0095115527320
Componist | Beethoven, L. van |
Titel | The Piano Concertos - Quintet for Piano and Winds |
Artiest | Swedish Chamber Orchestra / Bavouzet, Jean-Efflam |
Artikel nr. | 1552732124610 |
EAN Code | 0095115527320 |
Aantal CD's | 3 |
Label | HARMONIA A - F CHANDOS |
Releasedatum | 2020-09-04 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | I Allegro con brio — Jean-Efflam Bavouzet; Swedish Chamber Orchestra | 013:02 |
2 | II Adagio — SWEDISH CHAMBER ORCHESTRA JEAN EFFL | 008:14 |
3 | III Rondo. Molto allegro — SWEDISH CHAMBER ORCHESTRA JEAN EFFL | 006:00 |
4 | I Allegro con brio — Jean-Efflam Bavouzet; Swedish Chamber Orchestra | 016:42 |
5 | II Largo — SWEDISH CHAMBER ORCHESTRA JEAN EFFL | 009:42 |
6 | III Rondo. Allegro — SWEDISH CHAMBER ORCHESTRA JEAN EFFL | 008:38 |
1 | I Allegro con brio — Jean-Efflam Bavouzet; Swedish Chamber Orchestra | 015:48 |
2 | II Largo — SWEDISH CHAMBER ORCHESTRA JEAN EFFL | 008:56 |
3 | III Rondo. Allegro - Presto — SWEDISH CHAMBER ORCHESTRA JEAN EFFL | 008:57 |
4 | I Allegro moderato — Jean-Efflam Bavouzet; Swedish Chamber Orchestra | 017:51 |
5 | II Andante con moto - — SWEDISH CHAMBER ORCHESTRA JEAN EFFL | 004:18 |
6 | III Rondo. Vivace - Presto — SWEDISH CHAMBER ORCHESTRA JEAN EFFL | 009:33 |
1 | I Allegro — Jean-Efflam Bavouzet; Swedish Chamber Orchestra | 018:58 |
2 | II Adagio un poco mosso - — SWEDISH CHAMBER ORCHESTRA JEAN EFFL | 007:31 |
3 | III Rondo. Allegro — SWEDISH CHAMBER ORCHESTRA JEAN EFFL | 009:46 |
4 | I Allegro, ma non troppo — Jean-Efflam Bavouzet; Karin Egardt; Kevin Spagnolo; Mikael Lindström; Terése Larsson | 012:40 |
5 | II Andante cantabile — SWEDISH CHAMBER ORCHESTRA JEAN EFFL | 006:34 |
6 | III Rondo. Allegro, ma non troppo — SWEDISH CHAMBER ORCHESTRA JEAN EFFL | 005:38 |
De indrukwekkende discografie van de Franse pianist Jean-Efflam Bavouzet (1962) groeit gestaag, met onder andere de complete pianowerken van Ravel en Debussy, alle Beethovensonates, de pianosonates van Haydn en de pianoconcerten van Mozart en Prokofjev. Toch noemt de pianist zichzelf geen ‘completist’: ‘Ik heb altijd al een groot repertoire gespeeld en dat al dertig jaar lang’, verklaarde hij twee jaar geleden laconiek in De Nieuwe Muze: ‘Ik zou nooit de complete werken van Satie, Chopin, Brahms of Schubert opnemen. Dat doe ik alleen bij muziek waarmee ik een sterke affiniteit voel.’ Bij het beluisteren van zijn nieuwste album met de complete pianoconcerten van Beethoven, wordt al meteen duidelijk dat Bavouzet een diepe verwantschap voelt met de componist wiens verjaardag door corona enigszins in de soep liep. De geestdrift voor Beethovens karaktervolle pianoconcerten spat er vanaf in de fris en energiek gespeelde hoekdelen, die Bavouzet en het Swedish Chamber Orchestra in pittige tempi en markante fraseringen uiteenzetten. In de lyrische delen overheersen tragiek en innigheid, waarbij piano en orkest aangrijpende dialogen aangaan. Je zou bijna denken dat je deze pianoconcerten voor het eerst hoort, zo raak en levendig weet Bavouzet ze te herscheppen. Een prachtig Beethovenalbum!
Wenneke Savenije (Klassieke Zaken 5-2020)