:13 |
25 | Recercada tercera sobre tenore "El passamezzo antiguo" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:43 |
26 | Recercada quarta sobre tenore "La folia" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:21 |
27 | Recercada quinta sobre tenore "El passamezzo antiguo" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 002:06 |
28 | Recercada sesta sobre tenore "La Romanesca" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:15 |
29 | Recercada settima sobre tenore "La Romanesca" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:09 |
30 | Recercada otava sobre tenore "La folia" — BRUNO COCSET - GUIDO BALESTRACCI - LES BASSES REUN | 001:38 |
31 | Diferencias sobre "El Canto del Caballero" — Bruno Cocset; Guido Balestracci; Les Basses Réunies | 003:09 |
32 | Recercada sobre tenore "Aria di Ruggiero" Quinta pars — Bruno Cocset; Guido Balestracci; Les Basses Réunies | 001:55 |
In zijn Trattado de glosas uit 1553 leerde Diego Ortiz bespelers van de viola da gamba hoe zij muziek konden versieren, variëren en improviseren. Zijn traktaat bevat ook een groot aantal ‘recercadas’, het Spaanse equivalent van Italiaanse ‘ricercari’, muzikale ‘zoektochten’ met een improvisatorisch karakter. Bruno Cocset speelt ze hier afwisselend met Guido Balestracci. Zij laten allebei horen hoe vertrouwd ze zijn met hun instrumenten en met deze verrassend speelse miniatuurtjes. Om monotonie te vermijden klinkt tussen de bedrijven door muziek van Spaanse kopstukken uit de zestiende eeuw: fantasieën van Luis Milán voor de vihuela (een instrument dat het midden houdt tussen een oude gitaar en een luit), composities van Antonio de Cabezón voor klavecimbel en portatief (een draagbaar pijporgeltje) en een virtuoze consortbewerking van Tomás Luis de Victoria’s meesterlijke motet O magnum mysterium, waarvoor de leden van Les Basses Réunies eensgezind hun gamba’s laten gonzen samen met de vihuela. Al deze musici spelen op instrumenten die met veel zorg zijn vervaardigd naar historische voorbeelden, maar het klinkend resultaat heeft meer dan een louter museale waarde. Het toont aan dat deze muziek na vierenhalve eeuw zeker nog gehoord mag worden.
Eddie Vetter (Klassieke Zaken 2-2020)