Terug naar het overzicht
cover
Richter, Max Three Worlds: Music from Woolf Works
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Richter, Max

Three Worlds: Music from Woolf Works

GRATIS: Folk

0028947971580

Componist Richter, Max
Titel Three Worlds: Music from Woolf Works
Artiest Richter, Max / Deutsches Filmorchester Babelsberg e.a.
Artikel nr. 479715800289
EAN Code 0028947971580
Aantal CD's 1
Label DEUTSCHE GRAMMOPHON
Releasedatum 2017-01-27

SPECIAL

Virginia Woolf verklankt
‘Ik hou van het modelleren van geluid. Daarvoor kom ik ’s ochtends mijn bed uit’, aldus de Duits-Engelse componist Max Richter. Met sound als expressiemiddel kroop hij in de huid van Virginia Woolf.

Hoe verklank je de literaire belevingswereld van een legendarisch schrijfster als Virginia Woolf, wier bijzondere oeuvre zich moeilijk laat samenvatten? Max Richter (1966) omschrijft het werk van zijn protagonist als ‘diep, visionair, gewaagd, experimenteel, maar ook persoonlijk, gedurfd, intiem en altijd diep menselijk’. Maar de muziek waarin hij de literaire essentie van Woolf probeert te vatten, spreekt veel directer tot het gemoed.

Richter houdt ervan om klassieke en hedendaagse stijlen te mixen met populaire muziek en electronica. Op verzoek van de Engelse choreograaf Wayne McGregor componeerde hij op drie van haar boeken – Mrs Dalloway, Orlando en The Waves – balletmuziek die Woolf recht deed. Gecombineerd met de enige bewaard gebleven radio-opname van Woolfs eigen stem, heeft Richter zijn Woolf-muziek uitgebracht als Three Worlds: Music from the Woolf Works. Richters Woolf-album opent aangrijpend met een fragment uit Woolfs optreden voor de BBC in 1937, waarin ze met kwetsbare stem de volgende tekst uitspreekt: ‘Words, English words, are full of echoes, of memories, of associations, naturally. They have been out and about, on people’s lips, in their houses, in the streets, in the fields, for so many centuries. And that is one of the chief difficulties in writing them today – that they are stored with other meanings, with other memories, and they have contracted so many famous marriages in the past.’

Daarna volgt een rake muzikale typering van belangrijke personen uit het alledaagse leven van Clarissa Dalloway, mensen met wie ze in het verleden een sterke band voelde zonder daar de consequenties uit te trekken. In een bijzondere afwisseling van orkestrale en kamermuzikale passages bouwde Richter een vervreemdende factor in, want herinneringen raken immers vertekend. Maar ook klinkt er het klokgelui van de Big Ben, dat Woolf dagelijks ter ore moet zijn gekomen.

In Orlando draait alles om transformatie. Voor Richter een reden om dit boek te verklanken in een soort ingenieuze opeenvolging van variaties, die aanhaken bij het beroemde thema uit La Folia, waarop componisten als Corelli, Vivaldi en Bach hun fantasie al eerder loslieten. Richter voegt er door middel van electronica eigentijdse klankkleuren aan toe.

The Waves, het derde deel is het aangrijpendst en wordt ingeleid door een voordracht van het zelfmoordbriefje dat de schrijfster achterliet voor haar man, waarna ze met zakken vol stenen de rivier inliep. Dromerige melodiefragmenten in golfachtige structuren verklanken dit drama van de vrouw die te gevoelig was voor het leven. Met zijn empathische muziek verlicht Richter haar eenzaamheid.

Wenneke Savenije (2-2017)

  • Richter
  • cover
Terug naar het overzicht