5054197189722
Componist | Vivaldi |
Titel | The four Seasons - Chevalier |
Artiest | Renaud Capuçon / Orch. De Chambre de Lausanne |
Artikel nr. | 5054197189722 |
EAN Code | 5054197189722 |
Aantal CD's | 1 |
Label | PLG UK Classics |
Releasedatum | 2022-09-30 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Der Frühling (Konzert E-Dur op. 8 Nr. 1 RV 269): 1. Allegro — CAPUÇON | 003:08 |
2 | Der Frühling (Konzert E-Dur op. 8 Nr. 1 RV 269): 2. Largo — CAPUÇON | 002:36 |
3 | Der Frühling (Konzert E-Dur op. 8 Nr. 1 RV 269): 3. Allegro — CAPUÇON | 003:52 |
4 | Der Sommer (Konzert g-moll op. 8 Nr. 2 RV 315): 1. Allegro non molto — CAPUÇON | 004:42 |
5 | Der Sommer (Konzert g-moll op. 8 Nr. 2 RV 315): 2. Adagio — CAPUÇON | 002:03 |
6 | Der Sommer (Konzert g-moll op. 8 Nr. 2 RV 315): 3. Presto — CAPUÇON | 002:36 |
7 | Der Herbst (Konzert F-Dur op. 8 Nr. 3 RV 293): 1. Allegro — CAPUÇON | 004:49 |
8 | Der Herbst (Konzert F-Dur op. 8 Nr. 3 RV 293): 2. Adagio molto — CAPUÇON | 002:10 |
9 | Der Herbst (Konzert F-Dur op. 8 Nr. 3 RV 293): 3. Allegro — CAPUÇON | 003:14 |
10 | Der Winter (Konzert f-moll op. 8 Nr. 4 RV 297): 1. Allegro non molto — CAPUÇON | 003:27 |
11 | Der Winter (Konzert f-moll op. 8 Nr. 4 RV 297): 2. Largo — CAPUÇON | 001:51 |
12 | Der Winter (Konzert f-moll op. 8 Nr. 4 RV 297): 3. Allegro — CAPUÇON | 003:36 |
13 | 1. Allegro — CAPUÇON | 010:12 |
14 | 2. Largo — CAPUÇON | 004:57 |
15 | 3. Rondo — CAPUÇON | 003:30 |
16 | 1. Allegro — CAPUÇON | 008:53 |
17 | 2. Andante moderato — CAPUÇON | 004:10 |
18 | 3. Rondo — CAPUÇON | 004:44 |
223 vioolconcerten schreef Antonio Vivaldi. Stiekem vraag je je weleens af: waarom altijd deze vier? Zijn er niet genoeg opnamen van Le quattro stagioni? Maar bij een nieuwe opname val je toch weer voor de opkomende lente met het sprankelende vogelgezang, de hete zomer, de kleurrijke herfst, de huiveringwekkende winter. Deze beeldende muziek is niet voor niets waanzinnig populair, geen violist kan er omheen. Renaud Capuçon is aan de beurt voor een meeslepende uitvoering. Hij is dirigent en solist tegelijk en de musici uit Lausanne hangen aan zijn lippen. Hij haalt uit zijn orkest een voorbeeldige samenhang, een soepele expressiviteit, ritmische energie, een zorgvuldige frasering en een mooie nuancering in de contrasterende stemmingen. Dit orkest speelt niet op darmsnaren en met gewone strijkstokken, maar het klinkt er niet minder vervoerend om. Dan de nummer twee van deze cd, Joseph Bologne Chevalier de Saint-George (1745-1799). De Parijse componist, afkomstig uit de Franse kolonie Guadeloupe en tijdgenoot van Mozart, moet het met twee vioolconcerten opnemen tegen Vivaldi’s onverwoestbare evergreens. Dat lukt niet helemaal. Aan het enthousiaste pleidooi van Capuçon en zijn keurtroepen ligt het niet dat het passagewerk van de geachte Chevalier wat bleekjes overkomt.
Gerard Scheltens (Klassieke Zaken 4-2022)