Terug naar het overzicht
cover
Bach, J.S. The Well-Tempered Clavier 1 & 2
€ 29,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Bach, J.S.

The Well-Tempered Clavier 1 & 2

0034571142913

Componist Bach, J.S.
Titel The Well-Tempered Clavier 1 & 2
Artiest Hewitt, Angela
Artikel nr. 711429184843
EAN Code 0034571142913
Aantal CD's 4
Label HARMONIA G - O HYPERION
Releasedatum 2015-07-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Präludium Nr. 1: C-Dur BWV 846 — ANGELA HEWITT 002:08
2 Fuge Nr. 1: C-Dur BWV 846 — ANGELA HEWITT 001:56
3 Präludium Nr. 2: c-moll BWV 847 — ANGELA HEWITT 001:31
4 Fuge Nr. 2: c-moll BWV 847 — ANGELA HEWITT 001:45
5 Präludium Nr. 3: Cis-Dur BWV 848 — ANGELA HEWITT 001:24
6 Fuge Nr. 3: Cis-Dur BWV 848 — ANGELA HEWITT 002:14
7 Präludium Nr. 4: cis-moll BWV 849 — ANGELA HEWITT 002:31
8 Fuge Nr. 4: cis-moll BWV 849 — ANGELA HEWITT 005:27
9 Präludium Nr. 5: D-Dur BWV 850 — ANGELA HEWITT 001:21
10 Fuge Nr. 5: D-Dur BWV 850 — ANGELA HEWITT 002:09
11 Präludium Nr. 6: d-moll BWV 851 — ANGELA HEWITT 001:42
12 Fuge Nr. 6: d-moll BWV 851 — ANGELA HEWITT 002:34
13 Präludium Nr. 7: Es-Dur BWV 852 — ANGELA HEWITT 003:34
14 Fuge Nr. 7: Es-Dur BWV 852 — ANGELA HEWITT 001:42
15 Präludium Nr. 8: es-moll BWV 853 — ANGELA HEWITT 003:40
16 Fuge Nr. 8: es-moll BWV 853 — ANGELA HEWITT 005:36
17 Präludium Nr. 9: E-Dur BWV 854 — ANGELA HEWITT 001:27
18 Fuge Nr. 9: E-Dur BWV 854 — ANGELA HEWITT 001:07
19 Präludium Nr. 10: e-moll BWV 855 — ANGELA HEWITT 002:19
20 Fuge Nr. 10: e-moll BWV 855 — ANGELA HEWITT 001:10
21 Präludium Nr. 11: F-Dur BWV 856 — ANGELA HEWITT 001:02
22 Fuge Nr. 11: F-Dur BWV 856 — ANGELA HEWITT 001:35
23 Präludium Nr. 12: f-moll BWV 857 — ANGELA HEWITT 001:52
24 Fuge Nr. 12: f-moll BWV 857 — ANGELA HEWITT 004:38
1 Präludium Nr. 13: Fis-Dur BWV 858 — ANGELA HEWITT 001:31
2 Fuge Nr. 13: Fis-Dur BWV 858 — ANGELA HEWITT 002:19
3 Präludium Nr. 14: fis-moll BWV 859 — ANGELA HEWITT 001:01
4 Fuge Nr. 14: fis-moll BWV 859 — ANGELA HEWITT 003:16
5 Präludium Nr. 15: G-Dur BWV 860 — ANGELA HEWITT 000:55
6 Fuge Nr. 15: G-Dur BWV 860 — ANGELA HEWITT 003:00
7 Präludium Nr. 16: g-moll BWV 861 — ANGELA HEWITT 002:01
8 Fuge Nr. 16: g-moll BWV 861 — ANGELA HEWITT 001:45
9 Präludium Nr. 17: As-Dur BWV 862 — ANGELA HEWITT 001:26
10 Fuge Nr. 17: As-Dur BWV 862 — ANGELA HEWITT 003:06
11 Präludium Nr. 18: gis-moll BWV 863 — ANGELA HEWITT 001:29
12 Fuge Nr. 18: gis-moll BWV 863 — ANGELA HEWITT 002:22
13 Präludium Nr. 19: A-DurA-Dur BWV 864 — ANGELA HEWITT 001:27
14 Fuge Nr. 19: A-Dur BWV 864 — ANGELA HEWITT 002:00
15 Präludium Nr. 20: a-moll BWV 865 — ANGELA HEWITT 001:03
16 Fuge Nr. 20: a-moll BWV 865 — ANGELA HEWITT 005:38
17 Präludium Nr. 21: B-Dur BWV 866 — ANGELA HEWITT 001:20
18 Fuge Nr. 21: B-Dur BWV 866 — ANGELA HEWITT 001:51
19 Präludium Nr. 21: b-moll BWV 867 — ANGELA HEWITT 004:01
20 Fuge Nr. 22: b-moll BWV 867 — ANGELA HEWITT 003:10
21 Präludium Nr. 23: H-Dur BWV 868 — ANGELA HEWITT 001:03
22 Fuge Nr. 23: H-Dur BWV 868 — ANGELA HEWITT 002:24
23 Präludium Nr. 24: h-moll BWV 869 — ANGELA HEWITT 004:47
24 Fuge Nr. 24:- h-moll BWV 869 — ANGELA HEWITT 006:48
1 Präludium Nr. 1: C-Dur BWV 870 — ANGELA HEWITT 002:34
2 Fuge Nr. 1: C-Dur BWV 870 — ANGELA HEWITT 001:36
3 Präludium Nr. 2: c-moll BWV 871 — ANGELA HEWITT 002:29
4 Fuge Nr. 2: c-moll BWV 871 — ANGELA HEWITT 002:48
5 Präludium Nr. 3: Cis-Dur BWV 872 — ANGELA HEWITT 001:56
6 Fuge Nr. 3: Cis-Dur BWV 872 — ANGELA HEWITT 001:52
7 Präludium Nr. 4: cis-moll BWV 873 — ANGELA HEWITT 004:48
8 Fuge Nr. 4: cis-moll BWV 873 — ANGELA HEWITT 002:14
9 Präludium Nr. 5: D-Dur BWV 874 — ANGELA HEWITT 005:34
10 Fuge Nr. 5: D-Dur BWV 874 — ANGELA HEWITT 002:57
11 Präludium Nr. 6: d-moll BWV 875 — ANGELA HEWITT 001:30
12 Fuge Nr. 6: d-moll BWV 875 — ANGELA HEWITT 002:10
13 Präludium Nr. 7: Es-Dur BWV 876 — ANGELA HEWITT 002:30
14 Fuge Nr. 7: Es-Dur BWV 876 — ANGELA HEWITT 001:48
15 Präludium Nr. 8: dis-moll BWV 877 — ANGELA HEWITT 004:03
16 Fuge Nr. 8: dis-moll BWV 877 — ANGELA HEWITT 004:32
17 Präludium Nr. 9: E-Dur BWV 878 — ANGELA HEWITT 004:53
18 Fuge Nr. 9: E-Dur BWV 878 — ANGELA HEWITT 003:28
19 Präludium Nr. 10: e-moll BWV 879 — ANGELA HEWITT 004:13
20 Fuge Nr. 10: e-moll BWV 879 — ANGELA HEWITT 002:47
21 Präludium Nr. 11: F-Dur BWV 880 — ANGELA HEWITT 003:22
22 Fuge Nr. 11: F-Dur BWV 880 — ANGELA HEWITT 001:39
23 Präludium Nr. 12: f-moll BWV 881 — ANGELA HEWITT 004:44
24 Fuge Nr. 12: f-moll BWV 881 — ANGELA HEWITT 001:52
1 Präludium Nr. 13: Fis-Dur BWV 882 — ANGELA HEWITT 003:28
2 Fuge Nr. 13: Fis-Dur BWV 882 — ANGELA HEWITT 002:32
3 Präludium Nr. 14: fis-moll BWV 883 — ANGELA HEWITT 003:06
4 Fuge Nr. 14: fis-moll BWV 883 — ANGELA HEWITT 003:42
5 Präludium Nr. 15: G-Dur BWV 884 — ANGELA HEWITT 002:40
6 Fuge Nr. 15: G-Dur BWV 884 — ANGELA HEWITT 001:13
7 Präludium Nr. 16: g-moll BWV 885 — ANGELA HEWITT 003:39
8 Fuge Nr. 16: g-moll BWV 885 — ANGELA HEWITT 002:37
9 Präludium Nr. 17: As-Dur BWV 886 — ANGELA HEWITT 004:08
10 Fuge Nr. 17: As-Dur BWV 886 — ANGELA HEWITT 003:39
11 Präludium Nr. 18: gis-moll BWV 887 — ANGELA HEWITT 004:11
12 Fuge Nr. 18: gis-moll BWV 887 — ANGELA HEWITT 003:20
13 Präludium Nr. 19: A-Dur BWV 888 — ANGELA HEWITT 002:10
14 Fuge Nr. 19: A-Dur BWV 888 — ANGELA HEWITT 001:13
15 Präludium Nr. 20: a-moll BWV 889 — ANGELA HEWITT 004:27
16 Fuge Nr. 20: a-moll BWV 889 — ANGELA HEWITT 001:29
17 Präludium Nr. 21: B-Dur BWV 890 — ANGELA HEWITT 007:22
18 Fuge Nr. 21: B-Dur BWV 890 — ANGELA HEWITT 002:36
19 Präludium Nr. 22: b-moll BWV 891 — ANGELA HEWITT 003:09
20 Fuge Nr. 22: b-moll BWV 891 — ANGELA HEWITT 004:36
21 Präludium Nr. 23: H-Dur BWV 892 — ANGELA HEWITT 002:05
22 Fuge Nr. 23: H-Dur BWV 892 — ANGELA HEWITT 003:27
23 Präludium Nr. 24: h-moll BWV 893 — ANGELA HEWITT 002:13
24 Fuge Nr. 24: h-moll BWV 893 — ANGELA HEWITT 001:44

‘Afgezien van overwegingen van authenticiteit is er […] niets dat de moderne piano zou kunnen beletten recht te doen aan alle architectonische implicaties van de barokstijl […] en aan die van Bach in het bijzonder,’ aldus Glenn Gould in een artikel uit 1972. Hewitt, ooit winnares van een Ereconcours ter nagedachtenis aan haar Canadese landgenoot, onderschrijft met deze opname het citaat met intelligente verve. De altijd weer verrassend gevarieerde werken zijn bij haar vol lenige verbeelding en vitaal avontuur. Lineaire precisie en een warm gevoel voor de harmonie sluiten een overtuigend pact. Haar non-legato zorgt voor glasheldere versieringen, ritmiek en chromatische loopjes. Geen enkele stem wordt ook maar even verwaarloosd en wanneer zij ervoor kiest er een uit te lichten blijven de andere stemgangen even aanwezig. Haar gevoel voor agogiek en rubato verleent aan alle preludes en fuga’s een grote sierlijke adem die steeds persoonlijk is. Vooral deze subtiele eigenzinnigheid is zeer uitdagend, zonder te ver te gaan. Voor het begeleidende tekstboek schreef Hewitt compacte, duidelijke toelichtingen bij alle werken en zij laat niet na Gounod een ‘boosdoener’ te noemen om de mierzoete Ave Maria-melodie die hij bij Bachs eerste preludium componeerde. ‘Das wohltemperierte Clavier’ houdt nooit op een bron van inspiratie te zijn,’ schrijft Hewitt. Voor haar interpretaties geldt dat ook.

