Terug naar het overzicht
cover
Piazzolla, Astor The Piazzolla Project
€ 22,50 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Piazzolla, Astor

The Piazzolla Project

5099926729206

Componist Piazzolla, Astor
Titel The Piazzolla Project
Artiest Artemis Quartet \ Ammon, Jacques
Artikel nr. 5099926729206
EAN Code 5099926729206
Aantal CD's 1
Label PLG UK Classics
Releasedatum 2009-06-22
# Titel & Artiest Tijd
1 Concierto para Quinteto for Piano Quintet: Introduction, allegro - Lento, improvisando - Piu vivo fu — Artemis Quartet/Jacques Ammon 009:48
2 Estaciones Portenas (Seasons in Buenos Aires) for Piano Trio: Otono Porteno - Tempo di Tango — Artemis Quartet/Jacques Ammon 006:04
3 Estaciones Portenas (Seasons in Buenos Aires) for Piano Trio: Invierno Porteno - Andante — Artemis Quartet/Jacques Ammon 007:05
4 Estaciones Portenas (Seasons in Buenos Aires) for Piano Trio: Primavera Portena - Fuga — Artemis Quartet/Jacques Ammon 005:57
5 Estaciones Portenas (Seasons in Buenos Aires) for Piano Trio: Verano Porteno - Tempo di Tango — Artemis Quartet/Jacques Ammon 006:40
6 Fuga y Misterio for Piano Quintet: Movido - Lento — Artemis Quartet/Jacques Ammon 004:25
7 Suite del Angel (Angel Suite) for String Quartet: Introduccion al Angel - Tango, moderato — Artemis Quartet 004:55
8 Suite del Angel (Angel Suite) for String Quartet: Tango del Angel - Tempo di Tango — Artemis Quartet 004:36
9 Suite del Angel (Angel Suite) for String Quartet: Milonga del Angel - melancolico — Artemis Quartet 006:45
10 Suite del Angel (Angel Suite) for String Quartet: La Muerte del Angel - Fuga, movido — Artemis Quartet 003:37

Bruisende Piazzolla voor strijkkwartet en piano

Het Artemis Quartet wijdt samen met de pianist Jacques Ammon een cd aan de Argentijnse componist Astor Piazzolla. Ze laten zijn muziek bruisen met opzwepende ritmes en meeslepende solo’s.

door Lonneke Regter

De cellist van het Duitse Artemis Quartet, Eckart Runge, is ruim tien jaar geleden samen met de pianist Jacques Ammon begonnen aan Celloproject. Daarin brengen ze tango’s (Piazzolla, Gardel), jazz (Kapustin, Corea) en filmmuziek (Rota, Chaplin, Sjostakovitsj) op uiteenlopende locaties en festivals. Ze spelen eigen arrangementen of bestaande composities voor cello en piano enpresenteren de concerten zelf, in het Frans, Duits, Engels of Spaans. Doel van het project is meer mensen te laten kennismaken met ‘klassieke’ tango-, jazz- en filmmuziek.
Dit was precies wat de Argentijn Astor Piazzolla (1921-1992) in zijn tijd voor ogen had. Uit onvrede met de traditionele tango, die volgens hem aan muzikale armoede leed, ging hij zich steeds meer in klassieke muziek verdiepen. Zo creëerde hij eigenzinnige tangomuziek met elementen uit de jazz, Zuid-Amerikaanse volksmuziek en hedendaagse muziek. Het werd de basis voor een stijl die later tango nuevo genoemd werd. Door Piazzolla’s vernieuwende aanpak werd deze tango niet alleen gespeeld in de louche bars van Buenos Aires, maar ook in concertzalen.
Uit Celloproject groeiden al gauw nieuwe bewerkingen van Piazzolla’s muziek, nu voor het Artemis Quartet, dat soms werd aangevuld met een piano. Het resulteerde in vele toegiften tijdens de internationale tournees van het vermaarde ensemble en tijdens concerten in hun thuishaven, de Philharmonie in Berlijn. De composities werden zo enthousiast ontvangen dat het kwartet en Jacques Ammon nu samen een cd hebben opgenomen met die eigen bewerkingen. Dit jaar toeren de musici met The Piazzolla Project. In februari trakteerde het gezelschap de Kleine Zaal van het Concertgebouw al op een keur aan tangopareltjes.
Het bekendste werk op de cd is Las quatros estaciones porteñas, oorspronkelijk geschreven voor kamerorkest en viool. Het is de tangopendant van Vivaldi’s De vier jaargetijden. Deze compositie bestaat, net als die van Vivaldi, uit vier delen, zogenaamde porteñas. Een porteño is een havenbewoner van Buenos Aires, die vanwege zijn buitenleven de seizoenen in al hun heftigheid meemaakt. Astor Piazzolla schreef het levendige werk tussen 1965 en 1970. Pas nadat zijn oeuvre eind jaren tachtig werd ontdekt door klassiek geschoolde musici, werd Las quatros estaciones porteñas in Europa bekend.
Het stuk heeft alle ingrediënten van de tango nuevo: aanstekelijke ritmes, meeslepende tempoveranderingen en, vooral, een intense en sensuele sfeer waarin uitbundigheid en melancholie elkaar afwisselen. In de bewerking van Runge en Ammon voor pianotrio is een grote solorol voor de cello weggelegd, waardoor het stuk dramatiek en diepte krijgt. In Concierto para Quinteto pakken de instrumenten flink uit. Weemoed gaat hand in hand met Zuid-Amerikaans vrolijkheid. De primarius Natalia Prischepenko schittert. De violist Gregor Sigl en de altviolist Friedemann Weigle, die beiden sinds juli 2007 deel uitmaken van het Artemis Quartet, zorgen afwisselend voor warme tegenstemmen en drive.
In Fuga y Misterio is duidelijk te horen hoe complex de muziek van Piazzolla kan zijn. Alle stemmen zijn met elkaar verweven en volgen elkaar in een razend tempo op. Na dit muzikale vuurwerk komt er plotseling een rustiger geluid: vage herinneringen aan vervlogen tijden - een overgang die kenmerkend is voor de abrupte stemmingswisselingen in Piazzolla’s muziek. In Suite del Angel voor strijkkwartet blijkt het duidelijkst dat het Artemis Quartet een prestatie van niveau levert met ontroerend, puntgaaf en zinderend samenspel dat met lef wordt gebracht. Piazzolla krijgt postuum zijn zin: The Piazzolla Project bevat klassieke tango’s van grote klasse.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht