Terug naar het overzicht
cover
Mozart, W.A. The last three symphonies
€ 24,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mozart, W.A.

The last three symphonies

8424562211193

Componist Mozart, W.A.
Titel The last three symphonies
Artiest Orkest van de Achttiende Eeuw
Dirigent Brüggen, Frans
Artikel nr. 0921119GCD
EAN Code 8424562211193
Aantal CD's 2
Label GLOSSA
Releasedatum 2014-05-01

Voor wie er in de Rotterdamse Doelen in maart 2010 bij was, is deze dubbel-cd een onvergetelijke herinnering. En wie er niet was, kan de gemiste schade inhalen. Het non plus ultra van de Weense klassieke stijl klinkt hier, Mozarts laatste drie symfonieën, met de Nederlandse non plus ultra op de bok, Frans Brüggen. Al bij verschijnen is dit een tijdsdocument. Het Spaanse label Glossa en het productiehuis The Grand Tour van het Orkest van de Achttiende Eeuw kiezen steevast voor pareltjes. Meteen maar even het fugato van de Jupiter (41ste) beluisterd: die complexe meerstemmigheid waar dirigenten zo’n persoonlijke invulling aan kunnen geven. De meesterhand komt vooral tot uiting in het subtiele: kleine speelse accenten, ritmische fluctuaties, oplichtende contrapuntstemmen, zich emaniciperende blazerslijnen. Dit ciseleerwerk is echter overal dienstig aan de grote lijnen, de overkoepelende melodisch-harmonische curves die zo belangrijk zijn in deze muziek. Echt ‘authentiek’ zijn de uitvoeringen niet, daarvoor is het orkest wat aan de forse kant. Hier wordt eerder een prettig compromis bereikt, zonder puristisch geneuzel. In lijn daarmee is de klank donker, majestueus en in de laagte zelfs wat zwoel, wat ongetwijfeld ook met de zaal te maken heeft. Niet alles is volmaakt synchroon – het is live – maar het artistieke niveau is ongekend hoog.

Jos van der Zanden (4-2014)

IN GESPREK MET

Veelzijdige blokfluitist
De virtuoze en veelzijdige blokfluitist Erik Bosgraaf treedt op als solist over de hele wereld, hij improviseert graag, hij geeft les, hij dirigeert en hij is altijd in voor spannende projecten met kunstenaars van andere disciplines. Waar komt zijn brede muzikale interesse vandaan?

Wie weet welke prestigieuze prijzen Erik Bosgraaf allemaal heeft gewonnen, van de Borletti-Buitoni Trust Award tot en met de Nederlandse Muziekprijs, zal misschien niet meteen raden dat hij als puber optrad met een rockband. Bosgraaf: “Hoewel mijn ouders zelf geen muziek maakten, groeide ik op in een gezin waarin klassieke muziek een belangrijke rol speelde. Dankzij mijn moeder luisterden we vooral veel naar oude muziek en mijn twee jaar jongere broertje en ik mochten allebei naar de muziekschool in Drachten. We begonnen met blokfluit en ik speelde later ook nog hobo en mijn broertje fagot. We musiceerden vaak samen en we zaten ook allebei op atletiek. Tijdens de middelbare school was muziek voor mij een belangrijke uitlaatklep, niet alleen als ik met mijn rockband optrad, maar ook als ik thuis blokfluit speelde. Het was voor mij al snel duidelijk dat ik door wilde gaan met dit instrument, mede dankzij de inspirerende lessen van mijn leraar Broer Giesing. De beslissing om van muziek mijn beroep te maken ging min of meer geleidelijk, al kan ik me nog wel één belangrijk, allesbepalend moment herinneren. Dat was tijdens een uitvoering van de Hohe Messe van Bach in de Grote Kerk van Leeuwarden. Ik was betoverd en wist opeens zeker: dát wil ik ook kunnen.”

Erik Bosgraaf studeerde blokfluit in Groningen en Amsterdam en muziekwetenschap in Utrecht en hij ontwikkelde zich tot een veelzijdig musicus. Hij speelt net zo graag zeventiende-eeuwse muziek met zijn eigen ensemble Cordevento, als nieuwe solostukken die speciaal voor hem zijn geschreven. “Ik heb veel geleerd van mijn docenten en mijn medestudenten en ik leer ook veel van mijn eigen studenten. Wat ik tijdens mijn studie wel heb gemist is leren improviseren, daar ben ik de laatste tijd veel mee bezig. Ik krijg ook veel energie van bijzondere samenwerkingsprojecten, zoals de filmmuziek die ik samen met cellist en componist Ernst Reijseger heb gemaakt voor films van Werner Herzog. En ik vind het ook leuk om ensembles en orkesten te leiden. Mijn grootste wapenfeit is dat ik het orkest van Jaap van Zweden in Hong Kong heb geleid, ik zou eigenlijk gewoon solo spelen maar Jaap liet ook het dirigeren aan mij over. Nu het concertleven stilligt door de pandemie mis ik het zelf musiceren het meest. Ik hoop dat ik snel weer live kan optreden met Cordevento, maar ik zie ook uit naar nieuwe uitdagingen als dirigerend solist, bijvoorbeeld in het najaar met Phion.”

Noortje Zanen (Klassieke Zaken 1-2021)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht