5400439000209
Componist | Stravinsky, I. |
Titel | Threni, Requiem Canticles e.a. |
Artiest | CollegiumVocale Gent / Royal Flemish Philharmonic |
Dirigent | Herreweghe, Philippe |
Artikel nr. | 0000020LPH |
EAN Code | 5400439000209 |
Aantal CD's | 1 |
Label | PHI |
Releasedatum | 2016-05-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Anthem (The dove descending breaks the air) (1962) — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 002:55 |
2 | Icipit — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 000:51 |
3 | De elegia prima — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 006:47 |
4 | Querimonia (De elegia tertia) — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 006:55 |
5 | Sensus spei — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 006:35 |
6 | Solacium — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 003:23 |
7 | Oratio Jeremiae Prophete (De elegia quinta) — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 003:17 |
8 | Praeludium — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 001:10 |
9 | Exaudi — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 001:43 |
10 | Dies irae — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 000:56 |
11 | Tuba mirum — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 001:06 |
12 | Interludium — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 002:30 |
13 | Rex tremendae — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 001:11 |
14 | Lacrimosa — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 001:46 |
15 | Libera me — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 000:54 |
16 | Postludium — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 001:53 |
17 | Da pacem Domine — COLLEGIUM VOCALE GENT/ROYAL FLEMISH PHILHARMONIC | 003:20 |
In 2010 heeft Philippe Herreweghe zich al eens gewaagd aan late werken van Stravinsky. Op deze cd vervolgt hij zijn weg met het Collegium Vocale Gent en deFilharmonie. Threni (1958) is een zetting van klaagliederen van de profeet Jeremia in de vertaling van de Vulgaat. Ondanks de Latijnse tekst doet het geheel vaak denken aan litanieën in de Russisch-orthodoxe kerk. De opzet is streng serieel. Het is twaalftoonsmuziek die toch als muziek in de oren klinkt, wat niet vanzelf spreekt in dit weerbarstige genre. In Requiem Canticles (1966), zijn voorlaatste compositie, voltooid toen hij al 84 jaar oud was, is hij nog een stap verdergegaan in de ingenieuze toepassing van reeksen. Merkwaardig: ondanks de objectiverende techniek klinkt alles voor honderd procent als zuivere Stravinsky. De twee meesterwerken worden op de cd in- en uitgeleid door korte koorcomposities uit dezelfde tijd. Ook daarin is de muziek tot de pure essentie teruggebracht. Vergeleken met Stravinsky’s eigen, in technisch opzicht onvolmaakte opname van Threni is deze van Herreweghe meer gericht op klankschoonheid, zonder dat dit ten koste gaat van de zeggingskracht. Zo toont de dirigent weer eens zijn grenzeloze veelzijdigheid.
Eddie Vetter (4-2016)