Terug naar het overzicht
cover
Vivaldi, Antonio The Four Seasons
€ 9,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Vivaldi, Antonio

The Four Seasons

5028421946375

Componist Vivaldi, Antonio
Titel The Four Seasons
Artiest Bosgraaf, Erik \ Ensemble Cordevento
Artikel nr. 0094637
EAN Code 5028421946375
Aantal CD's 1
Label BRILLIANT CLASSICS
Releasedatum 2013-12-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Konzert E-Dur op. 8 Nr. 1 RV 269 "Der Frühling": 1. Allegro — ERIK BOSGRAAF 003:14
2 Konzert E-Dur op. 8 Nr. 1 RV 269 "Der Frühling": 2. Largo — ERIK BOSGRAAF 002:40
3 Konzert E-Dur op. 8 Nr. 1 RV 269 "Der Frühling": 3. Allegro: Danza pastorale — ERIK BOSGRAAF 004:07
4 Konzert g-moll op. 8 Nr. 2 RV 315 "Der Sommer": 1. Allegro non molto — ERIK BOSGRAAF 005:02
5 Konzert g-moll op. 8 Nr. 2 RV 315 "Der Sommer": 2. Adagio — ERIK BOSGRAAF 002:20
6 Konzert g-moll op. 8 Nr. 2 RV 315 "Der Sommer": 3. Presto: Tempo impetuoso d'estate — ERIK BOSGRAAF 002:55
7 Konzert F-Dur op. 8 Nr. 3 RV 293 "Der Herbst": 1. Allegro — ERIK BOSGRAAF 005:23
8 Konzert F-Dur op. 8 Nr. 3 RV 293 "Der Herbst": 2. Adagio — ERIK BOSGRAAF 002:31
9 Konzert F-Dur op. 8 Nr. 3 RV 293 "Der Herbst": 3. Allegro: La caccia — ERIK BOSGRAAF 003:08
10 Konzert f-moll op. 8 Nr. 3 RV 297 "Der Winter": 1. Allegro non molto — ERIK BOSGRAAF 003:21
11 Konzert f-moll op. 8 Nr. 3 RV 297 "Der Winter": 2. Largo — ERIK BOSGRAAF 002:00
12 Konzert f-moll op. 8 Nr. 3 RV 297 "Der Winter": 3. Allegro — ERIK BOSGRAAF 003:25

Vivaldi's jaargetijden op blokfluit: het kan gewoon

Erik Bosgraaf presenteert een nieuwe opname van Vivaldi's vier allerbekendste concerten. Met zijn Ensemble Cordevento nam hij De vier jaargetijden op, waarbij hij de vioolsolopartij op blokfluit speelt. Want, zo zegt Bosgraaf, dat kan gewoon.

Vivaldi's twaalf vioolconcerten opus 8, Il cimento dell'Armonia e dell'Inventione, behoren tot zijn allerbekendste werken. Maar het zijn vooral de eerste vier van deze concerten die de componist onsterfelijk hebben gemaakt. Al in Vivaldi's eigen tijd verschenen er talloze bewerkingen van vooral het eerste concert, De lente. Curieus is een bewerking voor fluitsolo van Jean-Jacques Rousseau en een omwerking tot kerkmuziek van Michel Corrette. Maar ook de andere drie seizoenen werden veelvuldig bewerkt. De nieuwe versie van Erik Bosgraaf past dus goed in deze lijn. Hij vertelt: "Dat hele idee van origineel en bewerking is meer iets van onze tijd dan van de barok. Ik hou eigenlijk ook niet zo van de termen arrangeren en bewerken, ik spreek liever van mijn eigen versie ergens van maken. Vivaldi componeerde de concerten in eerste instantie voor viool, dat zie je aan alles, maar ik heb gemerkt dat ik ze ook heel goed op blokfluit kan spelen. Als blokfluitist ben je altijd op zoek naar nieuw repertoire, het echte blokfluitrepertoire is niet groot. Als je alleen barok wilt doen, neem je er vaak nog een ander instrument bij, hobo bijvoorbeeld, dat deden musici vroeger ook. Er was niemand die alleen blokfluit speelde. Maar je kunt het ook anders doen: je repertoire naar alle kanten uitbreiden, zowel oude als nieuwe muziek, improvisatie, jazz, noem maar op. Dat is mijn optie."

Een virtuoze solovioolpartij zoals Vivaldi die schreef, kun je die zomaar naar de blokfluit vertalen zonder de muziek helemaal om te gooien? "Je moet dingen oplossen, vaak technische zaken. Bijvoorbeeld op welke fluit een bepaald deel het beste werkt. Ik speel bijna alles op één altblokfluit, maar voor een paar delen kies ik om toonsoorttechnische redenen toch voor een andere fluit. Daarnaast heb je het probleem dat je op een blokfluit weinig dynamiek kunt maken, veel minder in elk geval dan op een viool. Dat moet je oplossen en dat is een grote uitdaging."

Erik Bosgraaf werkt veel samen met componisten die stukken speciaal voor hem schrijven. Dat betekent dat componisten ook goed op de hoogte moeten zijn van de mogelijkheden van de blokfluit. "Natuurlijk weet niet iedere componist wat wel of niet kan op een blokfluit. Soms schrijven ze iets waarvan ik denk: dit kan ik vandaag nog niet. Maar morgen misschien wél. En uiteindelijk krijg ik het dan toch voor elkaar. Wat dat betreft is er geen verschil met hoe ik een moderne componist als Pierre Boulez benader of Vivaldi. Ook in De vier jaargetijden waren er wel dingen waarvan ik in eerste instantie het idee had dat ze niet zouden gaan. Dan moet je zo veel mogelijk in de geest van de componist handelen vind ik, we kunnen het hem niet meer vragen. En dan komt er altijd wel een oplossing voor zo'n probleem. En hopelijk zou die oplossing dan ook de goedkeuring van de componist hebben kunnen wegdragen."

De huidige generatie oudemuziekbeoefenaars is creatief als het gaat om het genereren van 'nieuw' repertoire. "Dat is inderdaad waar. De oudemuziekbeweging begon als reactie op de uitvoeringspraktijk van de negentiende eeuw en was vooral geïnteresseerd in objectieve waarheden. Maar die bestonden en bestaan niet. De huidige generatie is daar veel meer van doordrongen, en dat geeft een hoop vrijheid. Dat merk ik ook nu ik les geef op het Amsterdams conservatorium."

Erik Bosgraaf voert De vier jaargetijden niet alleen met zijn eigen ensemble uit, maar ook als gastsolist bij symfonieorkesten. Weten moderne orkesten hem als blokfluitist goed te vinden? "Meer dan je denkt! Ik wil dan ook altijd graag een modern werk spelen, naast een barokconcert. Op dit moment zijn er alweer een paar stukken in productie die voor mij geschreven worden. Op die manier, en door het spelen van oud repertoire dat niet in eerste instantie voor blokfluit geschreven is, blijft het altijd uitdagend. Het instrument zelf is zo simpel. Daardoor is wat ik noem de kracht van het schijnbaar onmogelijke heel groot. Door eigen versies te maken van bestaand repertoire en door de samenwerking met componisten en musici kan ik de grenzen van dat zo eenvoudige instrument blijven oprekken. Dat blijft voor mij een van de interessantste aspecten van de blokfluit."

Marcel Bijlo (6-2013)

Voor meer informatie zie erikbosgraaf.com

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht