0887654920423
Componist | Verdi, Giuseppe |
Titel | The Verdi Album |
Artiest | Kaufmann, Jonas \ Orchestra dell’Opera di Parma |
Dirigent | Morandi, Pier Giorgio |
Artikel nr. | 009204288765 |
EAN Code | 0887654920423 |
Aantal CD's | 1 |
Label | SONY CLASSICAL |
Releasedatum | 2013-09-12 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | La donna è mobile (3. Akt) — KAUFMANN, JONAS | 002:21 |
2 | Se quel guerrier io fossi! - Celeste Aida (1. Akt) — KAUFMANN, JONAS | 004:43 |
3 | Di' tu se fedele (1. Akt) — KAUFMANN, JONAS | 003:29 |
4 | Forse la soglia attinse - Ma se m'è forza perderti (3. Akt) — KAUFMANN, JONAS | 005:41 |
5 | Ah, si, ben mio - Di wuella pira (3. Akt) — KAUFMANN, JONAS | 007:52 |
6 | Oh! fede negar potessi - Quando le sere al placido (2. Akt) — KAUFMANN, JONAS | 006:21 |
7 | O inferno! Amelia qui! Sento avvampar nell' anima - Cielo pietoso, rendila (2. Akt) — KAUFMANN, JONAS | 005:56 |
8 | E lui! Desso, l'Infante! - Dio, che nell'alma inondere (2. Akt) — KAUFMANN, JONAS | 008:26 |
9 | La vita é inferno all' infelice - O tu, che in seno agli angeli (3. Akt) — KAUFMANN, JONAS | 010:41 |
10 | Destatevi, o pietre - Giuri ognun questo canuto (3. Akt) — KAUFMANN, JONAS | 004:25 |
11 | Dio! Mi potevi scagliar (3. Akt) — KAUFMANN, JONAS | 005:14 |
12 | Niun mi tema (4. Akt) — KAUFMANN, JONAS | 006:09 |
Jonas Kaufmann is hot, heel erg hot. ‘Der begehrteste Tenor der Welt’ heeft dan ook alles mee: een stem uit duizenden, charisma, intelligentie, muzikaliteit, buitengewone acteerkwaliteiten en – eerlijk is eerlijk – hij heeft de ‘looks’. Met veel verschillende rollen op zijn repertoire, van Massenet tot Wagner, is hij ook zeer veelzijdig. Maar kan hij dan ook alles zingen? Zijn eerste recital met uitsluitend Verdiaria’s, waarvoor hij zijn vertrouwde label Decca heeft ingeruild voor Sony, brengt mij in twijfel. Duca en Macduff heeft hij al ver achter zich gelaten, maar aan Otello is hij duidelijk nog niet toe. Niet dat het hem aan kracht ontbreekt, het is meer dat hij nog te ver van de rol afstaat. Ook over zijn Radames ben ik niet enthousiast, al vind ik het diminuendo aan het eind van Celeste Aida heel erg mooi. Zijn Carlo is van een ongekende schoonheid en zijn Alvaro smaakt naar meer. Ook Manrico ligt hem goed, al klinkt zijn hoge c in Di quella pira een beetje geknepen. Maar het meest weet hij mij in Destatevi, o pietre! te overtuigen. De dirigent legt vreemde tempovoorkeuren aan de dag: eerst hollen en dan radicaal remmen… Desalniettemin een cd om te hebben.
Basia Jaworski (5-2013)