Terug naar het overzicht
cover
Elgar, Edward The Dream of Gerontius, Eerste symfonie
€ 13,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Elgar, Edward

The Dream of Gerontius, Eerste symfonie

0827949047268

Componist Elgar, Edward
Titel The Dream of Gerontius, Eerste symfonie
Artiest DeFilharmonie, Collegium Vocale Gent
Dirigent Waart, Edo de
Artikel nr. 5186472PTC
EAN Code 0827949047268
Aantal CD's 2
Label PENTATONE
Releasedatum 2013-10-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Prelude (1. Teil) — ELGAR, E. 009:33
2 Jesus Maria — ELGAR, E. 003:43
3 Kyrie eleison — ELGAR, E. 005:47
4 Sanctus fortis — ELGAR, E. 007:15
5 Rescue him, o Lord — ELGAR, E. 003:39
6 Profiscere anima — ELGAR, E. 006:39
7 Andantino (2. Teil) — ELGAR, E. 001:39
8 I went to sleep — ELGAR, E. 012:08
9 Low-born clouds — ELGAR, E. 004:31
10 I see not those false spirits — ELGAR, E. 003:06
11 Praise to the Holiest — ELGAR, E. 005:04
12 And now the treshold — ELGAR, E. 007:51
1 Thy judgement is near — ELGAR, E. 002:42
2 Jesu by that shuddering dread — ELGAR, E. 003:56
3 I go before my judge - Be mercyful, o Lord — ELGAR, E. 006:05
4 Lord, Thou has been — ELGAR, E. 001:24
5 Angel's farewell — ELGAR, E. 006:33
6 1. Andante - Nobilmente e semplice - Allegro — ELGAR, E. 019:17
7 2. Allegro molto — ELGAR, E. 007:23
8 3. Adagio — ELGAR, E. 011:24
9 4. Lento - Allegro — ELGAR, E. 012:23

Een oratorium wilde Edward Elgar zijn The Dream of Gerontius niet noemen. Elgar liet zich inspireren door het gelijknamige gedicht van kardinaal John Henry Newman, waarin een stervende man droomt over wat hem te wachten staat na de dood. Zowel verhaal als muziek waren misschien wat buitenissig voor een oratorium. Of wist Elgar dat hij iets bijzonders had gemaakt en wilde hij benadrukken dat het van het genre afweek? Gerontius (1900) geldt als zijn beste koorwerk, terwijl het net zo goed symfonisch is. DeFilharmonie, het orkest van Antwerpen, nam het in februari dit jaar op met het Collegium Vocale Gent onder leiding van chef-dirigent Edo de Waart in thuisbasis DeSingel. Met verrassend goed resultaat. Elgars noten gedijen bij de warme, gloedvolle klank. Alleen tenorsolist Peter Auty zal zijn dag niet hebben gehad, orkest en koor zijn afgezien van een paar kleine oneffenheden in het klanktapijt uitstekend in vorm. Misschien nog wel meer in Elgars Eerste symfonie, waarin De Waart zich een grootmeester toont in het opbouwen van spanning. Niet dat de Eerste nu zo onbekend is, maar opeens voelt de symfonie als een over het hoofd gezien meesterwerk.

Merlijn Kerkhof (6-2013)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht