Terug naar het overzicht
cover
Various The five countertenors
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various

The five countertenors

0028947880943

Componist Various
Titel The five countertenors
Artiest Cencic, M.E. / Mynenko, Y / Sabadus, V / Sabata, X / Yi, V / Armonia Atenea
Dirigent Petrou, George
Artikel nr. 478809400289
EAN Code 0028947880943
Aantal CD's 1
Label DECCA
Releasedatum 2015-03-13
# Titel & Artiest Tijd
1 "Spezza lo stral piagato" (Tito Manlio) — CENCIC/MINIENKO/SABADUS/SABATA/YI 007:42
2 "O di spietati numi più spietato ministro! Tu, spietato, non farai cader vittima" (Ifigenia in Auli — CENCIC/MINIENKO/SABADUS/SABATA/YI 006:11
3 "A questa bianca mano" (Act 2) — CENCIC/MINIENKO/SABADUS/SABATA/YI 008:43
4 "Crude furie degl' orridi abissi" (Act 3) — CENCIC/MINIENKO/SABADUS/SABATA/YI 003:36
5 "Ti parli in seno amore" (Act 1) — CENCIC/MINIENKO/SABADUS/SABATA/YI 007:48
6 "Ch'io parta?" (Temistocole) — CENCIC/MINIENKO/SABADUS/SABATA/YI 005:12
7 "Non so frenare il pianto" (Demetrio) — CENCIC/MINIENKO/SABADUS/SABATA/YI 008:58
8 "Addio o miei sospiri" (Tancredi) — CENCIC/MINIENKO/SABADUS/SABATA/YI 004:22
9 "Otton, Otton...Voi che udite il mio lamento" (Act 2) — CENCIC/MINIENKO/SABADUS/SABATA/YI 006:11
10 "Ah, non è ver, ben mio" (1. Act) — CENCIC/MINIENKO/SABADUS/SABATA/YI 005:03

De titel van deze cd doet misschien denken aan het commerciële showspektakel van De Drie Tenoren in de jaren negentig van de vorige eeuw, maar deze selectie van pareltjes van barokaria’s is een serieuze en overtuigende staalkaart van de uitzonderlijke mogelijkheden van de countertenorstem vandaag de dag. Wat direct opvalt is het uitzonderlijk hoge technische niveau van alle vijf de zangers; de verschillen zitten vooral in stemkleur en temperament. Valer Sabadus komt in de laagte misschien iets te kort, maar zijn acrobatische vermogens en prachtige hoogte zijn indrukwekkend. De stemmen van Max Emanuel Cencic en Yuriy Mynenko lijken wel wat op elkaar: een iets grover, stoerder en dramatisch geluid, minder zoetgevooisd. Alleen de hoge, lichte stem van Vince Yi klinkt in vergelijking met de anderen wat dunnetjes en monochroom. De compleetste zanger op deze cd is misschien dan toch Xavier Sabata, die een mooi diep en warm stemgeluid koppelt aan een vlekkeloze techniek én een doordachte karakterisering. George Petrou laat zijn Armonia Atenea beurtelings vurig opzwepend, klaaglijk zuchtend en zoet lyrisch klinken, hoewel de opname de bastonen soms een tikkeltje te veel benadrukt. Een feest voor het oor, deze barokke countertenorenparade!

Benjamin Rous (3-2015)

SPECIAL

The Next Generation - vergeten meesterwerken weer gehoord én gezien
Niemand die klassieke muziek ook maar een klein beetje volgt kan eromheen: barok is booming business. Nog nooit eerder verschenen er zoveel opnames van zoveel verschillende componisten, vaak zelfs in integrale registraties. Een nieuwe generatie musici is opgestaan, die ons beeld van de barokmuziek voorgoed heeft veranderd.

Er is al vaak op gewezen: vooral de enorme ontwikkeling van de countertenor als stemtype heeft een ware revolutie teweeggebracht in onze perceptie van barokmuziek. Nog geen twee decennia geleden was de countertenor maar al te vaak een bleke, krachteloze stem die op weinig enthousiasme kon rekenen bij het publiek. Nu laat een cd als The 5 Countertenors horen wat tegenwoordig mogelijk is: van lage alt tot hoge sopraan, met een grote verscheidenheid aan timbres en dramatisch temperament. Van die generatie countertenors is Max Emanuel Cencic zonder twijfel een van de gepassioneerdste musici. De Kroaat is niet alleen een begenadigd zanger, maar ook een buitengewoon actieve impresario. Hij zorgt ervoor dat vergeten meesterwerken weer gehoord én gezien kunnen worden. Enige tijd geleden was hij de drijvende kracht achter een theaterproductie, inclusief cd-opname, van de herziene versie van de opera Siroe, re di Persia, een fantastisch, dramatisch en kleurrijk werk van Johann Adolf Hasse, dat zowel diens meesterschap als de stijl van de late barok prachtig etaleert.

Het recentste project van Cencic is een productie van Catone in Utica, een opera van Leonardo Vinci, op cd uitgebracht door Decca. Net als op een eerdere opname van Vinci’s opera Artaserse komt in de cast geen enkele vrouw voor; naast twee tenoren zingen vier countertenors de belangrijkste mannen- én vrouwenrollen, een direct gevolg van het verbod van vrouwen op het toneel dat destijds gold in Rome, waar Vinci werkzaam was. Ook in Catone in Utica is een groot verschil merkbaar tussen de huidige generatie artiesten en die van weleer: aan de recitatieven, maar al te vaak afgedaan als noodzakelijk kwaad om van de ene aria naar de andere te geraken, wordt net zoveel zorg en aandacht besteed als aan de aria’s. Hierdoor wordt de dramatische balans van dit soort werken eindelijk in ere hersteld. Het werk eindigt dan ook niet met een flitsende aria en slotkoor, maar met een lang dramatisch recitatief, een sterfscène voor Cato, die door zijn eenvoud des te indrukwekkender is.

Naast het hoge drama van de opera werd er door barokcomponisten ook veel incidentele muziek geschreven voor allerhande gebeurtenissen aan het hof. Verlovingen, huwelijken, verjaardagen en sterfgevallen, bijna alles werd luister bijgezet door een nieuwe compositie. Dat componisten dit genre zeker niet als tweede garnituur composities beschouwden, bewijst een werk als La concordia de’ pianeti, ter gelegenheid van een keizerlijke zwangerschap geschreven door Antonio Caldara. De componist haalt hier alles uit de kast: de vaak verrassend geïnstrumenteerde muziek is afwisselend en inventief, de zangpartijen uitdagend, geschreven voor de grootste vocale sterren van die tijd. De output van componisten als Caldara was fabelachtig, wat betekent dat er nog enorm veel te ontdekken valt. We mogen de huidige generatie barokartiesten dankbaar zijn dat zij ons keer op keer laat kennismaken met zoveel onbekende en fascinerende aspecten van de barok.

Benjamin Rous (4-2015)

  • cover

Terug naar het overzicht