Terug naar het overzicht
cover
Liszt, F. Totentanz, Hongaarse rapsodieën nrs 1 & 3, Les Préludes, Von der Wiege bis zum Grabe, Mazeppa
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Liszt, F.

Totentanz, Hongaarse rapsodieën nrs 1 & 3, Les Préludes, Von der Wiege bis zum Grabe, Mazeppa

3760009290716

Componist Liszt, F.
Titel Totentanz, Hongaarse rapsodieën nrs 1 & 3, Les Préludes, Von der Wiege bis zum Grabe, Mazeppa
Artiest Waal, Rian de \ Anima Eterna; Immerseel, Jos van;
Artikel nr. 0041102ZZT
EAN Code 3760009290716
Aantal CD's 1
Label ZIG ZAG TERRITOIRES
Releasedatum 2004-11-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Totentanz, Paraphrase über Dies Irae — VAN IMMERSEEL, JOS+ANIMA ETERNA 014:57
2 Ungarische Rhapsodie Nr. 1 F-Dur — VAN IMMERSEEL, JOS+ANIMA ETERNA 011:47
3 Les Préludes (Sinfonische Dichtung Nr. 3) — VAN IMMERSEEL, JOS+ANIMA ETERNA 015:06
4 Von der Wiege bis zum Grabe — VAN IMMERSEEL, JOS+ANIMA ETERNA 007:59
5 Die Wiege — VAN IMMERSEEL, JOS+ANIMA ETERNA 004:46
6 Der Kampf um's Dasein — VAN IMMERSEEL, JOS+ANIMA ETERNA 003:08
7 Zum Grabe: Die Wiege des zukünftigen Lebens — VAN IMMERSEEL, JOS+ANIMA ETERNA 006:14
8 Mazeppa (Sinfonische Dichtung Nr. 6) — VAN IMMERSEEL, JOS+ANIMA ETERNA 014:57

Anima Eterna begeeft zich wel vaker in romantische sferen, maar wat doet Rian de Waal achter een pianoforte? Hij had eenvoudigweg geen keus: Jos van Immerseel nodigde hem uit voor een Liszt-programma waarbij de hoogste eisen werden gesteld aan de instrumentale kleur: heroïsche kleuren voor Mazeppa, weke fluiten en kale strijkers voor Von der Wiege, duivelse klanken voor de Totentanz, de czimbalom en de ophicléide voor de folkloristische effecten van de Hongaarse Rapsodieën. Rian de Waal liet zich overhalen toen hij in de collectie van Jos van Immerseel een Erard uit 1886 aantrof. Deze pianoforte beschikt over een mechaniek waarmee het bottengerammel van de Totentanz efficiënt uitgebeeld kan worden. Het was een openbaring voor Rian de Waal om te ervaren hoe de klankeigenschappen van de Erard samenvielen met de authentieke instrumenten van Anima Eterna. Het resultaat mag er wezen: een portret van Liszt, niet zozeer van wieg tot graf, maar wel van bohémien tot priester. Rian de Waal is volgens eigen zeggen nog steeds een Steinway-man, 'maar wel eentje die van zijn vrijage met de Erard zeer genoten heeft en die dat heel graag nog eens over zal doen!'

Hans Jacobi

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht