8 Tomorrow's Song — MEIJER, LAVINIA 003:06
9 Ambre — MEIJER, LAVINIA 003:51
10 In the Sky and on the Ground — MEIJER, LAVINIA 002:09
11 Night Loops — MEIJER, LAVINIA 008:50
12 Lift Off - An Arrangement of Koyaanisqatsi — MEIJER, LAVINIA 005:49

The Glass Effect
Vijf jaar geleden kwam Neerlands harphoop Lavinia Meijer verrassend met een cd gewijd aan het werk van Philip Glass. De ‘once-in-a-lifetime’ontmoeting van destijds is inmiddels uitgegroeid tot een hechte muzikale relatie, dus mede in het kader van Glass’ tachtigste verjaardag volgend jaar kon een vervolg niet uitblijven.

“Ik ben de laatste jaren veel in contact geweest met Philip Glass”, zegt Lavinia Meijer alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. “Ik had na Metamorphosis de behoefte om meer van deze muziek te ontdekken en te bewerken. In 2013 hoorde ik voor het eerst zijn Etudes voor piano die hij tussen 1991 en 2012 schreef en ik vroeg mij meteen af of deze stukken op de harp zouden werken.” In het begin was het erg zoeken om de soms complexe ritmiek en de harmonieën naar de harp te vertalen, maar toen ze vorig jaar tijdens het Days & Nights Festival in het Philip Glass Center alle twintig etudes live hoorde, sprong de vonk definitief over. “De etudes kwamen echt tot leven voor mij, ik was compleet verkocht. Alles viel ook op zijn plek. Mijn doel is altijd om stukken zo te bewerken dat ze als vanzelfsprekend voor de harp geschreven hadden kunnen zijn, en dat lukte daarna.”

Uiteindelijk vond Meijer tien van de twintig etudes goed genoeg om op te nemen. Deze stukken vormen de kern van haar nieuwe dubbel-cd The Glass Effect. Met volledige instemming van de componist. “In april ben ik nog bij hem geweest in New York. Daar hebben we in alle rust aan de etudes kunnen werken en heeft hij nog een aantal belangrijke puntjes op de i kunnen zetten.” Glass schreef de etudes de afgelopen decennia gedeeltelijk om zichzelf te verbeteren als pianist maar ook om nieuwe elementen aan zijn componeren toe te voegen. “Het is een kijkje in de keuken”, zegt Meijer vol bewondering over het feit dat de componist nog immer zo actief schrijft en zijn eigen taal aan onderzoek onderwerpt. “Er zijn vele parallellen naar andere werken die hij in de afgelopen twintig jaar heeft geschreven. Bovendien vervult Glass een enorme vaderrol; hij weet jongere generaties te inspireren en aan zich te binden. Ook dat wilde ik duidelijk maken met deze cd. Vandaar dat er werken op staan van Bryce Dessner, Olafur Arnalds, Nico Muhly en Ellis Ludwig-Leone. Toen ik het werk van Glass vijf jaar geleden leerde kennen, was het voor mij een opening naar de minimal music en naar andere componisten die daar bij betrokken zijn. Via zijn samenwerking met andere artiesten geeft Glass zijn vakmanschap door. Vandaar ook dat er drie generaties componisten op de cd’s staan en vandaar dat er duidelijke relaties te leggen zijn. Nico Muhly was jarenlang de assistent van Glass en Ellis Ludwig-Leone werkt weer als assistent van Muhly. Het is mooi om dan te horen dat componisten niet alleen geïnspireerd worden door oudere muziek, maar ook door elkaar. Dat soort cirkels van inspiratie vind ik erg belangrijk.”

Zo’n ‘cirkel van inspiratie’ ondervond Lavinia Meijer zelf aan den lijve, en inmiddels is ze bezig met een baanbrekend multimediaal animatieconcert dat op 29 oktober in première ging en langer dan één seizoen te beleven zal zijn. Behind the Telescope ontstond in samenspraak met animatiekunstenaar Aimée de Jongh en sound designer Arthur Antoine. Het suggestieve verhaal over de zoektocht naar een beter leven bevat geen teksten maar des te meer muziek en wonderlijke ontmoetingen tussen animatie en wat er real time op het podium gebeurt. Een deel van de muziek op The Glass Effect komt terug in deze voorstelling, maar ook eigen werk van Meijer. “De kennismaking met Philip Glass en zijn muziek heeft mij zo ver gebracht dat ik zelf ben gaan schrijven”, zegt ze terughoudend. “Ik ben een heel intuïtieve schrijver; ik dacht niet op een dag ‘nu ga ik componist worden’. Het was meer iets van: bij dat gevoel wil ik een bepaald soort muziek hebben – en zo ben ik die zelf gaan maken. Er zijn momenten van twijfel, hoor. Dan vraag ik mij af of het wel diepgaand genoeg is. Vroeger had ik het idee dat alles wat ik deed van hetzelfde huizenhoge niveau moest zijn voordat ik het naar buiten bracht. Zo was de eerste keer dat ik iets en plein publique over de harp vertelde meer een college van een wetenschapper. Met het componeren probeer ik dat idee toch zo veel mogelijk los te laten.” Het geeft haar weer een mogelijkheid de harp op een andere manier te laten horen. “Er is een groot contrast tussen hoe men binnen de harpwereld over de harp denkt en daarbuiten. Dat heeft mij ooit de drive gegeven om met dit instrument verder te gaan. Ik heb gekozen voor een minder populair instrument en hoop zo veel mogelijk mensen te overtuigen van de kracht en veelzijdigheid van de harp. Met de muziek van Philip Glass heb ik een belangrijke taal en wereld ontdekt. Dat is het verhaal achter The Glass Effect en dat wil ik graag verder onderzoeken.”

Paul Janssen (KZ 6-2016)

Zie Laviniameijer.com voor meer informatie over Meijers akoestische concerten en Behind The Telescope.