5400439005983
Componist | Dussek \ Beethoven \ Mendelssohn |
Titel | Transitions |
Artiest | Pashchenko, Olga |
Artikel nr. | 0000598FUG |
EAN Code | 5400439005983 |
Aantal CD's | 1 |
Label | FUGA LIBERA |
Releasedatum | 2013-01-29 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Lento patetico - Tempo agitato — OLGA PASHCHENKO | 011:14 |
2 | 2. Tempo vivace e con fuoco quasi presto — OLGA PASHCHENKO | 005:32 |
3 | Nr. 1 Es-Dur: Andante grazioso, quasi allegretto — OLGA PASHCHENKO | 003:55 |
4 | Nr. 2 Scherzo C-Dur: Allegro — OLGA PASHCHENKO | 003:15 |
5 | Nr. 3 F-Dur: Allegretto — OLGA PASHCHENKO | 002:03 |
6 | Nr. 4 A-Dur: Andante — OLGA PASHCHENKO | 003:37 |
7 | Nr. 5 C-Dur: Allegro ma non troppo — OLGA PASHCHENKO | 003:39 |
8 | Nr. 6 D-Dur: Allegretto quasi andante — OLGA PASHCHENKO | 003:20 |
9 | Nr. 7 As-Dur: Presto — OLGA PASHCHENKO | 002:05 |
10 | 1. Maestoso - Allegro con brio ed appassionato — OLGA PASHCHENKO | 009:42 |
11 | 2. Arietta: Adagio molto, semplice e cantabile — OLGA PASHCHENKO | 016:48 |
12 | Variationen d-moll op. 54 (Variations sérieuses) (1841) — OLGA PASHCHENKO | 011:48 |
Wie denkt dat een fortepiano geen krachtige klank kan voortbrengen, heeft Olga Pashchenko nog niet gehoord. De Schöfftos en de Graf barsten onder haar vingers bijna uit hun voegen. Met reden, want ze heeft een boodschap te vertellen. Op haar debuutalbum Transitions vertolkt de pianiste muziek waarmee ze de stijlverandering van het classicisme naar de romantiek illustreert. Fraai is de keuze voor de minder bekende componist Jan Ladislav Dussek, een tijdgenoot van Beethoven. In zijn Sonate opus 61 klinken virtuoze pianotechnieken en gewaagde harmonieën. Soms preludeert de muziek op Chopin, maar bovenal maakt ze duidelijk dat er meer componisten dan Beethoven waren. Diens Bagatelles opus 33 zijn op deze cd het meest klassiek. Onverwachte wendingen, zoals de modulaties in de Bagatelle in F-groot, verraden echter een veranderende stijl, die uiteindelijk culmineert in de transcendente Sonate opus 111. Het stevige spel van Pashchenko wordt afgewisseld met ingetogen momenten. Wanneer ze una corda (met het linkerpedaal) speelt, opent zich een wonderschone klankwereld. De Variations sérieuses van Mendelssohn geven hier blijk van en vervolmaken de transitie naar de romantiek. Is het toeval dat deze variaties beginnen in de geest van Bach en eindigen als Chopin?
Jeroen Stoffels (2-2013)