0028947848905
Componist | Rachmaninov, Sergej |
Titel | The Piano Concertos, Paganini Rhapsody |
Artiest | Lisitsa, Valentina \ London Symphony Orchestra |
Dirigent | Francis, Michael |
Artikel nr. | 002894784890 |
EAN Code | 0028947848905 |
Aantal CD's | 2 |
Label | Decca |
Releasedatum | 2013-03-08 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Vivace (Original Version) — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 012:52 |
2 | 2. Andante (Original Version) — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 005:55 |
3 | 3. Allegro vivace (Original Version) — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 007:27 |
4 | 1. Allegro ma non tanto — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 015:31 |
5 | 2. Intermezzo Adagio — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 010:27 |
6 | 3. Finale Alla breve — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 013:31 |
1 | 1. Moderato (Original Version) — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 010:17 |
2 | 2. Adagio sostenuto (Original Version) — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 010:44 |
3 | 3. Allegro scherzando (Original Version) — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 011:45 |
4 | 1. Allegro vivace Alla breve (Original Version) — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 009:33 |
5 | 2. Largo (Original Version) — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 006:18 |
6 | 3. Allegro vivace (Original Version) — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 008:58 |
7 | Introduction & Variation 1 (Original Version) — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:27 |
8 | Theme (Original Version) — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:19 |
9 | Variation 2 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:19 |
10 | Variation 3 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:25 |
11 | Variation 4 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:29 |
12 | Variation 5 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:28 |
13 | Variation 6 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:58 |
14 | Variation 7 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 001:07 |
15 | Variation 8 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:34 |
16 | Variation 9 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:32 |
17 | Variation 10 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:54 |
18 | Variation 11 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 001:22 |
19 | Variation 12 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 001:22 |
20 | Variation 13 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:29 |
21 | Variation 14 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:43 |
22 | Variation 15 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 001:04 |
23 | Variation 16 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 001:35 |
24 | Variation 17 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 001:42 |
25 | Variation 18 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 002:51 |
26 | Variation 19 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:27 |
27 | Variation 20 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:36 |
28 | Variation 21 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:25 |
29 | Variation 22 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 001:33 |
30 | Variation 23 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 000:49 |
31 | Variation 24 — Valentina Lisitsa, London Symphony Orchestra, Mich | 001:14 |
Valentina Lisitsa; meer dan een internethype
De Oekraïense pianiste Valentina Lisitsa kan met recht een YouTube-sensatie genoemd worden. Inmiddels zijn haar video's op het internetkanaal al meer dan 55 miljoen keer bekeken. Het leverde haar een contract op bij platenlabel Decca, dat nu haar prachtige opname van de werken voor piano en orkest van Rachmaninov heeft uitgebracht.
YouTube is volgens Valentina Lisitsa de ultieme muziekdemocratie, met alle voor- en nadelen van dien. "Er is zo ontzettend veel te vinden online. Het is echt dé plek geworden om muziek te beluisteren. En om daarop te reageren. Die reacties zijn erg primair, mensen zijn soms onverbiddelijk in hun oordeel. Als een musicus een klein foutje maakt is meteen de hele uitvoering waardeloos, hoe mooi de rest ook klinkt. Het is moeilijk om je aan dat soort kritiek te onttrekken, en om niet zelf te worden meegezogen in die discussies." En in de buitenwereld spreekt succes op YouTube eerder in je nadeel. "Je bent vaak bezig aan sceptici te bewijzen dat je geen fake bent, dat je een serieus artieste bent."
Dat bewijs levert Lisitsa onder meer met haar opname van de pianoconcerten van Rachmaninov en diens Paganinirapsodie. Lisitsa groeide op met uitvoeringen van zijn muziek in wat ze de 'Sovjetstijl' noemt: een hyperromantische brij van muziek, met een groot en zwaar geluid. "Van die uitvoeringen die je op de radio hoort en denkt: wat is toch die verschrikkelijke muziek die op Rachmaninov lijkt? Om er vervolgens achter te komen dat het Rachmaninov wás! We hebben het altijd over de intenties van de componist als het over muziek gaat. In het geval van Rachmaninov kunnen we zelf horen wat hij wilde, want we hebben opnames van hem in zijn eigen werken. En veel uitvoeringen liggen daar mijlenver vanaf! Ik probeer dan ook zijn eigen stijl als leidraad te nemen: aristocratisch, ingehouden."
Lisitsa's opnamen laten inderdaad een opvallend frisse benadering van de muziek horen. De pianolijn is altijd helder gearticuleerd, met zelfs in de technisch meest uitdagende stukken elke noot op zijn plaats. Daarnaast is haar spel expressief, fraai zangerig in de lyrische passages, en allesbehalve saai; op de momenten dat het moet spat de muziek met dramatische kracht uit de boxen, zonder ooit vulgair te worden.
Dat Lisitsa een rotsvast geloof heeft in deze muziek blijkt uit het feit dat ze de opnames uit eigen zak betaalde, nog voordat ze een platencontract had. Met haar huis als onderpand huurde ze het London Symphony Orchestra en dirigent Michael Francis in, die ze met haar YouTube-filmpjes enthousiast had gemaakt voor het project. "Ik had de opnames daarna natuurlijk ook alleen online kunnen delen. Maar mijn ambities voor dit project waren groter. Je wilt toch ook dat je kinderen naar de beste mogelijke school gaan? Wat dat betreft had ik het met Decca niet beter kunnen treffen!"
Ze geniet van het succes, maar dat betekent niet dat ze minder hard hoeft te werken. "In Hollywoodfilms gaat de held aan het einde van het verhaal, nadat de wereld is gered, naar huis en geniet van zijn rust. Voor mij is het nog steeds elke dag spelen, spelen, en nog eens spelen. Maar mij hoor je niet klagen; voor de muziek doe ik alles."
Benjamin Rous (2-2013)