Terug naar het overzicht
cover
Dussek \ Beethoven \ Mendelssohn Transitions
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Dussek \ Beethoven \ Mendelssohn

Transitions

5400439005983

Componist Dussek \ Beethoven \ Mendelssohn
Titel Transitions
Artiest Pashchenko, Olga
Artikel nr. 0000598FUG
EAN Code 5400439005983
Aantal CD's 1
Label FUGA LIBERA
Releasedatum 2013-01-29
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Lento patetico - Tempo agitato — OLGA PASHCHENKO 011:14
2 2. Tempo vivace e con fuoco quasi presto — OLGA PASHCHENKO 005:32
3 Nr. 1 Es-Dur: Andante grazioso, quasi allegretto — OLGA PASHCHENKO 003:55
4 Nr. 2 Scherzo C-Dur: Allegro — OLGA PASHCHENKO 003:15
5 Nr. 3 F-Dur: Allegretto — OLGA PASHCHENKO 002:03
6 Nr. 4 A-Dur: Andante — OLGA PASHCHENKO 003:37
7 Nr. 5 C-Dur: Allegro ma non troppo — OLGA PASHCHENKO 003:39
8 Nr. 6 D-Dur: Allegretto quasi andante — OLGA PASHCHENKO 003:20
9 Nr. 7 As-Dur: Presto — OLGA PASHCHENKO 002:05
10 1. Maestoso - Allegro con brio ed appassionato — OLGA PASHCHENKO 009:42
11 2. Arietta: Adagio molto, semplice e cantabile — OLGA PASHCHENKO 016:48
12 Variationen d-moll op. 54 (Variations sérieuses) (1841) — OLGA PASHCHENKO 011:48

Wie denkt dat een fortepiano geen krachtige klank kan voortbrengen, heeft Olga Pashchenko nog niet gehoord. De Schöfftos en de Graf barsten onder haar vingers bijna uit hun voegen. Met reden, want ze heeft een boodschap te vertellen. Op haar debuutalbum Transitions vertolkt de pianiste muziek waarmee ze de stijlverandering van het classicisme naar de romantiek illustreert. Fraai is de keuze voor de minder bekende componist Jan Ladislav Dussek, een tijdgenoot van Beethoven. In zijn Sonate opus 61 klinken virtuoze pianotechnieken en gewaagde harmonieën. Soms preludeert de muziek op Chopin, maar bovenal maakt ze duidelijk dat er meer componisten dan Beethoven waren. Diens Bagatelles opus 33 zijn op deze cd het meest klassiek. Onverwachte wendingen, zoals de modulaties in de Bagatelle in F-groot, verraden echter een veranderende stijl, die uiteindelijk culmineert in de transcendente Sonate opus 111. Het stevige spel van Pashchenko wordt afgewisseld met ingetogen momenten. Wanneer ze una corda (met het linkerpedaal) speelt, opent zich een wonderschone klankwereld. De Variations sérieuses van Mendelssohn geven hier blijk van en vervolmaken de transitie naar de romantiek. Is het toeval dat deze variaties beginnen in de geest van Bach en eindigen als Chopin?

Jeroen Stoffels (2-2013)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht