Terug naar het overzicht
cover
Mozart \ Chopin The Salzburg Recital - Grigory Sokolov
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mozart \ Chopin

The Salzburg Recital - Grigory Sokolov

0028947943426

Componist Mozart \ Chopin
Titel The Salzburg Recital - Grigory Sokolov
Artiest Sokolov, Grigory
Artikel nr. 479434200289
EAN Code 0028947943426
Aantal CD's 2
Label DEUTSCHE GRAMMOPHON
Releasedatum 2015-01-16
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro assai (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 007:42
2 2. Adagio (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 009:52
3 3. Presto (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 004:25
4 1. Allegro (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 010:32
5 2. Adagio (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 005:42
6 3. Allegro assai (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 010:52
1 1. in C Major (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 000:53
2 2. in A Minor (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 002:29
3 3. in G Major (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 000:58
4 4. in E Minor (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 002:21
5 5. in D Major (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 000:34
6 6 in B Minor (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 002:21
7 7. in A Major (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 000:46
8 8. in F Sharp Minor (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 001:56
9 9. in E Major (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 001:23
10 10. in C Sharp Minor (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 000:41
11 11. in B Major (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 000:57
12 12. in G Sharp Minor (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 001:16
13 13. in F Sharp Major (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 003:51
14 14. in E Flat Minor (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 000:40
15 15. in D Flat Major "Raindrop" (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 007:12
16 16. in B Flat Minor (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 001:05
17 17. in A Flat Major (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 003:45
18 18. in F Minor (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 001:07
19 19. in E Flat Major (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 001:17
20 20. in C Minor (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 001:45
21 21. in B Flat Major (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 002:27
22 22. in G Minor (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 001:01
23 23. in F Major (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 001:06
24 24. in D Minor (Original Version) — SOKOLOV,GRIGORY 002:59
25 Poème, Op.69 No.1 (Live At Haus für Mozart, Salzburg / 2008) — SOKOLOV,GRIGORY 002:06
26 Mazurka In A Minor, Op.68 No.2 (Live At Haus für Mozart, Salzburg / 2008) — SOKOLOV,GRIGORY 003:47
27 Poème, Op.69 No.2 (Live At Haus für Mozart, Salzburg / 2008) — SOKOLOV,GRIGORY 001:35
28 Mazurka In C Sharp Minor, Op.63 No.3 (Live At Haus für Mozart, Salzburg / 2008) — SOKOLOV,GRIGORY 002:43
29 Les Sauvages (Suite in G minor-major c1728) — SOKOLOV,GRIGORY 001:45
30 Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, BWV 639 (Live At Haus für Mozart, Salzburg / 2008) — SOKOLOV,GRIGORY 003:20

Grigory Sokolov is een vaste gast in de serie Meesterpianisten. Daarin maakt hij al meer dan twintig jaar furore. Toch roept hij bij sommige luisteraars ook weerstand op vanwege zijn eigenzinnige interpretaties. De 65-jarige Rus houdt niet van studio-opnamen. Hij heeft onlangs een contract getekend bij Deutsche Grammophon en de eerste uitgave betreft een liveregistratie van een recital dat hij op 30 juli 2008 heeft gegeven tijdens de Salzburger Festspiele. Het programma had hij overigens drie maanden eerder al in Amsterdam gespeeld. In twee sonates van Mozart zoekt en vindt Sokolov het drama in de muziek, alsof het gaat om een reeks spannende operascènes op de toetsen. Kleine rafels of een incidentele ruwe uitschieter horen erbij. Dit is live. Hier gebeurt iets. In de 24 Preludes opus 28 van Chopin is zijn spel eerder meesleurend dan meeslepend. Luister even naar nr. 16. Met een roekeloze vaart verplaatst hij de luisteraar van de veilige huiskamer naar een dollemansrit op een misschien niet zo safe achtbaan. Liefst zes toegiften volgen, van Skrjabin (twee Poèmes), Chopin (twee Mazurka’s), Rameau en Bach. Het chique Salzburgse publiek klimt zowat op de stoelen van enthousiasme.

Eddie Vetter (3-2015)


Aanbevolen door uw Klassieke Zaken Specialist

Bijzondere liveopname die de muziek springlevend houdt. Sokolov durft zich te laten gaan en risico’s te nemen, kleine onvolkomenheden maken het geheel misschien nog wel spannender. Een breed repertoire komt voorbij. Met Bachs Ich ruf zu Dir, Herr Jesu Christ wordt dit recital mooi meditatief afgesloten. We moeten deze cd en vele andere niet doodanalyseren, maar gewoon ondergaan.

Peter Nijland
Boekhandel Broekhuis (2-2015)

Grigory Sokolov: een levende legende uit de Russische school

Special
'Hij heeft zich ontpopt als een cultfiguur, zijn meditatieve concerten zijn tot rituele ceremonies, ja tot pelgrimages geworden.' Een Duitse krant bracht onlangs de extravagantie van pianist Grigory Sokolov mooi onder woorden. Deutsche Grammophon wist de excentrieke Rus exclusief onder contract te krijgen, met een nieuwe dubbel-cd als visitekaartje.

Excentriek? Dat is nog zwak uitgedrukt. Zijn laatste cd dateert uit 1996, Schubertsonates. Daarna stopte de productie. Geen studio-opnamen meer, besliste Sokolov. De spontaniteit van de concertzaal, dáár gaat het om. En wat die zaal betreft: die wil hij voorafgaand aan een concert van a tot z leren kennen. Een dag lang wil hij ervaren hoe de vleugel op de ruimte reageert. Bij samenspel met een orkest lukt dat nauwelijks, dus is hij maar gestopt met zulke optredens: alleen nog maar solorecitals. De vleugel moet nauwgezet aan zijn maatstaven voldoen: niet ouder dan een jaar of vijf, en vooraf een uitvoerig onderhoud met technicus en pianostemmer. Met die vervelende interviews met journalisten moet het ook maar eens afgelopen zijn. Weg met alles wat afleidt van de essentie, de muziek.

Glenn Gouldachtige pretenties. Rechtlijnig, ja, maar doordacht en gemeend. Integer ook, want alles wordt ondergeschikt gemaakt aan dat ene heilige doel: recht doen aan de noten. Zelfs over het programma van zijn recitals laat Sokolov tot het laatste moment onzekerheid bestaan: ‘Ik wil datgene kunnen spelen wat me ter plekke het beste lijkt’.

Ga als label maar eens om met zo’n ego! Deutsche Grammophon koos er dan ook voor om de nieuwe verbintenis met de Russische meester in te luiden met een unieke terugblik. Op de nieuwe cd klinkt het concert dat Sokolov gaf tijdens de Salzburger Festspiele, op 30 juli 2008. ‘Dit bleek dé manier om deze enigmaenigmatische artiest, deze anti-ster par excellence op ons gele label te introduceren’, verklaart de directie van Deutsche Grammophon. ‘Recensenten en pianofielen volgen natuurlijk alles wat hij doet op de voet, maar met deze cd kunnen we hem introduceren bij een breed publiek.’ Vanwege zijn eenkennigheid beseft namelijk niet iederéén dat we hier mogelijk te maken hebben met ‘the greatist pianist alive’, een levende legende uit de Russische school. Mozarts Sonates KV 280 en 232 en de Preludes van Chopin stonden op die gedenkwaardige zomeravond in 2008 op het programma. Met na afloop – het is inmiddels Sokolovs muzikale handtekening worden – een hele riedel aan encores, zes stuks.

Dat van ‘the greatest’ wordt hier volop waargemaakt. Werkelijk ragfijn klinken de Mozartsonates. Een ultieme beheersing, alles volledig ontdaan van elke vorm van mooimakerij. Bij Chopin wordt uit een romantischer vaatje getapt. Met name in de langzame preludes overheersen een ontspannen zangerigheid en bovenal een uniek soort contrapunt: boven elkaar genoteerde noten klinken nét niet helemaal synchroon. Doordat Sokolov elk melodisch lijntje, hoe kort ook, een eigen signatuur, een eigen soort bloed geeft, krijgen de stemmen een individualiteit die tot uiting komt in een opmerkelijke ritmische tegendraadsheid.

Duivels moeilijk moet het zijn. Het uiterste aan concentratie moet het vergen. Wie deze cd beluistert krijgt dan ook vanzelf begrip voor al die eigenaardigheden van deze meesterpianist, hoezeer die misschien ook een beetje übermenschachtig aandoen. Dit zou wel eens de bijzonderste uitgave van de afgelopen decennia kunnen blijken.

Jos van der Zanden (1-2015)

10 mei Concertgebouw, Amsterdam
12 mei Concertzaal, Tilburg
13 mei Theater aan het Vrijthof, Maastricht
15 mei Muziekgebouw, Eindhoven

  • cover

Terug naar het overzicht