0827949036668
Componist | Mendelssohn, Felix |
Titel | The piano concertos; Rondo brilliant, op. 29 |
Artiest | Helmchen, Martin \ Royal Flemish Philharmonic \ Herreweghe \ Philippe |
Artikel nr. | 5186366PTC |
EAN Code | 0827949036668 |
Aantal CD's | 1 |
Label | PENTATONE |
Releasedatum | 2010-09-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Nr. 1, 1. Satz: Molto allegro con fuoco — Helmchen, Martin (Klavier) / Herreweghe, Philippe / Royal Flanders Philh. Antwerpen | 007:31 |
2 | Nr. 1, 2. Satz: Andante — Helmchen, Martin (Klavier) / Herreweghe, Philippe / Royal Flanders Philh. Antwerpen | 006:19 |
3 | Nr. 1, 3. Satz: Presto — Helmchen, Martin (Klavier) / Herreweghe, Philippe / Royal Flanders Philh. Antwerpen | 006:52 |
4 | Nr. 2, 1. Satz: Allegro appassionato — Helmchen, Martin (Klavier) / Herreweghe, Philippe / Royal Flanders Philh. Antwerpen | 009:36 |
5 | Nr. 2, 2. Satz: Adagio - Molto sostenuto — Helmchen, Martin (Klavier) / Herreweghe, Philippe / Royal Flanders Philh. Antwerpen | 006:06 |
6 | Nr. 2, 3. Satz: Finale - Presto scherzando — Helmchen, Martin (Klavier) / Herreweghe, Philippe / Royal Flanders Philh. Antwerpen | 007:06 |
7 | Rondo brillante op. 29 Es-dur (für Klavier und Orchester) — Helmchen, Martin (Klavier) / Herreweghe, Philippe / Royal Flanders Philh. Antwerpen | 011:20 |
Helmchen speelt met aanstekelijk plezier
De begaafde jonge Duitse pianist Martin Helmchen zal de komende tijd in Nederland geregeld te horen zijn als ‘artist in residence’ bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Hij wordt ook aan Nederland gebonden door zijn contract met het label PentaTone, dat inmiddels al vijf cd’s met hem heeft uitgebracht, waarop hij Mozart, Schubert, Dvorák en Schumann speelt. Samen met Philippe Herreweghe en diens Vlaamse orkest komt hij nu met een nieuwe Mendelssohn-opname. Zijn spel is van een zeldzame lichtvoetigheid: de pianistische heksentoeren klinken als fonteinen van parelende waterdruppels, en met een aanstekelijk plezier etaleert hij zijn virtuositeit. De stevig aangezette ritmiek wordt gelardeerd met puntige accenten, maar daarnaast brengt hij de bezonnen, lyrische momenten met een grote innigheid en een verrassend weke poëzie. De liedachtige langzame delen in beide pianoconcerten zijn van een grote eenvoud en de zinsbouw is perfect van timing en goed gearticuleerd. Zijn uiterst verfijnde rubato wordt perfect opgevangen door het orkest, en ook het rubato in het orkest wordt door de pianist gepareerd in een haast kamermuzikale wisselwerking. Zo krijgt de luisteraar net díe suggestie van vrijheid die deze muziek nodig heeft, en heeft hij het gevoel dat de componist zelf aan het klavier zit.
Katja Reichenfeld