Terug naar het overzicht
cover
Arvo Pärt Tractus
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Arvo Pärt

Tractus

0028948591664

Componist Arvo Pärt
Titel Tractus
Artiest Estonian Philharmonic Chamber Choir / Taillinn Chamber Orchestra
Dirigent Tonu Kaljuste
Artikel nr. 0002800ECM
EAN Code 0028948591664
Aantal CD's 1
Label ECM NEW SERIES
Releasedatum 2023-11-10
# Titel & Artiest Tijd
1 Littlemore Tractus — ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR - TALLINN CHAM 007:29
2 I. O Wisdom (Greater Antiphons) — ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR - TALLINN CHAM 001:19
3 II. O Adonai (Greater Antiphons) — ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR - TALLINN CHAM 002:35
4 III. O Root of Jesse (Greater Antiphons) — ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR - TALLINN CHAM 000:52
5 IV. O Key of David (Greater Antiphons) — ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR - TALLINN CHAM 001:46
6 V. O Morning Star (Greater Antiphons) — ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR - TALLINN CHAM 002:00
7 VI. O King of all People (Greater Antiphons) — ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR - TALLINN CHAM 001:31
8 VII. O Emmanuel (Greater Antiphons) — ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR - TALLINN CHAM 003:03
9 Cantique des degrés — ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR - TALLINN CHAM 009:26
10 Sequentia — ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR - TALLINN CHAM 003:59
11 L'abbé Agathon — ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR - TALLINN CHAM 013:55
12 These Words — ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR - TALLINN CHAM 012:33
13 Veni creator — ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR - TALLINN CHAM 002:58
14 Vater unser — ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR - TALLINN CHAM 003:43

SPECIAL

De Pärt-ervaring
Tractus, een nieuw album van het Estlands Philharmonisch Orkest en het Tallin Kamerkoor onder leiding van Tonu Kaljuste, biedt een fraai geconstrueerd programma van aan religie gerelateerde muziek van Arvo Pärt. Tractus laat zien waarom Pärt zo’n unieke plaats inneemt als componist.

Er zijn mensen die niet zo van klassieke muziek houden en al helemaal niet van klassieke zang, maar dan weer wel van Arvo Pärt. Het is een bijzondere status voor een eigentijdse componist: je kunt een doorgewinterde liefhebber van klassieke muziek zijn en iemand tegen het lijf lopen die dat niet is, maar die je wel meer van Pärt kan vertellen dan je zelf weet. De toegankelijkheid van de Estlandse componist zit hem allereerst in de bijna vervaarlijke eenvoud van zijn composities: heel dicht komt hij bij een muzikale schildering waarbij je als luisteraar de gedachte bekruipt: dat had ik zelf ook kunnen bedenken. Die gedachte mist echter een fundament: Arvo Pärt heeft het bedacht.
Daarnaast schrijft Pärt muziek die in zijn toehoorders rust, aanvaarding en daaruit voortvloeiende geluksgevoelens wakker roept. Pärt staat in zijn werk echter scherpe uithalen toe naast rustgevende klanken. Vaak duwen pulserende ritmes zich voort onder een glijdende melodielijn of markeert het slagwerk het eind van een frase. Wat zijn muziek karakteriseert is een orde, een vorm die je als luisteraar op een heldere manier in je op kunt nemen. Daardoor vallen originele invallen in de orkestratie en aparte samenklanken op: de luisteraar wordt er bij eerste beluistering meteen door geraakt. “Dit ordelijke systeem dringt door tot ons en ons onderbewuste,” zegt de componist over zijn stijl, die hij tintinnabuli noemt. “Men realiseert het zich niet, maar men accepteert het. En het creëert een nieuwe toestand, een nieuwe orde in ons.”

Wie zich wil onderdompelen in zo’n muzikale ervaring, kan zich tegoed doen aan Tractus, een album van het Estlands Philharmonisch Orkest en het Tallin Kamerkoor onder leiding van Tonu Kaljuste. In een spannend opgebouwd programma van grotendeels aan religie gerelateerde werken, met zowel gezongen stukken als op tekst gebaseerde instrumentale delen, trekt de Pärt-ervaring aan de luisteraar voorbij. In het paradoxaal woordloze These Words… kijken we even diep in de schaduwzijde van ons bestaan, terwijl in de Greater Antiphons of het Veni Creator een hemels zonlicht schijnt. Bijzonder is L’Abbé Agathon, over een monnik die door een van Gods engelen op de proef gesteld wordt. De warme muziek profiteert van een zeer fraai gezongen solo door sopraan Maria Listra. De heldere opname draagt sterk bij aan het luistergenot.

Nu eens neemt Pärt een klein kwartier om zijn punt te maken, dan weer heeft hij in enkele minuten alles verteld wat hij over een tekst wil vertellen. Het album Tractus laat zien dat hij oude muziekstijlen nieuw leven inblaast: hij suggereert daarmee dat zijn muziek zich afspeelt in een onbestemde en toch herkenbare wereld, die zowel toekomst als verleden in zich draagt. Misschien is het wel die kwaliteit, die Pärt een apart en zeer eigen plekje in de klassieke canon heeft gegeven, waardoor hij zo’n toegewijde groep bewonderaars heeft.

Hein van Eekert (Klassieke Zaken 5-6-2023)

  • cover
Terug naar het overzicht