Willem Veldhuizen

Wie de ‘Clavierwerke’ van Bach bekijkt, zal direct opmerken dat de componist karig is met zijn muzikale aanwijzingen. Tempo, frasering, alles moet door de muzikant zelf uitgezocht worden. De componist is letterlijk eeuwen verwijderd van bijvoorbeeld de romantici, die veel uitbundiger waren met hun speelaanwijzingen. De pianiste Angela Hewitt houdt zich al jaren bezig met de interpretatie van Bachs werken. Dit jaar beperkt ze zich tijdens haar tournees tot één standaardwerk, het Wohltemperierte Klavier, gespeeld op een moderne concertvleugel. Deze biedt mogelijkheden die Bach niet eens had kúnnen voorzien.


door Willem Veldhuizen


Bach vertrouwde optimistisch op de goede smaak van diegenen die zich aan zijn werken wilde wagen. Dat goede smaak geen simpele zaak is, bewijst de eerste, ruim twee uur durende dvd van een set waarop de Canadese pianiste Angela Hewitt minutieus en helder als glas ingaat op de muzikale problemen in Bachs ‘Clavierwerke’. Allereerst maakt ze duidelijk dat ze een interpretatie op de piano uitstekend verdraagt. Ze legt daarbij vooral de nadruk op de rijkdom van het toucher op een hedendaags instrument. Verschillende fugastemmen kunnen een eigen dynamiek krijgen; iets dat op een klavecimbel niet mogelijk is. Op een clavichord, een ander toetsinstrument dat Bach bespeeld moet hebben, kan dit overigens, op beperkte schaal, wél. Vervolgens wordt het ademend fraseren, het laten zingen van een toon en het gevarieerd articuleren aan de hand van voorbeelden vaardig en met grote liefde geïllustreerd.
Hewitt is zo thuis in het oeuvre van Bach dat ze er met een bijna achteloos gemak over vertelt. Ook andere subtiele en ingewikkelde problemen maakt ze inzichtelijk. Of het nu om opmaten, versieringen of het memoriseren van een gecompliceerde fuga gaat, overal is haar intellectuele brille zinnig en vol elan. Dat de goede Bach-smaak uiteindelijk een mengsel is van het grondig bestuderen van de historische uitvoeringspraktijk, van experimentierfreudige’ fantasie en een voortdurende concentratie op een heldere stemvoering is een overtuigende conclusie.
Toch klinkt in Hewitts woorden ook de uitspraak van Mahler door die zegt: ‘Het belangrijkste van de muziek staat niet in de noten.’ Het komt uiteindelijk ook aan op inspiratie, maar haar les kan dit mysterieuze proces zeker op gang helpen, niet alleen bij studenten en pianisten. Haar heldere betoog is uitstekend te volgen en zal ook de geïnteresseerde leek bewuster maken van de wereld áchter Bachs noten. 
Dat goed doceren en musiceren uit hetzelfde brein afkomstig kunnen zijn bewijst de Canadese pianiste met de tweede dvd waarop zij Bachs Vierde partita, zijn ‘Italiaans concert’ en zijn ‘Chromatische fantasie en fuga’ speelt. Het sober vastgelegde recital doet alle recht aan het niveau van de interpretaties. Luister naar de briljant-sierlijke Aria en de adembenemend virtuoze Gigue uit de Partita waarin intellect en gloedvolle emoties samenkomen. Nergens leidt Hewitts exacte weten tot steriliteit. Haar spel blijft levendig en vol gepast eigenzinnige timing. En luister ook vooral naar de waar nodig orkestrale pianoklank! Dit is complete, moderne pianistiek in de beste betekenis van het woord. Met de uitvoering van de ‘Chromatische fantasie en fuga’ die vrij en romantisch geïmproviseerd lijkt, besluit Angela Hewitt haar recital.
Pianolegende Arthur Schnabel gaf er de voorkeur aan het Wohltemperierte Klavier en andere werken van Bach niet in de concertzaal te spelen. Hij vond deze muziek daarvoor te intiem. Een uitvoering zou neerkomen op de ontwijding van iets heiligs. Hoeveel respect deze delicate zienswijze ook afdwingt en hoe waar zij misschien ook is, wij kunnen ons gelukkig prijzen dat Angela Hewitt Bachs werken in het openbaar vertolkt, dat ze er over doceert en dat ze ze op de zilveren schijf zet. Samen met haar onlangs verschenen Wohltemperierte Klavier is deze dubbel-dvd een ijkpunt in de Bach-interpretatie van dit moment.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht